Skip to main content

Exothermia: Από το ΑΠΘ στα εργοστάσια Mercedes, Renault και Volkswagen

Η κερδοφόρα εταιρεία που γεννήθηκε στο ΑΠΘ από δύο εμπνευσμένους μηχανικούς και μπήκε στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.

Έντεκα χρόνια και οκτώ μήνες. Τόσο είναι το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από την ίδρυση μιας εταιρείας εφαρμογών μηχανολογικού λογισμικού, με δραστηριοποίηση στην αυτοκινητοβιομηχανία μέχρι σήμερα. Το ξεκίνημα έγινε στο Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Θερμοδυναμικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, εκεί που άρχισε να γεννιέται η επιχειρηματική οντότητα που ονομάστηκε Exothermia, αποτελώντας το όραμα δύο εμπνευσμένων μηχανικών.

Η γέννηση μίας εταιρείας τεχνοβλαστού

Η γέννηση εταιρειών με τη μορφή του spin-off, των τεχνοβλαστών είναι κάτι αρκετά σύνηθες στο εξωτερικό. Τα πάντα ξεκινούν από την έρευνα και εξελίσσονται σε μία επιχειρηματική οντότητα, η οποία διαθέτει πλέον ικανό υπόβαθρο, να εξελίξει οτιδήποτε πειραματικό υλοποίησε μέσα στο εργαστήριο.

Το εγχείρημα Σαμαρά – Καλτσάκη

Ερχόμενοι στο ελληνικό παράδειγμα, αυτό της Exothermia, εμπνευστές στο εγχείρημα ήταν ο Ζήσης Σαμαράς, διευθυντής του Εργαστηρίου Εφαρμοσμένης Θερμοδυναμικής του ΑΠΘ και Γρηγόρης Καλτσάκης, καθηγητής του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ και ερευνητής στο συγκεκριμένο εργαστήριο.

Καθοριστική για τη συνέχεια της επιχείρησης, υπήρξε η χρηματοδοτική στήριξη από το πρόγραμμα ΠΡΑΞΕ, το οποίο ενισχύει επιχειρηματικές πρωτοβουλίες. Πρόκειται για πρωτοβουλίες, οι οποίες προέρχονται κατευθείαν από την έρευνα ή από ακαδημαϊκούς φορείς της Ελλάδας με ερευνητικό προσανατολισμό. Το πρόγραμμα αναγνώρισε στην προσπάθεια των Σαμαρά – Καλτσάκη, μία επιχειρηματική προσπάθεια με καινοτόμα και διαρκώς εξελισσόμενα ερευνητικά χαρακτηριστικά με δυνατότητες επιχειρηματικής επέκτασης. Ταυτόχρονα, οι ιδρυτές της αποφάσισαν να αξιοποιήσουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους στο εργαστήριο, μεταφέροντάς τα στο επιχειρείν.

Θεσσαλονίκη: Η πόλη της καινοτομίας

Ας σημειωθεί, ότι στη Θεσσαλονίκη γεννήθηκε η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, στην οποία συμμετέχουν αρκετές καινοτόμες επιχειρήσεις. Το παράδειγμα ερευνητικής πρωτοβουλίας που εκδηλώνεται στην πόλη, επιβεβαιώνεται από την εξέλιξη και άλλων εταιρειών – τεχνοβλαστών με δραστηριότητα στην αυτοκινητοβιομηχανία, όπως η BETA CAE και η ΕΜΙSIA, μία ακόμα spin-off προερχόμενη από το Εργαστήριο Θερμοδυναμικής.

Η είσοδος στο επιχειρείν

H Exothermia αναδύθηκε στο επιχειρείν σε μία εποχή που ελάχιστοι στην Ελλάδα σκέφτονταν να μετατρέψουν την έρευνα σε επιχειρηματική πρακτική. Το 2007 η Exothermia, αποτέλεσε υπόδειγμα και μία από τις ελάχιστες προσπάθειες της περιόδου εκείνου, οι οποίες γεννήθηκαν μέσα από κάποιον πανεπιστημιακό φορέα.

Μία «μικρή αγορά»

Ο ίδιος ο καθηγητής Σαμαράς, μιλώντας κατά καιρούς σε δημοσιογράφους αλλά και σε ανοιχτές συζητήσεις, έχει τοποθετηθεί λέγοντας ότι η Ελλάδα ως αγορά, είναι αρκετά μικρή, στηλιτεύοντας παράλληλα το φορολογικό και ασφαλιστικό καθεστώς της χώρας μας, διότι αντιτίθενται σε κάθε επιχειρηματική προσπάθεια που είτε γεννιέται, είτε βρίσκεται εν εξελίξει. Εκ των πραγμάτων πάντως, η φύση της δραστηριότητας της εταιρείας και η άμεση σχέση της με τη βιομηχανία αυτοκινήτου, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η δραστηριοποίηση της χώρας μας στην παραγωγή αυτοκινήτων είναι μηδενική, επιβεβαιώνουν την τοποθέτηση του επικεφαλής της Exothermia.

Αρκετοί είναι αυτοί που ακούγοντας την προέλευση της Exothermia, με δεδομένο ότι η έδρα της βρίσκεται στην Πυλαία Θεσσαλονίκης, δυσπιστούσαν. Κάποιοι ακόμα και σήμερα συνεχίζουν να εκφράζουν την απορία τους, για το συγκεκριμένο συσχετισμό. Το πρώτο ερώτημα που γεννιέται στο μυαλό των περισσότερων που συναντούν τους Σαμαρά και Καλτσάκη, τους δύο μετόχους της, είναι: «πώς μπορεί να συνδέεται η Θεσσαλονίκη με την αυτοκινητοβιομηχανία;».



Με γραφεία και στη Στουτγκάρδη

Μοιρασμένη στα δύο αυτή τη στιγμή σε Θεσσαλονίκη και Στουτγκάρδη, όπου διαθέτει υποκατάστημα, η Exothermia δραστηριοποιείται στη δημιουργία εξιδεικευμένου λογισμικού για την εξισορρόπηση και των έλεγχων στην εκπομπή ρύπων στα αυτοκίνητα. Το βιογραφικό της περιλαμβάνει μερικούς από τους ισχυρότερους παίκτες της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας: Mercedes, Honda, Toyota, Hyundai, Volkswagen, Renault καθώς και τον όμιλο Fiat Chrysler Automobiles.

Στόχος η είσοδος στις ΗΠΑ, τα βαρέα οχήματα και η ναυτιλία

Στους μελλοντικούς στόχους της εταιρείας εντάσσεται η δημιουργία επιχειρηματικών δεσμών με τις ΗΠΑ, η δραστηριοποίηση στον τομέα των βαρέων οχημάτων, όπως είναι τα τρακτέρ, καθώς και η ναυτιλία, στον τομέα της ναυπήγησης πλοίων, με την παροχή υπηρεσιών και σε αυτούς τους κλάδους.


Μία κερδοφόρα εταιρεία

H Exothermia, η οποία εμφανίζει σταθερή πορεία τα τελευταία χρόνια και σε επίπεδο οικονομικών επιδόσεων, με κύκλο εργασιών που ανέρχεται περίπου στα 3 εκατ. ευρώ, είναι μία κερδοφόρα επιχείρηση. Παρά το γεγονός ότι ο τζίρος της και τα κέρδη της ήταν μειωμένα στην τελευταία οικονομική χρήση του 2017, η εταιρεία πρότεινε τη διαμονή μερίσματος προς τους μετόχους της, ύψους 300.000 ευρώ με δεδομένη τόσο την κερδοφορία της περασμένης χρονιάς, όσο και εκείνης του 2016.

Την ίδια στιγμή, συνεχίζει να επενδύει στον τομέα έρευνας και ανάπτυξης, απασχολώντας 27 άτομα κατά μέσο όρο στη διάρκεια του 2017. Στόχος της είναι να παραμείνει διαρκώς εξελισσόμενη και να συμπορευθεί με τις τεχνολογικές εξελίξεις.

Η Εxothermia σε αριθμούς
Kύκλος εργασιών
2017: 2,96 εκατ. ευρώ
2016: 3,13 εκατ. ευρώ
Μεταβολή: -5,2%
Κέρδη
2017: 628 χιλ. ευρώ
2016: 819,6 χιλ. ευρώ