Skip to main content

Δημοσκόπηση-ΕΕΘ: Άλλαξαν οι καταναλωτικές συνήθειες μετά την καραντίνα

Ενίσχυση της πρακτικής των ηλεκτρονικών συναλλαγών και μεγαλύτερη χρήση του διαδικτύου για αγορές από ό,τι πριν από την υγειονομική κρίση

Αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού και των περιοριστικών μέτρων αντιμετώπισής του, διαπιστώνονται σε δημοσκόπηση, η οποία παρουσιάστηκε σε διαδικτυακή εκδήλωση - συζήτηση, που διοργάνωσε απόψε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ), με πρωτοβουλία της Επιτροπής Δημοσίων Σχέσεων του ΕΕΘ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της σφυγμομέτρησης, παρατηρείται μια ενίσχυση της πρακτικής των ηλεκτρονικών συναλλαγών, μεγαλύτερη χρήση του διαδικτύου για αγορές από ό,τι πριν από την υγειονομική κρίση, επιφυλακτικότητα αλλά και προσδοκία για επιστροφή σε παλιές καταναλωτικές συνήθειες (επισκέψεις σε καταστήματα, εστιατόρια, θερινές διακοπές, κ.α.), αλλά και μείωση των εισοδημάτων ενός μεγάλου μέρους του πληθυσμού, εργαζομένων, επιχειρήσεων και καταναλωτών.

Ταυτόχρονα, σχεδόν τρεις στους τέσσερεις ερωτώμενους απαντούν ότι καλώς ελήφθησαν τα μέτρα από τις κυβερνήσεις, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ενώ μεγάλο μέρος του πληθυσμού εξακολουθεί να τηρεί τις οδηγίες υγιεινής και ασφάλειας για την αποφυγή διάδοσης του κορονοϊού και μετά την καραντίνα, παρότι παρατηρείται μια μερική χαλάρωση της κοινωνικής συμπεριφοράς.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της δημοσκόπησης, την οποία παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος της «Interview» Δημήτρης Βασιλειάδης, σε ό,τι αφορά την αντίδραση των κυβερνήσεων στην πανδημία, ποσοστό 74% θεωρεί ότι τα περιοριστικά μέτρα «καλώς πάρθηκαν», ενώ το 24% τα βρίσκει «υπερβολικά» και ένα 2% δεν γνωρίζει /δεν απαντά.

Σε ό,τι αφορά τα εισοδήματα και τον τζίρο των επιχειρήσεων:

Το 56% δηλώνει ότι «έχει υποστεί, ή μάλλον έχει υποστεί» μείωση εισοδήματος, το 42% δηλώνει «όχι, ή μάλλον όχι» και ένα 2% δεν γνωρίζει/δεν απαντά.

Το 64% δηλώνει ότι «έχει υποστεί, ή μάλλον έχει υποστεί, μείωση τζίρου, ή ωρών εργασίας», το 34% δηλώνει «όχι, ή μάλλον όχι» και ένα 2% δεν γνωρίζει / δεν απαντά.

Για τις υγειονομικές συνήθειες μετά την καραντίνα, τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν ότι:

Ένας στους δύο Έλληνες (50%) έχει μαζί του το αντισηπτικό όταν βγαίνει από το σπίτι του. Το 12% σπάνια, το 23% συχνά και ένα 15% λέει «ποτέ».

Στις 27.3. το 75% τηρούσε τις αποστάσεις των δύο μέτρων όταν βγαίνει έξω, ένα 22% δήλωνε ότι ξεχνούσε μερικές φορές, ένα 3% δήλωνε όχι. Στις 27.5.2020 ένα 39% εξακολουθεί να τηρεί τις αποστάσεις, ένα 45% ξεχνάει κάποιες φορές και ένα 16% όχι.

Μάσκα έχει μαζί του έξω «πάντα» το 31% και «συχνά» το 29%, ενώ «σπάνια» το 22% και «ποτέ» το 18%.

Για τις οικονομικές και καταναλωτικές συνήθεις η έρευνα δείχνει ότι:

Με το άνοιγμα της αγοράς, είδη ένδυσης αγόρασε το 21%, το 44% σκοπεύει, το 35% δηλώνει ότι δεν του φτάνουν τα χρήματα.

Στην εστίαση επέστρεψε ως πελατεία το 11% σε εστιατόρια, το 61% είπε δεν ότι δεν πήγε αλλά σκοπεύει να πάει, και το 28% δηλώνει ότι δεν πήγε γιατί δεν είχε λεφτά.

Για τις θερινές διακοπές το 25% δηλώνει ότι δεν θα πάει φέτος, γιατί δεν φτάνουν τα χρήματα, ένα 6% φοβάται τα μέσα μεταφοράς, ένα 8% δηλώνει ότι δεν του το επιτρέπουν οι επαγγελματικές υποχρεώσεις, ένα 28% θα πάει όπως και πέρυσι, ένα 23% λιγότερο από πέρυσι, ένα 3% περισσότερο από πέρυσι, και ένα 7% δηλώνει κάτι άλλο από το ερωτηματολόγιο.

Χρεωστική, ή πιστωτική κάρτα χρησιμοποιεί περισσότερο από ό,τι πριν από την κρίση το 30%, «το ίδιο» το 61% και «λιγότερο» το 9%.

Ένα 28% χρησιμοποιεί περισσότερο από ότι πριν από την κρίση το διαδίκτυο για ηλεκτρονικές αγορές, ένα 64% το ίδιο και το 8% λιγότερο.

Αναλύοντας τα δεδομένα, ο κ. Βασιλειάδης επεσήμανε την μεγαλύτερη χρήση του διαδικτύου για οικονομικές συναλλαγές, την μείωση των εισοδημάτων μεγάλου μέρους του πληθυσμού, τη μερική χαλάρωση που παρατηρείται στην κοινωνική συμπεριφορά, αλλά και την επιφυλακτικότητα σε άμεση επιστροφή στις παλιές καταναλωτικές συνήθειες και σε παλαιότερες οικονομικές συμπεριφορές.

«Φαίνεται ότι κατά τη διάρκεια της καραντίνας, οι καταναλωτές αγόρασαν τα άκρως απαραίτητα, αρκετοί δηλώνουν ότι δεν διαθέτουν χρήματα για αγορές ή διακοπές, ενώ πολλοί, ένα πολύ μεγάλο μέρος, οι οποίοι λένε ότι σκοπεύουν να κάνουν αγορές ή διακοπές, το θέμα είναι πότε θα αποφασίσουν να το κάνουν, ώστε να κινηθεί η αγορά» ανέφερε ο κ. Βασιλειάδης.

Υπογράμμισε επίσης, την επιφύλαξη των καταναλωτών για αγορές, παρά την προσδοκία ενός μεγάλου μέρους του πληθυσμού ότι θα σπεύσει στην αγορά μόλις βελτιωθεί η οικονομική του κατάσταση, ή αισθανθεί περισσότερη ασφάλεια να το κάνει αυτό από υγειονομικής άποψης.

Η εκδήλωση είχε σαν στόχο την έγκυρη πληροφόρηση στα μέλη του ΕΕΘ για το πόσο επηρέασε το καταναλωτικό κοινό η εμπειρία της πανδημίας και ο τρόπος ζωής, λόγω των περιοριστικών μέτρων. Για το λόγο αυτό επιλέχθηκαν εισηγητές για τις θεματικές του management σε συνθήκες κρίσης, αλλά και της υγιεινής.

Όπως εξήγησε ο πρόεδρος της Επιτροπής, Χριστόφορος Εδιάρογλου, το θέμα επιλέχθηκε γιατί παρατηρείται σημαντική αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, όπως η συχνότερη χρήση του πλαστικού χρήματος, αλλά και του ηλεκτρονικού εμπορίου, η προτίμηση κάποιων συγκεκριμένων καταναλωτικών αγαθών κοκ.

«Οι ειδικοί μπορούν να μας πουν ποιες συγκεκριμένα είναι αυτές οι αλλαγές, ούτως ώστε οι επαγγελματίες να τις συνυπολογίσουν για τη διοίκηση των δικών τους επιχειρήσεων» τόνισε ο κ. Εδιάρογλου.