Skip to main content

H Black Friday ήρθε μια εβδομάδα νωρίτερα - Ποιες αγορές είναι πρώτες στη λίστα

Η επίθεση προσφορών ξεκίνησε νωρίτερα - Οι φόβοι και οι εκτιμήσεις για φέτος - Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές. Η ιστορία της Black Friday

Στα… μαύρα ντύνουν τις ιστοσελίδες τους αρκετές μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών ειδών και όχι μόνον καθώς η ημέρα του «εξοντωτικού» shopping έρχεται ολοταχώς. Ο λόγος για τη Black Friday, που φέτος πέφτει στις 26 Νοεμβρίου, και παρά το γεγονός πως αποτελεί νέο θεσμό για τη χώρα μας, έχει γίνει ιδιαίτερα αγαπητός καθώς οι καταναλωτές μπορούν να βρουν εκπτώσεις που συχνά ξεπερνούν τις προσδοκίες τους.  

Την τιμητική τους, μεταξύ των επιλογών των καταναλωτών, έχουν οι ηλεκτρονικές συσκευές, τα ενδύματα, τα υποδήματα και τα καλλυντικά.

Ήδη, οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών ξεκίνησαν από το βράδυ της Πέμπτης, μία εβδομάδα και κάτι δηλαδή πριν τη φετινή Black Friday, την επίθεση προσφορών με τηλεοράσεις, laptop, smartphones, είδη γραφείου, λευκές συσκευές, ακόμα και θερμοσίφωνες σε εκπτώσεις από 30% έως 70%, ενώ γρήγορα ακολούθησαν και αρκετές εταιρείες ένδυσης.

Οι ιστοσελίδες μεγάλων ελληνικών αλυσίδων ενημερώνουν τους επισκέπτες τους για τα προτεινόμενα προϊόντα και τις τιμές τους ενώ κάποιες εξ' αυτών έχουν βάλει χρονόμετρο για να γνωρίζουν οι καταναλωτές πόσες ημέρες υπολείπονται μέχρι την έναρξη των ξέφρενων αγορών. Κάποιες άλλες ιστοσελίδες ζητούν από τους επισκέπτες τους να συμπληρώσουν μια φόρμα με τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν για να τους ενημερώσουν σχετικά με τις τιμές που θα πετύχουν στη Black Friday.   

Φέτος λόγω των περιοριστικών μέτρων, που μας επιβάλει ο κορωνοϊός δεν αναμένονται εικόνες συνωστισμού, ουρές και σε κάποιες περιπτώσεις μικροκαβγάδες, ωστόσο όλοι εκτιμούν πως τη συγκεκριμένη ημέρα τόσο τα φυσικά καταστήματα, βάσει των υγειονομικών πρωτοκόλλων που θα ισχύουν εκείνη την ημέρα, όσο και τα διαδικτυακά θα πάρουν φωτιά. Ενδεικτικό της δημοφιλίας του θεσμού είναι πως στη χώρα μας, όπως συμβαίνει σε διάφορες άλλες περιπτώσεις, η μια ημέρα… ξεχειλώνει σε ημέρες «Black Friday». Χαρακτηριστικές ήταν οι επιγραφές σε προθήκες καταστημάτων του κέντρου της Θεσσαλονίκης τα προηγούμενα χρόνια που ανέφεραν «Εβδομάδα…Black Friday».

Πάντως η φετινή Μαύρη Παρασκευή ίσως αποδειχθεί, σε κάποιες περιπτώσεις, δύσκολη καθώς το τελευταίο διάστημα εκφράζονται φόβοι για ελλείψεις από τα ράφια εξαιτίας των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Οι μεγαλύτεροι φόβοι εκφράζονται για την αγορά των  ηλεκτρικών ειδών. Κι αυτό γιατί τα τσιπ, που αποτελούν πρώτη ύλη για τη συντριπτική πλειοψηφία αυτών των προϊόντων, είναι είδος υπό εξαφάνιση, εδώ και μήνες. Κατά συνέπεια για τις οποίες ελλείψεις διαπιστωθούν υπεύθυνα δεν θα είναι τα καταστήματα αλλά οι κατασκευάστριες εταιρείες που αντιμετωπίζουν μια άνευ προηγούμενου κρίση. Την ίδια ώρα η έλλειψη της πολύτιμης πρώτης ύλης, έχει οδηγήσει σε ανατιμήσεις που προβληματίζουν και φοβίζουν τους εμπόρους.

Έξι στους δέκα Έλληνες σκοπεύουν να ψωνίσουν - Τι αναφέρει έρευνα

Περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες καταναλωτές (59%) σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν τις χριστουγεννιάτικες αγορές τους την περίοδο της Black Friday, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας «Holiday Shopping Trends 2021» που πραγματοποίησε η Sitecore.

Μεταξύ αυτών που δηλώνουν ότι σκοπεύουν να ψωνίσουν στη Black Friday, το 41% των καταναλωτών ανάφερε ότι θα συνδυάσουν online και με φυσική παρουσία αγορές, με τους νεότερους να τάσσονται ελαφρώς υπέρ των διαδικτυακών αγορών (45%).

Ωστόσο, καταγράφεται και ένα ποσοστό 18% που δήλωσε ότι δεν πρόκειται να ψωνίσει στην Black Friday, λέγοντας πως η συγκεκριμένη ημέρα έχει γίνει συνώνυμο με την υπερκατανάλωση τονίζοντας πως δεν προσφέρει πλέον καλές προσφορές, ενώ προσελκύει υπερβολικά πολύ κόσμο.

Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές

Ιδιαίτερα προσεκτικοί θα πρέπει να είναι οι καταναλωτές κατά τη διάρκεια της Black Friday. Συγκεκριμένα θα πρέπει:

-Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης, να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν, βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.

-Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα πρέπει να συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό, αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.

-Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.

-Να ζητούν πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.

-Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης).

-Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.

Η ιστορία της Black Friday

Στην Αμερική, όπου και ξεκίνησε η Black Friday ακολουθεί τη γιορτή της Ημέρας των Ευχαριστιών και συνήθως η ημερομηνία της πέφτει μεταξύ 23-29 Νοεμβρίου. Αν και δεν έχει καθιερωθεί ως αργία πολλοί είναι αυτοί που παίρνουν ρεπό εκείνη την ημέρα για να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους.

Ο όρος Black Friday δεν είχε πάντα τον θετικό χαρακτήρα που έχει σήμερα. Το 1869 χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει το μεγάλο οικονομικό κραχ στην αμερικανική αγορά, όπου επενδυτές της Νέας Υόρκης έχασαν τεράστια ποσά στο χρηματιστήριο. Αργότερα, τη δεκαετία του 1960, η αστυνομία της πολιτείας της Φιλαδέλφεια, συνήθιζε να χαρακτηρίζει την επόμενη της ημέρας των Ευχαριστιών ως «Black Friday» λόγω της κυκλοφοριακής συμφόρησης από αυτοκίνητα και πεζούς που ξεκινούσαν τις εορταστικές τους αγορές.

Τη δεκαετία του ‘60 οι αποδείξεις που εξέδιδαν οι επιχειρήσεις ήταν χειρόγραφες και είχαν δύο χρώματα στο μελάνι για να καταγράφει το κάθε κατάστημα τα στοιχεία του. Με κόκκινο χρώμα σημαδεύονται οι ημέρες κατά τις οποίες ένα κατάστημα είχε αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων ενώ με το μαύρο χρώμα οι ημέρες με τον θετικό ισολογισμό. Συνεπώς η μεγάλη γιορτών των εκπτώσεων ονομάστηκε Black Friday με τις επιχειρήσεις να σημειώνουν σημαντικά αυξημένους τζίρους.