Skip to main content

ALUMIL: Εντυπωσιακές προτάσεις για το δυτικό παράκτιο μέτωπο της Θεσσαλονίκης

Τι προτείνουν οι αρχιτέκτονες για το δυτικό παράκτιο μέτωπο της Θεσσαλονίκης μέσα από τον διαγωνισμό της ALUMIL - Δείτε εικόνες.

Το θαλάσσιο μέτωπο της Θεσσαλονίκης μήκους 52 χλμ., που ξεκινάει δυτικά από το Καλοχώρι και καταλήγει ανατολικά στο Αγγελοχώρι, είναι σε σημαντικό βαθμό σήμερα μια ανοιχτή πληγή για την πόλη. Σε μια άλλη -πιο αισιόδοξη και με προοπτική- ανάγνωση, πρόκειται για μια αναξιοποίητη δυνατότητα, που μπορεί στο μέλλον να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή.

Με αυτή την έννοια αποκτά ιδιαίτερη σημασία ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ArXellence 2, που διοργάνωσε η βιομηχανία συστημάτων αλουμινίου ALUMIL, με θέμα τον επανασχεδιασμό του δυτικού παράλιου μετώπου της Θεσσαλονίκης.

Ο διαγωνισμός είχε στο επίκεντρό του τη δημιουργία ενός σύγχρονου Επιχειρηματικού Κέντρου με κτήρια μικτών χρήσεων και πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, του Δήμου Θεσσαλονίκης, του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης, καθώς και του Τεχνικού Επιμελητηρίου Κεντρικής Μακεδονίας. Εκτός από τη στήριξη των τοπικών αρχών, η διοργάνωση είχε την έγκριση της Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων (UIA) και τη συνεχή παρακολούθηση από το Συμβούλιο Διεθνών Διαγωνισμών της UIA (ICC Council), για την τήρηση των προδιαγραφών της UNESCO.

Η συμμετοχή στο διαγωνισμό ήταν πολύ μεγάλη, καθώς οι εγγραφές έφτασαν τις 1.464 και προέρχονταν από 90 χώρες, ενώ στο τέλος κατατέθηκαν προς αξιολόγηση 173 προτάσεις. Διεθνής κριτική επιτροπή εξέτασε διεξοδικά -εννοείται διαδικτυακά- όλες τις υποβληθείσες προτάσεις και κατέληξε σε 6 βραβεία, που συνοδεύονται από χρηματικό έπαθλο για τη διάκρισή τους, καθώς και σε 4 ισότιμους επαίνους, κλείνοντας έτσι τη δεκάδα των μελετών με το πιο μεγάλο ενδιαφέρον. Η εκδήλωση για την απονομή των βραβείων και την δημόσια παρουσίαση των προτάσεων -ορισμένες εκ των οποίων παρουσιάζει σήμερα η Voria.gr- θα πραγματοποιηθεί μέσω Διαδικτύου την Τρίτη 23 Φεβρουαρίου.

Σύμφωνα με την ALUMIL, που εντάσσει τον διαγωνισμό στις δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, το μεγαλύτερο όφελος που αποφέρει στην πόλη το «ArXellence 2» είναι η δημιουργία μιας ευρύτατης πλατφόρμας αρχιτεκτονικών προτάσεων σχετικά με την αναβάθμιση του παρηκμασμένου δυτικού παράλιου μετώπου. Η εταιρεία επισημαίνει ακόμη και μελλοντικά θα στηρίζει κάθε ενέργεια που συμβάλλει στην εξωστρέφεια και την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, την ανάδειξή της στο διεθνές σκηνικό και την ανάληψη του ρόλου μιας σύγχρονης μητρόπολης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

«Στην εταιρεία μας <επιδιώκουμε την τελειότητα κάθε μέρα> και γνωρίζουμε πως για να έχουν αντίκρισμα οι προσπάθειές μας, οφείλουμε να συμβάλλουμε στην αστική ανάπτυξη, μεγιστοποιώντας τις δυνατότητες που παρέχονται από την εκάστοτε περιοχή δράσης μας» σημειώνει ο πρόεδρος της Γιώργος Μυλωνάς, ο οποίος εξηγεί: «Σε μια εποχή γενικευμένης κρίσης, η εταιρεία μας υλοποίησε έναν διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό υψηλών προδιαγραφών, στρέφοντας το βλέμμα της διεθνούς αρχιτεκτονικής κοινότητας στη Θεσσαλονίκη».

Περιθώρια ανάπτυξης

Για να οργανώσει το συγκεκριμένο διαγωνισμό η ALUMIL αξιοποίησε το υπάρχον πολεοδομικό σχέδιο που προβλέπει την ανάπτυξη του νέου επιχειρηματικού κέντρου της πόλης στη δυτική είσοδο και εντός της ζώνης που γειτνιάζει με τις λιμενικές εγκαταστάσεις κατά μήκος της οδού 26ης Οκτωβρίου. Πρόκειται για την ιστορική περιοχή του Μπέχτσιναρ, που φιλοξένησε στο παρελθόν σημαντικές εγκαταστάσεις βιομηχανίας αλλά και αναψυχής, η οποία όμως έχει οδηγηθεί με το πέρασμα του χρόνου σε μια γενικευμένη υποβάθμιση. Η περιοχή μελέτης του «ArXellence 2» ξεκινάει από το εμπορικό κέντρο «ΛΙΜΑΝΙ» και συνεχίζει παράκτια προς τη δυτική είσοδο ακολουθώντας την οδό 26ης Οκτωβρίου.

Μέσα σε αυτή την ενιαία έκταση περιλαμβάνεται πλήθος σημαντικών διατηρητέων οικοδομημάτων. Χαρακτηριστικά μπορούν να αναφερθούν το πρώην εργοστάσιο ζυθοποιίας ΦΙΞ, το δημοτικό κτήριο των πρώην Σφαγείων, το Μουσείο Ύδρευσης Θεσσαλονίκης, αλλά και γνωστά διατηρητέα κτήρια όπως η Βίλκα και ο Μύλος, που βρίσκονται στην απέναντι πλευρά της οδού.

Τα προτεινόμενα ακίνητα εξυπηρετούνται από σημαντικούς μεταφορικούς άξονες και κόμβους της περιοχής (ΠΑΘΕ, Περιφερειακή Οδός, Δυτική Είσοδος, αστικά και υπεραστικά λεωφορεία, υπεραστικός και προαστιακός σιδηρόδρομος, Λιμάνι), ενώ στο εγγύς μέλλον θα βρίσκεται εν λειτουργία και ο τερματικός σταθμός του Μετρό στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Η κομβική αυτή θέση σε συνδυασμό με τις λιμενικές εγκαταστάσεις, αλλά και η απόσταση μόλις 1.500 μέτρων από την πλατεία Δημοκρατίας στο κέντρο της πόλης, καταδεικνύουν με τον πιο σαφή τρόπο τη διασύνδεση της περιοχής με ολόκληρη την πόλη και υπογραμμίζουν τα τεράστια περιθώρια ανάπτυξης και επανεκκίνησής της με άξονα τις σύγχρονες αρχιτεκτονικές τάσεις.

Δείτε φωτογραφίες από τα τρία πρώτα βραβεία:

1ο Βραβείο

 

2ο Βραβείο

 

3ο Βραβείο