Skip to main content

Φωτίου: Παράλληλοι βίοι, Πιερρακάκης vs Θεοδωρικάκος

Άρθρο του πρώην αντιδημάρχου δήμου Θεσσαλονίκης, Νίκου Φωτίου στη Voria.gr για τους δύο υπουργούς της κυβέρνησης Μητσοτάκη.

Του Νίκου Φωτίου*

Στο εσωτερικό κάθε κυβέρνησης εμφανίζονται κατά καιρούς αποκλίσεις σε πολιτικές επιλογές μεταξύ υπουργών, παρόλο που το έργο της οφείλει να είναι ενιαίο. Μια τέτοια -κραυγαλέα- απόκλιση διακρίνεται εξ αποστάσεως και διά γυμνού οφθαλμού μεταξύ του έργου και της παρουσίας του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη και του Υπουργού Εσωτερικών Τάκη Θεοδωρικάκου.

Δύο πρόσωπα που θητεύουν στην ίδια κυβέρνηση ως υπουργοί, δύο τελείως διαφορετικά και αλληλογρονθοκοπούμενα μεταξύ τους μοντέλα σκέψης, πράξης, ήθους και συμπεριφοράς.

Αντιπαραβολή, λοιπόν, κατά το πρότυπο του Πλουτάρχου και του έργου του «Παράλληλοι Βίοι».

Ο Κ. Πιερρακάκης, επιδίωξε και πέτυχε ώστε ο νόμος του περί «Ψηφιακής διακυβέρνησης» (4727/2020):

Α) Να ψηφιστεί από το σύνολο σχεδόν των κομμάτων και των βουλευτών του Κοινοβουλίου (275 ψήφοι, πλην Κ.Κ.Ε. και Βελόπουλου), συναίνεση σπάνια για τα κοινοβουλευτικά δεδομένα της χώρας μας.

Β) Να αντιμετωπίσει σε μεγάλο βαθμό χρόνιες υστερήσεις της Ελλάδας στην αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης επιταχύνοντας τον ψηφιακό μετασχηματισμό και εξοικονομώντας χρήμα, χρόνο, ταλαιπωρία και εργατοώρες για τους πολίτες και το δημόσιο.

Γ) Να προχωρήσει ένα βήμα παρακάτω τον εκδημοκρατισμό της κοινωνίας με τη μείωση των ανισοτήτων και την ισότιμη πρόσβαση των πολιτών στην τεχνολογία και στη δημόσια διοίκηση χωρίς την ανάγκη «διαμεσολαβητών», «γρηγορόσημων» και λοιπών παρασιτικών στοιχείων.

Δ) Η κοινοβουλευτική παρουσία του διακρίνεται για το ήθος, τη γνώση και την προσπάθεια για απροκατάληπτη συζήτηση και συναίνεση.

Ο Τ. Θεοδωρικάκος βρέθηκε ακριβώς στον αντίποδα και έτσι «κατάφερε»:

Α) Το νομοσχέδιό του «Ρυθμίσεις για την αναπτυξιακή προοπτική και την εύρυθμη λειτουργία των Ο.Τ.Α.» (4735/2020) να ψηφιστεί μόνον από τη ΝΔ, ενώ το καταψήφισαν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης -και πολύ καλά έπραξαν!

Β) Να πάει δεκαετίες πίσω την Αυτοδιοίκηση. Μια σειρά νομοθετημάτων του (Ν. 4623/2019, 4625/2019, 4635/2019, 4674/2020, 4735/2020) έσφιξαν ακόμη περισσότερο τον βρόχο της εξάρτησης της Αυτοδιοίκησης από την κυβέρνηση και τον υπουργό, με άλλοθι τα υπαρκτά προβλήματα κυβερνησιμότητας που ανέκυψαν εξαιτίας της απλής αναλογικής.

Γ) Να πάει πίσω και τη δημοκρατία υποβαθμίζοντας τελείως το κατά νόμον κυρίαρχο Δημοτικό Συμβούλιο και καθιστώντας το υποκείμενο όργανο, ενός υποκειμένου οργάνου (της Οικονομικής Επιτροπής), ενώ συγχρόνως καταργεί στην ουσία και τη διάρθρωση των Δημοτικών Υπηρεσιών. Αυτό το «κατόρθωμα» το πέτυχε, μεταξύ άλλων λαθροχειριών, με την πριμοδότηση της παράταξης του δημάρχου στην Οικονομική Επιτροπή ώστε αυτή να αποκτήσει τεχνητή πλειοψηφία 60%! (στη Θεσσαλονίκη, π.χ. ο δήμαρχος, ενώ έχει εκλέξει 7 στους 49 δημοτικούς συμβούλους, διαθέτει πλειοψηφία(!) στην Οικονομική Επιτροπή (αλλά και σε άλλες επιτροπές). Επιπλέον, αναθέτοντας σε αυτήν αποφασιστικές και «αποκλειστικές» αρμοδιότητες αλλά και την εξουσία της «αναθέτουσας αρχής» για τα σημαντικότερα θέματα διαχείρισης του δημόσιου χρήματος των πολιτών πλήττει ευθέως τη συνταγματική και δημοκρατική τάξη, τη λαϊκή εντολή και παραβιάζει τον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας που έχει κυρωθεί με νόμο του κράτους (Ν. 1850/1989).

Δ) Με τον αυταρχισμό και την κρυψίνοια που τον διακρίνει στην κοινοβουλευτική συμπεριφορά του, «κατάφερε» να προκαλέσει την οργή ακόμη και της φιλοκυβερνητικής ΚΕΔΕ που αντιδρά πλέον ανοιχτά σε όλα τα τερτίπια του:

- Ευθεία ρήξη με τους δημάρχους λόγω της «ρύθμισης», που προβλέπει να καρπώνονται οι Εκκλησίες μεγάλο μέρος των εσόδων των Δήμων από τα κοιμητήρια (kedenews 06.10.20).

- Καθολική αντίθεση της αυτοδιοίκησης στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για τη διαχείριση των οικονομικών πόρων των Δήμων (tvxs.gr 12.12.19, 02.04.20)

- Μετάθεση των ευθυνών του στην ΚΕΔΕ για το φιάσκο με τις μαθητικές μάσκες (presspublica.gr 16.09.20).

- Καταγγελία και προσφυγή της ΚΕΔΕ στο ΣτΕ(!) για «πραξικόπημα» εις βάρος των δήμων με την απόφασή του να εκχωρήσει 2 εκατ. Ευρώ από τη χρηματοδότηση των δήμων στην ΕΕΤΑΑ χωρίς την επιβαλλόμενη σύμφωνη γνώμη της Κ.Ε.Δ.Ε. (efsyn.gr 09.10.2020).

Ο κ. Θεοδωρικάκος, σε αντίθεση με τον εξαίρετο κ. Πιερρακάκη, αποδεικνύεται το πλέον ακατάλληλο πρόσωπο που επέλεξε ο πρωθυπουργός για τη θέση του Υπουργού με αρμοδιότητες για την Αυτοδιοίκηση. Συγκεντρωτικός, αυταρχικός, αντικοινοβουλευτικός, περιφρονητής της συνταγματικής και δημοκρατικής τάξης και ανίκανος να διαχειριστεί τον θεσμό της Αυτοδιοίκησης, που απαιτεί συναίνεση, δημοκρατική διαβούλευση και αποκέντρωση.

Και δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι σε μιαν ακόμη κόντρα του, αυτή τη φορά με την ομόσταυλή του κ. Ά. Κεραμέως, ο κ.Θεοδωρικάκος επικαλέστηκε τα «πτυχία» που απέκτησε στην πολιτική, ως μαθητεύσας στην Κ.Ν.Ε. αλλά και δίπλα στον Κώστα Λαλιώτη (iapopsi.gr 21.9.20).

Πάντως, θα άξιζε τον κόπο να ψάξει κανείς αυτούς τους «τίτλους σπουδών» που ισχυρίζεται ότι κατέχει στην πολιτική. Όχι επειδή αμφισβητώ ότι τους κατέχει. Αντιθέτως! Πιθανολογώ βασίμως ότι αρίστευσε…

Νίκος Φωτίου, τ. αντιδήμαρχος Δήμου Θεσσαλονίκης