Skip to main content

Σιδηροδρομικά έργα 4 δισ. ευρώ - Το μεγαλύτερο στη γραμμή Θεσσαλονίκη–Τοξότες

Νέα σιδηροδρομικά έργα συνολικής αξίας τεσσάρων δισεκατομμυρίων ευρώ στην Ελλάδα - Τι αλλαγές έρχονται και σε ποιες περιοχές.

Ξεκινάει και επίσημα τις αμέσως προσεχείς ημέρες η δεύτερη φάση των διαγωνισμών ύψους 4 δισ. ευρώ για τα σιδηροδρομικά έργα νέας γενιάς, που προωθεί η ΕΡΓΟΣΕ. Πρόκειται για έξι επιμέρους συμβάσεις έργων, για τις οποίες έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον (στην πρώτη φάση της σχετικής διαδικασίας) από τις κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat – Siemens, Αβαξ – Alstom και Μytilineos – Ελλάκτωρ.

Η δεύτερη φάση αποτελείται από δύο επιμέρους στάδια. Το πρώτο εξ αυτών αφορά την πρόσκληση σε διάλογο μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ και των ενδιαφερομένων σχημάτων, προκειμένου να καθοριστεί η καλύτερη δυνατή τεχνική λύση για κάθε έργο, με βάση και τις διαθέσιμες μελέτες. Το δεύτερο στάδιο της β΄φάσης προβλέπει την υποβολή προσφορών για τη σύναψη των σχετικών συμβάσεων. Σημειωτέον ότι οι οριστικές μελέτες θα εκπονηθούν από τον ανάδοχο του κάθε έργου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι στιγμής η όλη διαδικασία κινείται ταχύτερα απ’ ό,τι συνήθως, καθώς η προκήρυξη της εκδήλωσης ενδιαφέροντος δημοσιεύθηκε μόλις στις αρχές του 2022 και ήδη έχουν αναδειχθεί τα σχήματα που θα διεκδικήσουν τα έργα, επιτρέποντας και την έναρξη της δεύτερης φάσης του διαγωνισμού. Στο πλαίσιο αυτό, ίσως είναι ρεαλιστική η εκτίμηση στελεχών του κλάδου για ολοκλήρωση των διαγωνισμών μέχρι το τέλος του 2023, αντί των περίπου πέντε ετών που έχουν χρειαστεί ανάλογες διαδικασίες (που να προβλέπουν δηλαδή ανταγωνιστικό διάλογο μεταξύ των ενδιαφερομένων ομίλων).

Η μεγαλύτερη από τις εργολαβίες που έχουν προκηρυχθεί είναι ύψους 1,68 δισ. ευρώ και αφορά την κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Τοξότες. Υψους 1,07 δισ. ευρώ είναι και το έργο για την αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο. Η εν λόγω εργολαβία προβλέπει την εγκατάσταση σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης. Σημαντικού αντικειμένου 476,5 εκατ. ευρώ είναι και η ολοκλήρωση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα, στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, ενώ η κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου έχει προϋπολογισμό 390,5 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, το έργο της νέας γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα αυτής με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο υπολογίζεται ότι θα στοιχίσει 308,6 εκατ. ευρώ. Τέλος, 53,4 εκατ. ευρώ έχουν προϋπολογιστεί για τη σιδηροδρομική σύνδεση της 6ης προβλήτας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και την κατασκευή προαστιακής γραμμής στη Δυτική Θεσσαλονίκη.

Υπενθυμίζεται ότι η νέα γενιά των σιδηροδρομικών έργων προβλέπει και μια σειρά καινοτομιών, όπως για παράδειγμα το γεγονός ότι όλες οι εργολαβίες περιλαμβάνουν τόσο τα έργα υποδομής όσο και τη σηματοδότηση. Μέχρι πρότινος, για κάθε γραμμή του εθνικού δικτύου προβλέπονταν δύο ξεχωριστές εργολαβίες, συχνά με διαφορετικούς αναδόχους, μία για την υποδομή και μία για τη σηματοδότηση. Αυτός είναι και ο λόγος που στη νέα γενιά η παρουσία ξένων ομίλων με υψηλή εξειδίκευση και τεχνογνωσία στη σηματοδότηση είναι απαραίτητη. Σημειωτέον ότι τα έργα θα υλοποιηθούν ως δημόσια, με κοινοτική χρηματοδότηση και όχι ως έργα παραχώρησης, ή συμβάσεις ΣΔΙΤ.

Πηγή: Καθημερινή