Skip to main content

Δεύτερες σκέψεις για την επιδότηση του πετρελαίου κίνησης

Μέχρι τώρα, ο προϋπολογισμός σήκωνε το βάρος της επιδότησης στο diesel, όπως θα γίνει και με το πετρέλαιο θέρμανσης για τον Οκτώβριο.

Μπορεί το πετρέλαιο θέρμανσης να είναι αυτό που καίει προς το παρόν το οικονομικό επιτελείο, αλλά προβληματισμός συνεχίζει να υπάρχει και για το πετρέλαιο κίνησης.

Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών δήλωσαν μέσα στην εβδομάδα πως θα σταματήσει η επιδότηση των 0,15 ευρώ στην αντλία για το diesel κίνησης τον Σεπτέμβριο, καθώς πλέον το ενδιαφέρον πρέπει να επικεντρωθεί στο πετρέλαιο θέρμανσης. Για αυτό άλλωστε η ανάλογη επιδότηση που ανακοινώθηκε για το πετρέλαιο θέρμανσης τη Δευτέρα είναι μεγαλύτερη (0,25 ευρώ/λίτρο).

Παρόλα αυτά, τα δεδομένα της αγοράς μάλλον αλλάζουν τον σχεδιασμό και έχουν δημιουργήσει δεύτερες σκέψεις στο οικονομικό επιτελείο για συνέχιση της επιδότησης. Η τιμή του πετρελαίου κίνησης βρίσκεται πάνω από το 1,90 ευρώ/λίτρο και εάν τώρα σταματήσει η επιδότηση των 0,15 ευρώ, αυτό σημαίνει πως από τον Οκτώβριο το diesel θα «πετάξει» πάνω από τα 2 ευρώ.

Η εξέλιξη αυτή θα αύξανε ακόμη περισσότερο το μεταφορικό κόστος χιλιάδων επαγγελματιών, καθώς τα περισσότερα επαγγελματικά αυτοκίνητα κινούνται με πετρέλαιο κίνησης, με νέες ανατιμήσεις λόγω του υψηλότερου μεταφορικού κόστους να είναι προ των πυλών.

Μέχρι τώρα, ο προϋπολογισμός σήκωνε το βάρος της επιδότησης στο diesel, όπως θα γίνει και με το πετρέλαιο θέρμανσης για τον Οκτώβριο, με το κονδύλι που έχει προϋπολογιστεί να φτάνει τα 250 εκατ. ευρώ. Παρόλα αυτά, το δημοσιονομικό κόστος είναι αρκετά μεγάλο, καθώς όπως φαίνεται, θα χρειαστεί να επιδοτηθούν τα υγρά καύσιμα για αρκετούς μήνες ακόμη.

Έδω μάλλον έρχεται και «κουμπώνει» το σχέδιο που ετοιμάζει και μελετά το οικονομικό επιτελείο για φορολόγηση των υπερκερδών και των διυλιστηρίων, όπως έκανε δηλαδή και με τους ηλεκτροπαραγωγούς. Μέσω του μηχανισμού της έκτακτης φορολόγησης (κάνει που προτείνει και η Κομισιόν), η κυβέρνηση θα μπορέσει να βρει τα κονδύλια αυτά ώστε να μπορέσει να συνεχίσει να επιδοτεί τόσο το diesel κίνησης όσο και το θέρμανσης, χωρίς να επιβαρύνει τον προϋπολογισμό.

Οι τελικές αποφάσεις, πάντως, αναμένεται να ληφθούν προς το τέλος του μήνα για το ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις του οικονομικού επιτελείου για τα υγρά καύσιμα.

Πηγή: moneyreview