Skip to main content

Η μεταποίηση το κλειδί για τις ελληνικές εξαγωγές - Αγορές-στόχοι

Οι εξαγωγές ελληνικών τροφίμων αυξήθηκαν κατά 45% – Προκλήσεις και προοπτικές για τον αγροδιατροφικό τομέα. Τι συζητήθηκε σε σχετική ημερίδα.

Πολιορκητικό κριό για νέες αγορές στόχους της Ελλάδας, μπορούν να αποτελέσουν τα μεταποιημένα προϊόντα διατροφής, υψηλής ποιότητας. Η μεταποίηση αποτελώντας συγκριτικό πλεονέκτημα μπορεί να ενισχύσει τις ελληνικές εξαγωγές που τα τελευταία χρόνια καταγράφουν σημαντική αύξηση, ακόμη και σε χώρες που διαθέτουν αντίστοιχα προϊόντα με τα ελληνικά.

Αυτά επισημάνθηκαν μετά άλλων στην ενημερωτική ημερίδα «Αγροδιατροφή - Προκλήσεις και Προοπτικές» που διοργανώνουν το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, η Τράπεζα Πειραιώς, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης(ΕΒΕΘ), ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος(ΣΒΕ) και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας(ΣΕΒΕ).

Αγκάθι χαρακτήρισε ο πρόεδρος του ΣΒΕ, Αθανάσιος Σαββάκης, το γεγονός πως η χώρα μας εξάγει προϊόντα υψηλών προδιαγραφών σε μη μεταποιημένα μορφή και εισάγει ακριβά μεταποιημένα προϊόντα.

Για να ενισχύσει τη θέση αυτή, επικαλέστηκε τα πρόσφατα στοιχεία του ΙΟΒΕ βάσει των οποίων η αξία των εισαγωγών μεταποιημένων τροφίμων και ποτών το 2017 άγγιξε τα 4,8 δις ευρώ, έναντι 4,6 δις ευρώ το 2016 καταγράφοντας αύξηση κατά 1,9%.

Στον αντίποδα οι εξαγωγές μεταποιημένων προϊόντων άγγιξαν το 2017 τα 3,06 δις. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση κατά 0,2%, έναντι του 2016. «Είναι ξεκάθαρο το αρνητικό ισοζύγιο εισαγωγών εξαγωγών» σημείωσε ο κ. Σαββάκης επισημαίνοντας πως  η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, ως διεργασία προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, αποτελεί «οριζόντια τεχνολογία» υψηλής προτεραιότητας για την πλειοψηφία των μεταποιητικών επιχειρήσεων. Η συγκεκριμένη δράση θεωρείται εξαιρετικά κρίσιμη στην προσπάθεια των επιχειρήσεων για το άνοιγμα νέων αγορών, αφού απαιτητικές αγορές του εξωτερικού όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο, ζητούν από τις επιχειρήσεις που διαθέτουν τα προϊόντα τους στις συγκεκριμένες αγορές πιστοποιητικό μέτρησης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.



Αγορές στόχοι για ελληνικές εξαγωγές

Τις προσπάθειες που καταβάλουν οι ελληνικές επιχειρήσεις προκειμένου να αυξηθούν οι εξαγωγές τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Νίκος Κωνσταντόπουλος. «Οι εξαγωγές που τα τελευταία χρόνια αυξήθηκαν κατά 45% αποτελούν ένας από τους πλέον βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας. Στο πλαίσιο αυτό οι επιχειρήσεις προχωρούν σε εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων τους, αναπτύσσουν προγράμματα για βελτίωση των προιόντων τους, παρακολουθούν τις διεθνείς αγορές, τον ανταγωνισμό, θέτουν αγορές στόχους, εκμεταλευόμενες και τη μεσογειακή διατροφή, που αποτελεί δημοφιλή τάση. Ολοένα και περισσότερο το καταναλωτικό κοινό αναζητά προϊόντα περισσότερο υγιεινά, χαμηλά σε νάτριο, ζάχαρο, πλούσια σε ιχνοστοιχεία, με αντιοξειδωτικά συστατικά». Αγορές στόχοι για τις ελληνικές επιχειρήσεις είναι οι κεντρικές πολιτείες των ΗΠΑ, η Ινδία, η Κίνα, η Βραζιλία, οι Αραβικές Χώρες.

Μάλιστα αναφερόμενος ο κ. Κωνσταντόπουλος στην προστιθέμενη αξία που προσφέρει η μεταποίηση στα προϊόντα έκανε μνεία στην περίπτωση της Αιγύπτου. Η Αίγυπτος παράγει 500.000 τόνους ελιάς, την ώρα που η παραγωγή στη χώρα μας φτάνει τους 150.000 τόνους. Ωστόσο οι ελληνικές ελιές επειδή είναι συσκευασμένες έχουν σημαντική διείσδυση στην αγορά της Αιγύπτου. Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντοπουλο «ακόμη και σε υπερκορεσμένες αγορές τα μεταποιημένα προϊόντα προτιμούνται».

Στη σημασία της ενσωμάτωσης της πληροφορικής για την καλύτερη αξιοποίηση των πλουτοπαραγωγικών πόρων αναφέρθηκε ο  α΄αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ, Μανώλης Βλαχογιάννης κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στην κλιματική αλλαγή και τις συνέπειες της.
 
Στην ανάγκη της ενίσχυσης της συνεργασίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημιίου Θεσσαλονίκης με τον επιχειρηματικό κόσμο αναφέρθηκε ο πρύτανης του πανεπιστημιακού ιδρύματος, Περικλής Μήτκας, κάνοντας μνεία και στη συνεργασία με την Creta Farm. Μάλιστα ο ίδιος ανέφερε πως έχουν γίνει κατ' επανάληψη συζητήσεις με την Τράπεζα Πειραιώς προκειμένου το ΑΠΘ να συμμετέχει ως σύμβουλος στο Πρόγραμμα της Συμβολαιακής Γεωργίας & Κτηνοτροφίας που υλοποιεί η Τράπεζα.

Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και η επίκουρη καθηγήτρια στον τομέα Αγροτικής Οικονομίας του τμήματος Γεωπονίας του ΑΠΘ, Μαρία Παρταλίδου. «Οι συνεργασίες δεν συμβαίνουν, χρειάζονται προσπάθεια. Ακόμη και αν συμμετέχουν σε ένα project τα δυνατότερα μυαλά, αν δεν συνεργαστούν δεν θα υπάρξουν αποτελέσματα» σημείωσε η κα. Παρταλίδου, τονίζοντας τη σημασία της συνεργασίας του πανεπιστημιακού κόσμου με τον επιχειρηματικό.



Venus Growers: Πώς μία μικρή κοινοπραξία εξελίχθηκε στο χρόνο

Στην περίπτωση της Venus Growers, αναφέρθηκε ο γενικός διευθυντής της εταιρείας, Στέλιος Θεοδουλίδης. Η Venus Growers ξεκίνησε σαν κοινοπραξία 8 παραγωγών της Βέροιας το 1964. Εξελίχθηκε το 1980 σε πρωτοβάθμιο συνεταιρισμό παραγωγών ραδακίνων και νεκταρινιών. Μέσα από τον συνεργατισμό και έχοντας στο επίκεντρο πάντα τον παραγωγό, όπως είπε ο κ. Θεοδουλίδης, σήμερα η Venus Growers επεξεργάζεται 55.000 τόνους φρούτων, εξυπηρετεί τις ανάγκες 850 παραγωγών και εξάγει το 95% του τελικού προιόντος. Δυνατές αγορές η Βόρεια Αμερική και η Κίνα.

Για τη διατροφική κρίση και την κλιματική αλλαγή μίλησε ο Βάσος Ευθυμιάδης, αντιπρόεδρος του ομίλου Ραιδεστός – Ευθυμιάδης και διευθύνων σύμβουλος Κ&Ν Ευθυμιάδης ΑΒΕΕ, ενώ ο γενικός διευθυντής της ΒΙΟΖΩΚΑΤ ΑΕ, Αναστάσιος Κυριακίδης έκανε λόγο για την ανάγκη δημιουργίας καινοτόμων προιόντων.

Στις αλλαγές που καταγράφονται αναφορικά με τις καταναλωτικές διατροφικές συνήθειες και όχι μόνον, αναφέρθηκε ο Ιωάννης Χανιωτάκης, Senior Director Αγροτικής Τραπεζικής της Τράπεζας Πειραιώς. Σύμφωνα με τον ίδιο ο καταναλωτής, πλέον, είναι περισσότερο ενημερωμένος, δε διστάζει να δοκιμάσει προιόντα. Την ίδια ώρα και το λιανεμπόριο τον προσεγγίζει διαφορετικά με πιο έξυπνους και σύγχρονους τρόπους, πχ του δίνει τη δυνατότητα να σκανάρει ένα προιόν και το παραγγέλνει μέσω εφαρμογής, οι on line παραγγελίες έχουν μπει στη ζωή μας, ενώ οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ discount αρχίζουν να αυξάνουν το μερίδιο αγοράς τους καθώς η σχέση τιμής προϊόντος αποτελεί δέλεαρ για τον καταναλωτή.