Skip to main content

Έρχεται… reset στην οικονομία της Κεντρικής Μακεδονίας

Ο Αντιπεριφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Πάρις Μπίλλιας περιγράφει στη Voria.gr τα έργα που θα δώσουν ώθηση στην οικονομία της περιοχής

του Πάρι Μπίλλια

Το 2021 ανατέλλει ελπιδοφόρο, καθώς πλέον η ανθρωπότητα διαθέτει ένα ασφαλές εμβόλιο για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Το ερώτημα πλέον είναι το πώς θα αντιμετωπίσουμε τις δραματικές επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης στην οικονομία. Κι όμως, στο βάθος του τούνελ υπάρχει φως, και μάλιστα λαμπερό.

Και όχι, δεν είμαι αισιόδοξος. Ως μηχανικός και άνθρωπος του ρεαλισμού, μπορώ με στοιχεία να τεκμηριώσω ότι η κατάσταση που διαφαίνεται στην μετά κορωνοϊού εποχή είναι ευοίωνη, καθώς υπάρχει αντίδοτο.

Έχει φανεί ότι σε καιρούς οικονομικής κρίσης, η αύξηση κονδυλίων του κράτους σε έργα υποδομής, εισφέρουν σημαντικά στη μείωση της ανεργίας και στην αύξηση των εισοδημάτων, ενώ για κάθε θέση εργασίας που δημιουργείται στον κλάδο των κατασκευών, δημιουργούνται / στηρίζονται συνολικά 3 θέσεις εργασίας σε όλη την οικονομία.

Στην Ελλάδα, γενικότερα, και στην περιοχή μας, στην Κεντρική Μακεδονία, ειδικότερα, πιστεύω ότι θα γίνει ένα εντυπωσιακό reset, το οποίο θα επιφέρει θετικές επιδράσεις σε όλο το φάσμα της οικονομίας.

Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας εργαζόμαστε συστηματικά πάνω σε αυτό. Προγραμματίζουμε και προγραμματίζονται έργα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, έργα τα οποία θα βοηθήσουν την οικονομία και τις αναπτυξιακές προοπτικές της περιοχής, έργα τα οποία θα προχωρήσουν άμεσα, με διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία, είτε πρόκειται για ΣΔΙΤ, είτε για ιδιωτικά κεφάλαια, είτε για χρήματα μέσω του ΕΣΠΑ, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και, βεβαίως, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης.

Το flyover, η υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρος, η οποία θα κατασκευαστεί πάνω από την περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης, έργο το οποίο δρομολογείται από το υπουργείο Υποδομών και ήδη δημοπρατήθηκε, όχι μόνον θα δώσει λύση στις μετακινήσεις για τα επόμενα 30 χρόνια, αλλά θα «ρίξει» στην οικονομία της περιοχής περί τα 370 εκ. ευρώ, και μάλιστα από ιδιωτικά κεφάλαια, καθώς θα υλοποιηθεί μέσω Σύμπραξης Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα.

Οι διαδικασίες για την ανάπλαση της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης έχουν ήδη δρομολογηθεί. Η ανάπλαση του εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου της Θεσσαλονίκης και η δημιουργία ενός μεγάλου αστικού πάρκου στην καρδιά της πόλης δεν είναι κάτι μακρινό, με τον σχετικό αρχιτεκτονικό διαγωνισμό να βρίσκεται σε εξέλιξη.

Αυτό το τεράστιας σημασίας έργο αστικής ανάπλασης δεν είναι το μοναδικό για τη Θεσσαλονίκη. Στη δυτική πλευρά της πόλης, έχουμε ένα ακόμα σημαντικότατο έργο, την ανάπλαση του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά, έργο το οποίο μπορεί να αλλάξει την εικόνα στη δυτική Θεσσαλονίκη. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ήδη χρηματοδοτεί την περιβαλλοντική αναβάθμιση και απόδοση σε κοινή χρήση του Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά μέσω ευρωπαϊκών πόρων.

Στην ανατολική πλευρά της πόλης «τρέχουν» οι διαδικασίες για το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ και τη συνολική ανάπλαση της Αλάνας της Τούμπας, έργο το οποίο αφορά όλους τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης.

Στο λιμάνι, έναν από τους μεγάλους αναπτυξιακούς βραχίονες της Κεντρικής Μακεδονίας και, ευρύτερα, της Βόρειας Ελλάδας, έχουν ήδη δρομολογηθεί σημαντικότατα έργα, ενώ η επέκταση του έκτου προβλήτα θα τριπλασιάσει τη δυναμικότητα του λιμένος.

Εξαιρετικά σημαντικό είναι βεβαίως το Παιδιατρικό Νοσοκομείο στο Φίλυρο, το οποίο υλοποιείται από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Στην Αντιπεριφέρεια Υποδομών και Δικτύων προωθούμε, ενδεικτικά, την ολοκλήρωση των παρακάμψεων των Γιαννιτσών και της Χαλκηδόνας, παρεμβάσεις οι οποίες θα ανοίξουν το δρόμο προκειμένου να αρχίσουν οι εργασίες μετατροπής της οδού Θεσσαλονίκης – Έδεσσας σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.

Ταυτόχρονα, σχεδιάζουμε το οδικό δίκτυο της Σιθωνίας για την επόμενη δεκαετία, όπου προβλέπεται ραγδαία τουριστική ανάπτυξη.

Την ίδια ώρα «τρέχουμε» δεκάδες έργα τα οποία αφορούν στην καθημερινότητα των πολιτών, όπως για παράδειγμα ασφαλτοστρώσεις, έργα ηλεκτροφωτισμού, ενίσχυση των υποδομών με σχολεία, δρόμους, περιβαλλοντικά έργα και έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης.

Πέρα από τα έργα, αυτά καθ’ αυτά, στη Θεσσαλονίκη θα συντελεστεί, άρχισε ήδη να συντελείται, μία κοσμογονία. Το Τεχνολογικό Πάρκο 4ης γενιάς, το ThessIntec, μπορεί να αλλάξει την οικονομική ιστορία της περιοχής, αλλά και να επιδράσει καθοριστικά στη μεταβολή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας, με την Ελλάδα να μεταπηδά στην ομάδα των κρατών παραγωγής προϊόντων προηγμένης τεχνολογίας, καινοτόμων και υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Την ίδια ώρα η Pfizer, ο αμερικανικός φαρμακευτικός κολοσσός, έρχεται στη Θεσσαλονίκη, βάζοντας την περιοχή μας στο κάδρο της καινοτομίας και στο χώρο του φαρμάκου.

Με Pfizer και ThessIntec, όχι μόνο θα ανασχεθεί το braindrain αλλά ταυτόχρονα πολλοί και λαμπροί επιστήμονες θα επαναπατριστούν.

Υπάρχει κι ένα ακόμη έργο, το οποίο είναι λίγο πιο μακρινό, είναι όμως εμβληματικό, είναι έργο της νέας εποχής. Πρόκειται για την ανάδειξη και αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, μήκους 40 χιλιομέτρων, από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι. Πρόκειται για ένα έργο παρακαταθήκη, ένα έργο αναπτυξιακό, το οποίο ξεκίνησαν η Περιφέρεια, επτά παράκτιοι Δήμοι και το ΤΕΕ/ΤΚΜ.

Το εγχείρημα είναι πολύ δύσκολο και για να προχωρήσει πρέπει να ξεπεραστούν πολλά προβλήματα, ανάμεσά τους και γραφειοκρατικά. Ωστόσο, το αμέριστο ενδιαφέρον του Περιφερειάρχη, Απόστολου Τζιτζικώστα αποτελεί την εγγύηση για την υλοποίηση του έργου.

Οι προοπτικές λοιπόν υπάρχουν και είναι ευοίωνες. Ωστόσο, η υλοποίηση των έργων εξαρτάται και από εμάς, αυτοδιοικητικούς και φορείς, που πρέπει να συναινέσουμε και να μην τορπιλίσουμε τις προσπάθειες.

Εύχομαι σε όλους καλή χρονιά, με υγεία!

*Ο Πάρις Μπίλλιας είναι Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας