Skip to main content

Γλίστρησαν σε λίγους πόντους χιόνι κυβέρνηση και αυτοδιοίκηση

Η χιονόπτωση, ακόμη και στη νότια Ελλάδα όπου ήταν εντονότερη, σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ακραία.

Οι περιπτώσεις δεν είναι ευθέως συγκρίσιμες, ωστόσο τα πολιτικά συμπεράσματα είναι λίγο πολύ παρόμοια. Στην πρώτη φάση της πανδημίας, την περασμένη άνοιξη, η κυβέρνηση προχώρησε στην επιβολή καθολικού lockdown σε όλη την επικράτεια· μια απόφαση δύσκολη ως προς τη λήψη της, αλλά εύκολη στην εφαρμογή της. Όταν στη συνέχεια κλήθηκε να κάνει μια άλλου τύπου, πιο απαιτητική διαχείριση, ισορροπώντας μεταξύ υγειονομικής ασφάλειας και οικονομίας, εκεί φάνηκαν οι αδυναμίες της. Το γενικό απαγορευτικό είναι ευκολία, αλλά κοστίζει ακριβά. Βεβαίως όταν πρόκειται να σωθούν ζωές λες, χαλάλι, όσο κι αν κοστίζει.

Ισχύει όμως, το ίδιο και για το lockdown στην εθνική οδό, αλλά και για την μερική αναστολή κλάδων της οικονομίας και της εκπαιδευτικής διαδικασίας εξ αιτίας μιας χιονόπτωσης για την οποία οι αρμόδιοι στις κεντροευρωπαϊκές χώρες δεν θα σηκώνονταν καν από τον καναπέ τους; Εντάξει, η Ελλάδα μπορεί να μην διαθέτει τις επιχειρησιακές δυνατότητες μιας Γερμανίας, αλλά από την άλλη, και η μετεωρολογική εκδοχή της Μήδειας σε τίποτε δεν παρέπεμπε στη σκληρότητα της τραγικής ηρωίδας της ελληνικής μυθολογίας.

Η χιονόπτωση, ακόμη και στη νότια Ελλάδα όπου ήταν εντονότερη, σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ακραία. Είχε μάλιστα, προαναγγελθεί εδώ και περίπου δέκα μέρες, παρέχοντας όλο τον αναγκαίο χρόνο για την κατάλληλη προετοιμασία. Παρ' όλα αυτά η κυβέρνηση προχώρησε σε προληπτικό, πολύωρο αποκλεισμό τού βασικότερου οδικού άξονα της χώρας προκειμένου, όπως υποστήριξε, να μην επαναληφθούν φαινόμενα του πρόσφατου αλλά και μακρινού παρελθόντος όταν εκατοντάδες οδηγοί είχαν αποκλειστεί για πάρα πολλές ώρες στα αυτοκίνητά τους.

Βεβαίως, μεταξύ του προληπτικού αποκλεισμού της εθνικής οδού και του πιθανού εγκλωβισμού των οδηγών υπάρχει η αυτονόητη ενδιάμεση λύση της αποτελεσματικής διαχείρισης της όλης κατάστασης. Δηλαδή ή έγκαιρη οργάνωση της επιχείρησης αποχιονισμού ώστε οι δρόμοι να μείνουν πάση θυσία ανοιχτοί. Επιστρατεύοντας ακόμη και μηχανήματα ιδιωτών στην περίπτωση που τα διαθέσιμα μέσα δεν επαρκούσαν.

Εκείνο που δεν είναι ευρέως γνωστό είναι ότι η ευθύνη του αποχιονισμού στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους ανήκει πρωτίστως στους παραχωρισιούχους οι οποίοι τους εκμεταλλεύονται, εισπράττοντας τον πακτωλό χρημάτων από τα διόδια. Μάλιστα, στις συμβάσεις παραχώρησης προβλέπονται με λεπτομέρεια οι υποχρεώσεις τους σε ανάλογες καταστάσεις καθώς και τα “πέναλτι” σε περίπτωση που δεν ανταποκριθούν με επάρκεια.
Η μονομερής, όμως, απόφαση της κυβέρνησης να κλείσει τον αυτοκινητόδρομο, πέρα από ομολογία ανικανότητας, όχι μόνον απαλλάσσει τον παραχωρισιούχο από κάθε ευθύνη, αλλά του επιτρέπει να διεκδικήσει και διαφυγόντα κέρδη εξ αιτίας των απωλειών που υπέστη από την αναστολή λειτουργίας των διοδίων. Τριπλό τζακ ποτ δηλαδή...

Στα δικά μας, τώρα, στην περιοχή της Θεσσαλονίκης ο χιονιάς πέρασε και δεν ακούμπησε. Παρ' όλα αυτά, τα σχολεία όλων των βαθμίδων παραμένουν σήμερα για δεύτερη μέρα κλειστά, έπειτα από απόφαση του περιφερειάρχη, με τη σύμφωνη γνώμη των δημάρχων που έχουν και την αρμοδιότητα. Το οξύμωρο, δε, είναι ότι όλοι ανεξαιρέτως οι δήμοι, εξέδωσαν ανακοινώσεις διατυμπανίζοντας τις άριστες επιδόσεις τους στην αντιμετώπιση της κακοκαιρίας.

Και σε αυτήν την περίπτωση επιλέχθηκε δυστυχώς η εύκολη λύση. Ένα καθολικό διήμερο lockdown σε όλα αδιακρίτως τα σχολεία, είτε αντιμετώπιζαν πρόβλημα είτε όχι. Η άλλη λύση, ορθολογικότερη αλλά κοπιώδης, προϋπέθετε ο κάθε δήμος να αξιολογήσει την κατάσταση στα δικά του σχολεία και να αποφασίσει αναλόγως ποια θα λειτουργήσουν και ποια όχι. Οι θερμοκρασίες, κυρίως πολύ νωρίς το πρωί είναι πράγματι χαμηλές όμως αυτός δεν είναι λόγος για να μένουν κλειστά τα σχολεία, σε μια χρονιά μάλιστα που οι μέρες λειτουργίας τους είναι ελάχιστες. Λύσεις πάντα υπάρχουν, όπως για παράδειγμα, η αδιάκοπη 24ωρη λειτουργία της θέρμανσης, ενδεχόμενη δίωρη χρονική μετάθεση προσέλευσης στο σχολείο κ.ο.κ. Αλλά όλα αυτά προϋποθέτουν σχέδιο και κόπο, έννοιες όχι και τόσο δημοφιλείς σε μια χώρα που αρέσκεται στις ευκολίες.