Skip to main content

Ένα καινοτόμο και πολλά υποσχόμενο σύστημα πάρκινγκ από τη Θεσσαλονίκη

Το αυτοματοποιημένο σύστημα στάθμευσης πολλαπλασιάζει τις υφιστάμενες θέσεις σε κενά οικόπεδα - Υπόσχεται να αλλάξει τη λειτουργία των πόλεων

Ένα καινοτόμο αυτοματοποιημένο μηχανικό σύστημα που πολλαπλασιάζει τις διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης σε έναν επίπεδο χώρο, ανέπτυξε η εταιρία «Ηλιάτορας» σε συνεργασία με το ΑΠΘ, το Διεθνές Πανεπιστήμιο (ΔΙΠΑΕ) και το ΕΚΕΤΑ.

Το συγκεκριμένο σύστημα σε πυκνοκατοικημένα και με μεγάλες ελλείψεις ελεύθερων χώρων και πάρκινγκ, όπως η Θεσσαλονίκη, μπορεί να δώσει, σύμφωνα με τους εμπνευστές του άμεσες και επαρκείς λύσεις για τα ΙΧ, με συνακόλουθες θετικές επιπτώσεις στο κυκλοφοριακό και στην ταλαιπωρία των πολιτών.

Το πρόβλημα στάθμευσης των αυτοκινήτων είναι μια χρόνια κατάσταση που κάνει τα κέντρα των περισσότερων πόλεων να στενάζουν. Ειδικά στη Θεσσαλονίκη η κατάσταση είναι ασφυκτική εξαιτίας της ιδιομορφίας του πολεοδομικού σχεδιασμού, καθώς λόγω του ανάγλυφου η πόλη στενεύει στο κέντρο της κάτι που επιδεινώνει ακόμα περισσότερο το πρόβλημα.

Ο δήμος της Θεσσαλονίκης έχει κάνει πολλές προσπάθειες αξιοποιώντας κάθε ελεύθερο οικόπεδο μετατρέποντας το σε χώρο στάθμευσης, όμως και πάλι οι θέσεις δεν επαρκούν. Παρόμοιες προσπάθειες έχουν γίνει και σε άλλες πόλεις από τους εκεί δήμους χωρίς όμως επιτυχία.

Τη λύση του προβλήματος υπόσχεται το καινοτόμο αυτοματοποιημένο μηχανικό σύστημα που πολλαπλασιάζει τις θέσεις στάθμευσης και αναπτύσσει η εταιρία «Ηλιάτορας». Ένα μηχανικό σύστημα παρκαρίσματος που θα λειτουργεί παράλληλα με εφαρμογές, για να μπορεί ο κάθε οδηγός να βρίσκει εύκολα και να κλείνει τη θέση στάθμευσης, από τη στιγμή που ξεκινάει από το σπίτι του.

«Στο χώρο όπου μέχρι σήμερα παρκάρουν δύο οχήματα, μπορούν να σταθμεύσουν από οχτώ έως δώδεκα. Το σύστημα στάθμευσης της GREEN asty PARKING δεν αξιοποιεί απλά ακάλυπτο 'χώρο', πολλαπλασιάζει τις θέσεις στάθμευσης, εντός ή εκτός της αστικής ζώνης», εξηγεί ο εμπνευστής της ιδέας, Ηρακλής Σπανός.

«Η καινοτομία του συστήματος στηρίζεται στο αυτόματο check in - check out, στην έλλειψη χειριστή, στην προεπιλογή ελεύθερης θέσης, στην ηλεκτρονική πληρωμή και στην πλοήγηση προς τη θέση στάθμευσης. Οι ηλεκτρολογικές και ηλεκτρονικές μελέτες δημιουργούν ενισχυμένες εφαρμογές ασφάλειας, δίνουν λύση στην απρόσκοπτη, non stop, εύληπτη λειτουργία της κάθε μονάδας», τονίζει ο κ. Σπανός.

Το GREEN asty PARKING είναι καινοτόμα βιομηχανική κατασκευή, που φιλοξενεί η κάθε μια 12 θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων. Οι θέσεις στάθμευσης αποτελούνται από μία αναρτούμενη πλατφόρμα, η οποία συνδέεται στα άκρα της με δύο αλυσίδες κίνησης. Η κάθε μία αλυσίδα καθοδηγείται από δύο τροχαλίες, η μία εκ των οποίων συνδέεται με τον άξονα του μειωτήρα.



«Δόθηκε μεγάλη προσοχή στο σχεδιασμό των επιμέρους κατασκευαστικών μερών. Η ομάδα έρευνας και σχεδιασμού της 'ΗΛΙΑΤΟΡΑΣ ΑΒΕΤΕ' κλήθηκε να δώσει λύση, από άποψη διαστάσεων για την εύκολη και ασφαλή πρόσβαση των οχημάτων», εξηγεί ο κ. Σπανός και συμπληρώνει ότι «έντονα αρχιτεκτονικά στοιχεία μελετήθηκαν για να προσδώσουν προσωπικότητα στη βιομηχανική κατασκευή, ενώ ο μοντέρνος και απαλός χρωματισμός εναρμονίζει το καινοτόμο προϊόν με το περιβάλλον. Οι επιφάνειες που μπορεί να προκύψουν σε συνδυασμό με τη χρήση νέων τεχνολογικών υλικών επικάλυψης, μπορούν να δημιουργήσουν άριστες αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις με περιβαλλοντική ευαισθησία. Η ανθεκτικότητα, η στατικότητα, η έλλειψη κραδασμών, η αποφυγή θορύβου κατά τη λειτουργία είναι προκλήσεις που έχουν ήδη απαντηθεί. Επιπλέον μελετήθηκε η κινηματική (μοτέρ, καδένα κίνησης, μειωτήρες και οι οδοντωτές τροχαλίες) που στηρίζουν και κινούν τα κελιά με τα οχήματα».

Η καινοτομία

«Το GREEN asty PARKING θα ενσωματώνει διάφορες σύγχρονες τεχνολογίες στον χώρο του λογισμικού και της πληροφορικής (Internet of Things, Big Data, Πράσινη Ενέργεια, Green Supply, Τεχνητή Νοημοσύνη), ούτως ώστε η συνολική διαδικασία της εύρεσης χώρου στάθμευσης, της προκράτησης και της τοποθέτησης των οχημάτων να απλοποιηθεί, να εξοικονομεί χρόνο στους χρήστες και να συμβάλλει στη μείωση των ρύπων», επισημαίνει ο κ. Σπανός.

Για να φτάσει η Ηλιάτορας στην υλοποίηση του σχεδίου τα στελέχη της εταιρίας είχαν στενή συνεργασία και σύμπραξη με τα τέσσερα ερευνητικά κέντρα παγκόσμιας εμβέλειας, του ΑΠΘ, του ΕΚΕΤΑ και του ΔΙΠΑΕ.