Skip to main content

Η αγροτεχνολογία του Ελληνοαμερικάνικου Επιμελητηρίου και το άγχος του τουρισμού

Η αγροτεχνολογία του Ελληνοαμερικάνικου Επιμελητηρίου, το άγχος του τουρισμού, η αμηχανία της ψηφιακότητας και η συγκίνηση για τον Μπόρις Μουζενίδη

Σήμερα ο πρωινός μας καφές έρχεται κατ’ ευθείαν από τη Βραζιλία. Πρόκειται για την ποικιλία Sul de Minas, που έχει διακριτικό και ευχάριστο άρωμα, κρεμώδες σώμα, απαλή γεύση και συνήθως τον σερβίρουν σε λεπτό φλιτζάνι γεμάτο μέχρι επάνω. Στα διάφορα χαρμάνια συνήθως συνδυάζεται με καφέδες της Κεντρικής Αμερικής επειδή μειώνει την οξύτητα τους. Παράγεται στις πολιτείες Ρίο ντε Τζανέιρο και Σάο Πάολο και γι’ αυτό φέρνει στο νου τόσο μεγάλους μπαλαδόρους, όσο και ξέφρενες νύχτες καρναβαλιού.  

Δυνατά και έγκυρα ονόματα του ευρύτερου κλάδου της αγροτικής οικονομίας συμμετέχουν στη νέα σύνθεση της Επιτροπής Αγροτεχνολογίας του Ελληνοαμερικάνικου Επιμελητηρίου, που θα ανακοινωθεί επισήμως το επόμενο διάστημα. Πρόεδρος θα είναι ο επιχειρηματίας Αθανάσιος Κουϊμτζής, του ομώνυμου βιομηχανικού και εμπορικού ομίλου, ο οποίος είναι και μέλος του Δ.Σ. του Επιμελητηρίου. Ανάμεσα στα μέλη συμπεριλαμβάνονται ο Νίκος Καραγεώργος, των γνωστών εκκοκκιστηρίων, ο οινοποιός Βαγγέλης Γεροβασιλείου και ο Ευθύμης Ευθυμιάδης, του ομίλου Ραιδεστός. Επίσης σημαντική θα είναι η εκπροσώπηση της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής, με την οποία άλλωστε το Επιμελητήριο διοργανώνει κάθε χρόνο στη Θεσσαλονίκη το Συνέδριο Αγροτεχνολογίας. Τα θέματα του περιβάλλοντος, της ενέργειας και των νέων τεχνολογιών, δηλαδή της ψηφιακότητας, στον πρωτογενή τομέα είναι τα βασικά θέματα με τα οποία θα ασχοληθεί η επιτροπή το επόμενο διάστημα. Άλλωστε τόσο η Ελλάδα –στην αγροδιατροφή οφείλεται το ένα τρίτο του ΑΕΠ της χώρας-, όσο και οι ΗΠΑ έχουν δυνατούς αγροτικούς τομείς. Μάλιστα δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι μετά την ενέργεια, που απασχολεί έντονα αυτή την περίοδο την παγκόσμια οικονομία και καινοτομία, σειρά παίρνει η διατροφή. Μάλλον δεν είναι τυχαίο αυτό που αποκαλύφθηκε πρόσφατα: ότι ο Μπιλ Γκέιτς – ο Mr. Microsoft- είναι ήδη ο μεγαλύτερος ιδιώτης γαιοκτήμονας στις ΗΠΑ, επενδύοντας στην παραγωγή αγροτικών προϊόντων κάτι που διαρκώς αποκτά μεγαλύτερη σημασία για τον πλανήτη.    

Το προηγούμενο σαββατοκύριακο οι δηλώσεις για τον τουρισμό περίσσεψαν. Δίπλα στον αρμόδιο υπουργό Χάρη Θεοχάρη, ο οποίος πριν από λίγο καιρό είχε ορίσει την 15η Μαϊου ως την εναρκτήρια ημέρα της φετινής τουριστικής περιόδου για την Ελλάδα, ήρθε η υφυπουργός Σοφία Ζαχαράκη, η οποία υποστήριξε ότι υπό προϋποθέσεις οι πρώτοι τουρίστες θα μπορούσαν να φτάσουν στην Ελλάδα από τις 14 Απριλίου. Η ουσία της υπόθεσης –την ουσία μόνο η αγορά την γνωρίζει- είναι ότι στο καλύτερο σενάριο ο ελληνικός τουρισμός φέτος επί της ουσίας θα ανοίξει στις 15 Ιουνίου, με στόχο να φορτσάρει Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο και ίσως Οκτώβριο. Με ανοιχτά 10.000 ξενοδοχεία και επίσης σε πλήρη λειτουργία όλους τους ανταγωνιστικούς προορισμούς.

Αυτά τα χρονοδιαγράμματα είναι πιθανό να ισχύσουν και για την Βόρεια Ελλάδα (Χαλκιδική, Πιερία, Καβάλα – Θάσο), υπό την προϋπόθεση ότι θα ανοίξουν όλα τα χερσαία σύνορα, κάτι που ακόμη αποτελεί στόχο.

Όσο για την Κρήτη που, δήθεν, δέχθηκε τους πρώτους ξένους τουρίστες η αλήθεια είναι η ακόλουθη. Δύο πτήσεις από τη Γερμανία προσγειώθηκαν στα Χανιά τις προηγούμενες ημέρες. Στη μία επέβαιναν οι παίκτες ενός τηλεοπτικού reality show, που θα γυριστεί στο νησί. Με τη δεύτερη προσγειώθηκαν κάποιοι ιδιοκτήτες σπιτιών στην Κρήτη, οι οποίοι έρχονται κάθε χρόνο τέτοια εποχή, όταν ανοίγει ο καιρός. Τουρίστες δεν τους λες, ούτε τους μεν, ούτε τους δε.

Μεγάλη συγκίνηση προκάλεσε στον επιχειρηματικό κόσμο της Θεσσαλονίκης ο χαμός του Μπορίς Μουζενίδη. Ένας άνθρωπος χαμηλών τόνων, ο οποίος πυροδότησε τσουνάμι Ρώσων τουριστών προς την Ελλάδα και είχε πολλές συμπάθειες κι ας μην εντάχθηκε ποτέ –μάλλον λόγω χαρακτήρα- σε επιχειρηματικές συλλογικότητες, παρά το… θηριώδες για τα δεδομένα της περιοχής οικονομικό μέγεθος του ομίλου που δημιούργησε. Ίσως γι’ αυτό υπήρξαν ανακοινώσεις για το θάνατό του, αλλά και… σιωπές.

Στην κυριολεξία φωτιά έχουν πάρει οι επιχειρηματικές συλλογικότητες στη με τα θέματα της ψηφιακότητας, την οποία ανέδειξε ως ζήτημα πρώτης γραμμής ο κορωνοϊός. Στη Θεσσαλονίκη ενημερωτικές εκδηλώσεις για τα μέλη τους –εννοείται εξ’ αποστάσεως- έχουν κάνει τα Επιμελητήρια, ενώ ο Εμπορικός Σύλλογος το… παλεύει για τη δημιουργία της εμπορικής πλατφόρμας emporikos.gr, ώστε οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις να αποκτήσουν πρόσβαση στην μεγάλη –δηλαδή στην αχανή- αγορά του Διαδικτύου. Μόλις χθες δύο… βαριά ονόματα της πόλης το Εμπορικό & Βιομηχανικό Επιμελητήριο και ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος ανακοίνωσαν κοινή εκδήλωση για το ψηφιακό μάρκετινγκ και τα συναφή στις 7 Απριλίου. Χρήσιμα όλα αυτά, χωρίς αμφιβολία, αλλά –στην Ελλάδα συχνά οι ειδήσεις αρχίζουν μετά το αλλά- συμβαίνουν με μεγάλη καθυστέρηση. Όχι μόνο διότι η ψηφιακότητα στην οικονομία, τις συναλλαγές και την επικοινωνία είχε αποκαλυφθεί σε όλο τον πλανήτη πολύ πριν από την πανδημία. Κυρίως επειδή σήμερα, σε συνθήκες  οικονομικής κρίσης και καθημερινής πίεσης, λίγες επιχειρήσεις έχουν καθαρό μυαλό για να κοιτάξουν την προοπτική. Ακόμη λιγότερες έχουν διάθεση να πάνε παρακάτω, να επενδύσουν σε χρόνο και χρήμα, όταν δεν γνωρίζουν καλά καλά τι ακριβώς –ή έστω τι περίπου- τις περιμένει. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι σε σημαντικό βαθμό η ψυχραιμία που φαινομενικά υπάρχει είναι περισσότερο αμηχανία, παρά οτιδήποτε άλλο.