Skip to main content

Ερώτηση Γιαννούλη στη Βουλή για το Καλλιτεχνικό Σχολείο Θεσσαλονίκης

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ζητεί να μάθει σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία για δωρεάν παραχώρηση του οικοπέδου στη Μενεμένη για τις κτηριακές ανάγκες

Ερώτηση στη Βουλή προς τους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών για το ζήτημα του Καλλιτεχνικού Σχολείου της Θεσσαλονίκης κατέθεσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία, Χρήστος Γιαννούλης.

Μέσω της ερώτησης που συνυπογράφουν 15 βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ζητείται από τους υπουργούς να ενημερώσουν σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία για τη δωρεάν παραχώρηση κατά χρήση του οικοπέδου που βρίσκεται στην Μενεμένη και σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν ώστε να λειτουργήσει προσωρινά το καλλιτεχνικό σχολείο σε άλλο κατάλληλο κτήριο, μέχρι την ανέγερση του νέου σχολείου.

«Την ώρα που η κυβέρνηση, εκμεταλλευόμενη τη συγκυρία, συνεχίζει να νομοθετεί κόντρα στο κοινό συμφέρον, μία σειρά από σοβαρά θέματα για τα οποία η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε δρομολογήσει λύσεις, παραμένουν επί ενάμιση χρόνο στα συρτάρια των υπουργικών γραφείων» σημειώνει ο κ. Γιαννούλης και συνεχίζει:

«Χαρακτηριστικό παράδειγμα η παραχώρηση κατά χρήση οικοπέδου στη Μενεμένη για την ανέγερση καλλιτεχνικού σχολείου, που είχε μπει στο τελικό στάδιο και το μόνο που απέμενε ήταν η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης μεταξύ Υπουργείου Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών. "Προσφέρθηκε" δηλαδή στην κυβέρνηση της ΝΔ μία έτοιμη και από όλους αποδεκτή λύση, όμως και σε αυτό το θέμα ο  ιός της αδράνειας έπληξε το επιτελικό κράτος του Κυριάκου Μητσοτάκη.

»Το θέμα ανέδειξαν πρόσφατα (20/10/2020) με τη δυναμική τους κινητοποίηση και οι 277 μαθητές του καλλιτεχνικού σχολείου (157 στο γυμνάσιο και 120 στις λυκειακές τάξεις)  που εδώ και δέκα χρόνια στεγάζεται σε δύο διαφορετικά κτήρια σε απόσταση 2 χιλιομέτρων μεταξύ τους. Το Γυμνάσιο λειτουργεί στους Αμπελοκήπους και το Λύκειο στη Μενεμένη, ενώ δομικά αποτελούν ένα ενιαίο σχολείο. Από τον εξ ανάγκης διαχωρισμό του σχολείου λόγω έλλειψης κατάλληλων κτιριακών υποδομών δημιουργούνται σημαντικά προβλήματα. Η επικοινωνία και συνεργασία των παιδιών όλων των τάξεων που είναι απαραίτητη για τη διοργάνωση και προετοιμασία των καλλιτεχνικών δράσεων και μαθημάτων δεν είναι δυνατή και ενέχει κινδύνους στη μετακίνηση. Οι εκπαιδευτικοί καθημερινά μετακινούνται μεταφέροντας διδακτικό υλικό από το ένα κτήριο στο άλλο».

Αναλυτικά η ερώτηση:

Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
 Οικονομικών
Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα : «Λειτουργία καλλιτεχνικού σχολείου Θεσσαλονίκης»     

Όπως καλώς γνωρίζετε τα καλλιτεχνικά σχολεία έχουν βρεθεί στο στόχαστρο διαφόρων κυβερνήσεων, ήδη από τη «μεταρρύθμιση Διαμαντοπούλου» του 2010, όπου μετά την κατάργηση των αθλητικών σχολείων ακολούθησε και η δική τους απαξίωσή τους. Έτσι σταδιακά στερούνταν του κατάλληλου εξοπλισμού, λειτουργούσαν δε σε ελλιπείς κτηριακές υποδομές και το θεσμικό τους πλαίσιο συχνά ήταν ανεφάρμοστο. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αναγνωρίζοντας την μεγάλη σημασία που έχουν τόσο για το εκπαιδευτικό σύστημα αλλά και την κοινωνία τα σχολεία αυτά, όχι μόνο ακύρωσε τα σχέδια κατάργησής τους αλλά αύξησε τον αριθμό τους κατά 17 %.

Στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης υπάρχει ένα μόνο καλλιτεχνικό και ένα μουσικό σχολείο. Το καλλιτεχνικό σχολείο «Δημήτρης Χορν» φιλοξενεί σήμερα 277 μαθητές (157 στο γυμνάσιο και 120 στις λυκειακές τάξεις) από ολόκληρο το νομό Θεσσαλονίκης και λειτουργεί εδώ και δέκα χρόνια φιλοξενούμενο και διασπασμένο σε δύο διαφορετικά κτήρια σε απόσταση 2 χιλιομέτρων μεταξύ τους. Το Γυμνάσιο λειτουργεί στους Αμπελοκήπους και το Λύκειο στη Μενεμένη, ενώ δομικά αποτελούν ένα ενιαίο σχολείο. Από τον εξ ανάγκης διαχωρισμό του σχολείου λόγω έλλειψης κατάλληλων κτιριακών υποδομών δημιουργούνται σημαντικά προβλήματα. Η επικοινωνία και συνεργασία των παιδιών όλων των τάξεων που είναι απαραίτητη για τη διοργάνωση και προετοιμασία των καλλιτεχνικών δράσεων και μαθημάτων δεν είναι δυνατή και ενέχει κινδύνους στη μετακίνηση. Οι εκπαιδευτικοί καθημερινά μετακινούνται μεταφέροντας διδακτικό υλικό από το ένα κτήριο στο άλλο. Οι μαθητές του σχολείου, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών και ο Σύλλογος Γονέων εδώ και χρόνια κινητοποιούνται δημιουργικά και δυναμικά αναζητώντας μόνιμη λύση του στεγαστικού προβλήματος που θα έλυνε και τα ανωτέρω περιγραφόμενα λειτουργικά προβλήματα.

Το ΥΠΠΕΘ, αξιοποιώντας την συνολική προσπάθεια της σχολικής κοινότητας του «Δημήτρης Χορν», αρχής γενομένης από το 2017 επιδίωξε να επιλύσει το ζήτημα. Έτσι ως προς τη μόνιμη λύση του κτηριακού για το «Δημήτρης Χορν» επιλέχθηκε κατόπιν πολλών συσκέψεων που έγιναν με όλους τους εμπλεκόμενους, το προτεινόμενο από το Δήμο Αμπελοκήπων – Μενεμένης οικόπεδο στη Μενεμένη, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως «ανταλλάξιμο» ήδη πολλές δεκαετίες πριν. Τον Νοέμβριο του 2018 ολοκληρώθηκε από την Κτηριακή Υπηρεσία του Δημοσίου (ΚΤΥΠ) ο τελικός έλεγχος του ιδιοκτησιακού καθεστώτος και των προϋποθέσεων χρήσης του οικοπέδου. Στις 16/1/2019 έγινε από την ΚΤΥΠ το καθοριστικό βήμα και ζητήθηκε από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών η προέγκριση πίστωσης 789 χιλ. ευρώ για την απόκτηση του «ανταλλάξιμου» οικοπέδου από το Υπουργείο Οικονομικών. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποδέχθηκε την επιλογή του εν λόγω οικοπέδου και αντιπρότεινε, τον Μάρτιο του 2019, τη λύση της «δωρεάν παραχώρησης κατά χρήση». Κατόπιν περαιτέρω διερεύνησης του φορέα που θα ήταν ο πλέον λειτουργικός ως αποδέκτης της παραχώρησης, επιλέχθηκε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών , καθώς η επιλογή αυτή συνδέεται με το ότι το εν λόγω Υπουργείο είναι ο εποπτεύον φορέας της ΚΤΥΠ, η οποία είναι αρμόδια να προχωρήσει τις εργασίες μελέτης και ανέγερσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες δεν υπάρχει δυνατότητα παραχώρησης του οικοπέδου στο Υπουργείο Παιδείας, καθώς με προγενέστερο νόμο όλες οι ιδιοκτησίες με εκπαιδευτική χρήση  του Υπουργείου Παιδείας έχουν δοθεί στους Δήμους και δεν έχουν πλέον μηχανισμούς ανέγερσης σχολικών μονάδων. Ως εκ τούτου θα πρέπει να εκδοθεί κοινή υπουργική απόφαση μεταξύ Υπουργείου Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών με την ρητή αναγραφή ότι γίνεται παραχώρηση κατά χρήση για την ανέγερση καλλιτεχνικού σχολείου από την ΚΤΥΠ.

         Επειδή τα καλλιτεχνικά και μουσικά σχολεία συνιστούν μια εξαιρετικά σημαντική συμβολή στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Καλλιεργούν τις τέχνες εμπλουτίζοντας το σύνολο της εκπαίδευσης, δίνουν σε μαθητές τη δυνατότητα ανάπτυξης του ταλέντου τους, προσφέρουν δυναμικά στις τοπικές κοινωνίες και δημιουργούν τη βάση για την παραγωγή όχι μόνο καλλιτεχνών αλλά και κριτικά σκεπτόμενων και κοινωνικά ευαίσθητων πολιτών.

Ερωτώνται οι Υπουργοί
Οικονομικών και
Υποδομών και Μεταφορών
1)    Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία για την δωρεάν παραχώρηση κατά χρήση του οικοπέδου που βρίσκεται στην Μενεμένη για την ανέγερση του καλλιτεχνικού σχολείου και
2)    Μέχρι την ολοκλήρωση της ανέγερσης του παραπάνω κτηρίου σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε ώστε να λειτουργήσει προσωρινά το καλλιτεχνικό σχολείο σε άλλο κατάλληλο κτήριο.

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Γιαννούλης Χρήστος
Αλεξιάδης Τρύφων
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αυγέρη Θεοδώρα (Δώρα)
Βέττα Καλλιόπη
Γκιόλας Ιωάννης
Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος (Κώστας)
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κωνσταντίνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη (Κατερίνα)
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Ραγκούσης Ιωάννης
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος (Αλέκος)
Φάμελλος Σωκράτης