Skip to main content

Γιατί το 2022 είναι κρίσιμη χρονιά για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Σχεδόν τέσσερα χρόνια από την ιδιωτικοποίηση της ΟΛΘ ΑΕ την άνοιξη του 2018, το βασικό επενδυτικό έργο δεν έχει μπει ακόμη σε φάση υλοποίησης

Για την οικονομία της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά και γενικότερα για την αναβάθμιση της εθνικής οικονομίας, οι εξελίξεις του 2022 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ενδέχεται να σηματοδοτήσουν πολλά. Σχεδόν τέσσερα χρόνια από την ιδιωτικοποίηση της ΟΛΘ ΑΕ την άνοιξη του 2018, το βασικό επενδυτικό έργο, που δεν είναι άλλο από την επέκταση και τη μεγέθυνση της 6ης προβλήτας, δεν έχει μπει ακόμη σε φάση υλοποίησης. Ούτε καν ο ανάδοχος που θα κατασκευάσει το έργο δεν έχει επιλεγεί, αν και ο διαγωνισμός έγινε και τον περασμένο Φεβρουάριο κατατέθηκαν πέντε προσφορές που θεωρούνται σοβαρές και αξιολογούνται, τόσο από τις τεχνικές υπηρεσίες της ΟΛΘ ΑΕ, όσο και από δύο ανεξάρτητα διεθνή γραφεία. Πρόκειται για τα ακόλουθα σχήματα: ARCHIRODON GROUP NV, ΣΥΜΠΡΑΞΗ INTRAKAT, CONSTRUCTIONS SA – INTERCANTIERI VITTADELLO SPA–SALES SPA, Κ/Ξ MYTILINAIOS SA – ROVER MARITIME SL – HDK SA, Κ/Ξ AVAX SA – ETERMAR SA – NV BESIX SA, Κ/Ξ ACCIONA CONSTRUCCION SA – DREDGING INTERNATIONAL NV

Το έργο έχει αρχικό προϋπολογισμό 130 εκατ. ευρώ, προ ΦΠΑ, αν και με τις αυξήσεις στις κατασκευές τους τελευταίους μήνες θα κοστίσει πολύ περισσότερο. Σύμφωνα με το σχεδιασμό περιλαμβάνει: Την κατασκευή νέου πρόσθετου κρηπιδώματος μήκους 513 μέτρων, εκ των οποίων τα 470 μέτρα έχουν ωφέλιμο βάθος 17,7 μέτρων. Την κατασκευή πρόσθετης χερσαίας ζώνης, πλάτους 306,5 μέτρων, κατά μήκος του νέου πρόσθετου κρηπιδώματος. Συμπληρωματικά έργα υποδομής ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης λειτουργικότητα του νέου κρηπιδώματος και της αντίστοιχης χερσαίας ζώνης. Η ολοκλήρωση της επέκτασης της 6ης προβλήτας θεωρείται απαραίτητη προϋπόθεση για την ουσιαστική αναβάθμιση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, καθώς θα αυξηθούν οι χώροι αποθήκευσης κοντέινερς σε 1,2 εκατ. TEUs, ενώ –το κυριότερο- θα μπορούν να προσεγγίζουν στη Θεσσαλονίκη πλοία τύπου New Panamax, µε δυνατότητα 14.000 TEUs, που αποτελούν το βασικό τύπο πλοίου που εξυπηρετεί τις κύριες ναυτιλιακές γραμμές.

Μέχρι στιγμής όσες ημερομηνίες για την τελική επιλογή αναδόχου και την έναρξη των έργων έχει διαρρεύσει η ΟΛΘ ΑΕ έχουν παρέλθει χωρίς αποτέλεσμα. Τώρα περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου της επόμενης χρονιάς, ώστε να κατανοήσουμε εάν το 2022 θα λογίζεται ως παραγωγική χρονιά για το έργο και να υπολογιστεί ο χρόνος ολοκλήρωσής του.

Παράλληλα, προκειμένου η «νέα» 6η προβλήτα της ΟΛΘ ΑΕ να εξαντλήσει τις μεγάλες παραγωγικές δυνατότητες της, το 2022 θα πρέπει να προωθηθούν τρία ακόμη απολύτως συνδεδεμένα θέματα:

Πρώτον, η ενίσχυση της τεχνικής υποδομής της «νέας» 6ης προβλήτας. Τα νέα μηχανήματα (γερανογέφυρες και τα σχετικά) που θα εξυπηρετήσουν τις κατά πολύ μεγαλύτερες ανάγκες φορτοεκφόρτωσης και μεταφοράς φορτίων στη «νέα» 6η προβλήτα είναι δύσκολη και δαπανηρή υπόθεση, αφού επίκεινται παραγγελίες δεκάδων εκατ. ευρώ. Από το τελικό κόστος, που αυξάνεται το τελευταίο διάστημα λόγω των συνολικών ανατιμήσεων που υπάρχουν παγκοσμίως, όπως και από το χρόνο παράδοσης θα εξαρτηθούν πολλά. Μόνο που όλα αυτά θα τα μάθουμε όταν γίνουν οι σχετικές παραγγελίες, που ίσως ξεκινήσουν μέσα στο 2022.

Δεύτερον, η οδική διασύνδεση του λιμένα με την εθνική οδό Πατρών – Αθηνών – Θεσσαλονίκης (ΠΑΘΕ). Το έργο προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ ήδη κατασκευάζεται εδώ και κάποιους μήνες, αλλά -όπως σημειώνουν γνώστες της υπόθεσης- με σχετικά βραδείς ρυθμούς που προβληματίζουν.

Τρίτον, η διασύνδεση του λιμένα με τον βασικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας, που ξεκινάει από την περιοχή της πρωτεύουσας και κατευθύνεται μέσω Ειδομένης προς την Ευρώπη. Αφορά σιδηροδρομική γραμμή μήκους δύο χιλιομέτρων και έχει προϋπολογισμό κοντά στα 65 εκατ. ευρώ. Είναι υποχρέωση της ΕΡΓΟΣΕ, αλλά έχει μείνει πολύ πίσω. Όπως έγινε προσφάτως γνωστό η κατάθεση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το έργο, το οποίο συνδυάζεται με την κατασκευή του Προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης, έχει οριστεί για τις 14 Ιανουαρίου 2022. Θα ακολουθήσει η β΄ φάση του διαγωνισμού με την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών, οπότε και θα καθοριστεί ο ακριβής χρόνος μελέτης και κατασκευής. Στην καλύτερη περίπτωση θα απαιτηθούν 48 μήνες, αν και το πιθανότερο είναι οι απαλλοτριώσεις που θα πρέπει να γίνουν θα επιμηκύνουν το χρόνο ολοκλήρωσης.

Με αυτά τα δεδομένα είναι πιθανόν εντός του 2022 να ξέρουμε τι μέλλει γενέσθαι στο συγκεκριμένο πεδίο με σχετική ακρίβεια.