Skip to main content

Εγνατία οδός: Έφτασε η ώρα της κρίσης, ανοίγουν σήμερα οι οικονομικές προσφορές

Σήμερα η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών που κατατέθηκαν - Σκληρή μάχη μεταξύ των δύο κοινοπραξιών βλέπουν κύκλοι της αγοράς

Ξεχωριστή είναι η σημερινή μέρα για την Εγνατία οδό καθώς έφτασε η κρίσιμη ώρα για το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών των διεκδικητών του αυτοκινητόδρομου.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό που έχει κάνει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), σήμερα 15 Ιουλίου πρόκειται στα γραφεία του Ταμείου να γίνει η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών τις οποίες έχουν καταθέσει τα δύο σχήματα τα οποία απέμειναν να διεκδικούν τον αυτοκινητόδρομο από τα αρχικά επτά τα οποία είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον.

Πρόκειται, υπενθυμίζεται για τις κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS GROUP και VINCI HIGHWAYS S.A.S - VINCI CONSECIONES S.A. - MYTILINEOS - ΑΒΑΞ. Εκτός της τελικής διαδικασίας έμεινε στο προηγούμενο στάδιο η κοινοπραξία ROADIS Transportation Holding S.L.U. - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. η οποία αποφάσισε τελικά να μην καταθέσει προσφορά. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς η απόφαση για τη μη κατάθεση προσφοράς αποδιδόταν στη διστακτικότητα των Καναδών της ROADIS που ήταν και ο κύριος επενδυτικός πυλώνας της κοινοπραξίας, η οποία είχε υποστεί ζημίες το προηγούμενο διάστημα από τοποθετήσεις που είχε κάνει σε αεροδρόμια και αυτοκινητόδρομους.

Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, σήμερα οι εκπρόσωποι των δύο κοινοπραξιών που απέμειναν να διεκδικούν τον αυτοκινητόδρομο, θα προσέλθουν στα γραφεία του ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να είναι παρόντες όταν θα ανοίξουν τα νομιμοποιητικά έγγραφα (εγγυητικές επιστολές, μοντέλο χρηματοδότησης κ.ά.). Στη συνέχεια θα ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές τις οποίες θα γνωρίζουν μόνον η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ και η εταιρεία συμβούλων στην οποία έχει αναθέσει το Ταμείο τον έλεγχο και την αξιολόγηση των οικονομικών προσφορών. Βεβαίως η υπόθεση δεν αναμένεται να κλείσει σήμερα, ακόμη και εάν δεν υπάρξει ένσταση από καμία πλευρά.

Όπως συνέβη και σε άλλες, τέτοιου είδους μείζονος οικονομικής σημασίας παραχωρήσεις, το Ταμείο ενδέχεται να καλέσει στο αμέσως επόμενο στάδιο τους δύο υποψήφιους αναδόχους να καταθέσουν βελτιωμένες προσφορές. Κάτι τέτοιο είχε γίνει για παράδειγμα και στην περίπτωση της παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Δικαίωμα κατάθεσης βελτιωμένης προσφοράς θα έχουν και οι δύο κοινοπραξίες υπό την προϋπόθεση ότι οι οικονομικές προσφορές που έχουν καταθέσει δεν απέχουν σημαντικά μεταξύ τους. Εάν η απόσταση είναι της τάξης άνω του 15%, τότε δικαίωμα βελτιωμένης προσφοράς θα έχει μόνον ο πρώτος. Σε κάθε περίπτωση, και εφόσον δεν υπάρχουν ενστάσεις, όλο αυτό αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στις επόμενες τρεις με τέσσερις εβδομάδες.

Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι θα δοθεί σκληρή μάχη μεταξύ των δύο κοινοπραξιών στις οποίες υπάρχει ισχυρή γαλλική συμμετοχή (EGIS GROUP και VINCI). Η Εγνατία Οδός είναι ένας έτοιμος αυτοκινητόδρομος, μήκους 658 χιλιομέτρων, συν τα 225 χιλιόμετρα των τριών καθέτων οδικών αξόνων που συνδέουν τον κύριο οδικό άξονα με Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που βρίσκεται σε λειτουργία και με ανεπτυγμένο το μεγαλύτερο μέρος των σταθμών διοδίων. Συνεπώς ο ανάδοχος θα μπορεί να υπολογίζει σε υψηλούς διασφαλισμένους τζίρους, ήδη από την πρώτη μέρα.

Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών. Η διαδικασία παραχώρησης είχε ξεκινήσει πριν από περίπου επτά χρόνια, με εννέα κοινοπραξίες να εκδηλώνουν αρχικά ενδιαφέρον οι οποίες στη συνέχεια μειώθηκαν σε επτά, ακολούθως σε τρεις και μετά την αποχώρηση και της κοινοπραξίας στην οποία συμμετείχε ο Άκτωρας, απέμειναν μόνον δύο διεκδικητές.