Skip to main content

Δρόμοι Θεσσαλονίκης: Περισσεύει η γκρίνια, λείπει ο καλύτερος συντονισμός

Τα έργα που γίνονται για να κάνουν καλύτερες τις μετακινήσεις μας δεν είναι ανεπιθύμητα, ούτε η αιτία της καθημερινής μας ταλαιπωρίας στους δρόμους

Αυτό που γίνεται με τα έργα καθημερινότητας, ειδικά τα οδικά στη Θεσσαλονίκη, καταντά τραγελαφικό. Από τη μια όλοι παραπονιούνται για την κατάσταση των δρόμων, από την άλλη μόλις γίνονται παρεμβάσεις όλοι διαμαρτύρονται, μέχρι να ολοκληρωθούν και πολλές φορές και μετά.

Για να ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα ομελέτα χωρίς να σπάσουν αβγά δεν γίνεται. Και δρόμοι να βελτιωθούν από μόνοι τους είναι αδύνατο. Μαγικές λύσεις σε αυτές τις περιπτώσεις δεν υπάρχουν. Αντί να βρίζουμε λοιπόν τα συνεργεία στους δρόμους και να αναθεματίζουμε όσους αποφασίζουν να συντηρήσουν, να αποκαταστήσουν και να βελτιώσουν το οδικό δίκτυο στο οποίο κινούμαστε, πρέπει να συνειδητοποιήσουμε και να προσαρμοστούμε (αυτό είναι το ευκταίο) σε μια πραγματικότητα που θέλει την κίνησή μας στους δρόμους να μην είναι ποτέ ανεμπόδιστη.

Μακάρι να γίνονται συνεχώς παρεμβάσεις. Αυτό δείχνει ότι υπάρχουν οι πόροι για τις αναγκαίες συντηρήσεις, ότι έχουμε την ελπίδα σε καλύτερους και πιο ασφαλείς δρόμους κι ότι οι αρμόδιοι ενδιαφέρονται για την κατάσταση του οδικού δικτύου και την οδική ασφάλειά μας.

Προφανώς και υπάρχει μια κριτική ως προς την ποιότητα των παρεμβάσεων και κυρίως ως προς την ποιότητα κατασκευής των δρόμων. Από την άλλη, δεν είμαι σε θέση να κρίνω εάν σε έναν δρόμο έγινε προχειροδουλειά, όμως γνωρίζω ότι οι δρόμοι που έχουμε στη Θεσσαλονίκη δεν είναι φτιαγμένοι για τόσο μεγάλους φόρτους κίνησης. Ειδικά οι βασικοί. Ούτε η εθνική οδός προς τη Χαλκιδική επαρκεί πλέον ούτε η Εγνατία, ούτε η Λεωφόρος Νίκης ούτε η Τσιμισκή, ούτε η Β. Όλγας, ενώ και η περιφερειακή οδός έχει μετατραπεί εδώ και δεκαετίες σε αστικό δρόμο.

Συνεπώς, είναι δεδομένο ότι θα απαιτούνται ανά τακτά χρονικά διαστήματα συντηρήσεις, που σημαίνει ότι θα κλείνουν λωρίδες κυκλοφορίας ή και ολόκληροι δρόμοι για μέρες, μήνες ή και χρόνια, προκειμένου να είμαστε όσοι κινούμαστε σε αυτούς ασφαλείς. Τα συνεργεία πρέπει να βρίσκονται τακτικά στους δρόμους κι αυτό θα έπρεπε όλοι να επιθυμούμε. Και τα συνεργεία καταλαμβάνουν πολύτιμο χώρο στο οδικό δίκτυο για να κάνουν τη δουλειά τους και δημιουργούν ταλαιπωρία και μποτιλιάρισμα.

Σε αυτή την αυτονόητη καθημερινότητα έρχεται η διαρκής γκρίνια, οργή, αγανάκτηση (όπως θέλετε χαρακτηρίστε τη), που μάλιστα φτάνει και σε σημεία κοινωνικής αποδοκιμασίας. Κακώς κατά τη δική μου γνώμη.

Γιατί δεν κάνουν τα έργα καλοκαίρι που δεν είναι τόσο μεγάλη η κίνηση; Γιατί πρώτον η κίνηση είναι και το καλοκαίρι μεγάλη. Δεύτερον επειδή δεν μπορούν να γίνουν όλα καλοκαίρι. Τρίτον επειδή φθορές, βλάβες και ανάγκες αποκατάστασης δεν προκύπτουν μόνο το καλοκαίρι και δεν μπορούμε να περιμένουμε να έρθει το καλοκαίρι για να κλείσει μια τρύπα που άνοιξε φθινόπωρο. Τέταρτον οι δυνατότητες των εμπλεκόμενων υπηρεσιών δεν είναι απεριόριστες. Πέμπτον καλό θα ήταν να μάθουν όλοι κάποτε πόσους και ποιους δρόμους έχει στην αρμοδιότητά του κάθε φορέας για να αντιληφθεί το μέγεθος του εγχειρήματος να κρατηθεί σε καλή κατάσταση το οδικό δίκτυο.

Γιατί οι εργασίες δεν γίνονται νύχτα; Είναι ένα ζήτημα που πρέπει να λυθεί, αλλά δεν είναι δυνατόν για πολλούς λόγους να γίνουν όλες οι βασικές εργασίες τις νυχτερινές ώρες. Η σχετική κουβέντα αναλύθηκε προσφάτως στη Θεσσαλονίκη, με αφορμή τις εργασίες στην περιφερειακή οδό.

Γιατί δεν συνεννοούνται οι υπηρεσίες μεταξύ τους, προκειμένου τα έργα να γίνονται παράλληλα; Και συνεννοούνται και γίνονται πολλά έργα παράλληλα και ταυτόχρονα, αλλά σύμφωνα με όσα μου λένε οι αρμόδιοι το μείζον είναι να προκληθεί η μικρότερη δυνατή όχληση στις μετακινήσεις των πολιτών. Εάν υπήρχαν ταυτόχρονα συνεργεία σε είκοσι δρόμους πέριξ ή εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, η πόλη και η ευρύτερη περιοχή δεν θα ήταν καν προσβάσιμη.

Στόχος μου δεν είναι να πάρω τις ευθύνες από τους αρμόδιους και να τις μοιράσω στους πολίτες. Άλλωστε, κι εγώ πολίτης είμαι και κυκλοφορώ καθημερινά στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, υφιστάμενος την ταλαιπωρία που υφίστανται όλοι. Και τα δικά μου νεύρα σπάνε, αλλά δεν θεωρώ λογικό να ρίχνω το φταίξιμο για την ταλαιπωρία μου σε εκείνους που κάνουν έργο για να γίνει καλύτερη και ασφαλέστερη η καθημερινότητά μου.

Να δουν οι αρμόδιοι τη δυνατότητα καλύτερου συντονισμού ανάμεσα σε τροχαία, δήμους, περιφέρεια, υπουργείο, οργανισμούς και όποιον άλλο εμπλέκεται σε εργασίες στο οδικό δίκτυο. Να υπάρξει ένα κέντρο συντονισμού αυτών των παρεμβάσεων, που θα έχει τη συνολική εικόνα και το γενικό πρόσταγμα στο πολεοδομικό συγκρότημα. Είναι μια λύση πιθανώς, που τουλάχιστον θα καθορίσει έναν αρμόδιο για την κινητικότητα στην περιοχή, η οποία πνίγεται καθημερινά σε μποτιλιαρίσματα. Έναν αρμόδιο που θα μπορεί να δει τι προβλήματα συνεπάγεται συνολικά στη λειτουργία της περιοχής ένα ή περισσότερα έργα.

Δεν θα λυθεί έτσι το κυκλοφοριακό. Θα λυθεί μόνο μια παράμετρός του, αλλά είναι ουσιαστική. Το ποσοστό εκείνο του συνολικού κυκλοφοριακού προβλήματος, για το οποίο ευθύνονται τα έργα στους δρόμους. Μικρό ή μεγάλο δεν μπορούμε να το αγνοούμε. Σε κάθε περίπτωση θεωρώ παράλογο να συνεχίζεται αυτή η κατάσταση με τους πολίτες να βρίζουν και τους αρμόδιους να τους αγνοούν, επειδή δεν μπορούν να κάνουν κάτι άλλο. Ή οι αρμόδιοι να θεωρούν όσους διαμαρτύρονται ότι το κάνουν αναίτια, την ώρα που οι ίδιοι γι' αυτούς δουλεύουν...