Skip to main content

Η δημόσια τηλεόραση στην εποχή του κορωνοϊού

Οι δημόσιες ραδιοτηλεοράσεις θα μπορούσαν να διαθέσουν τμήμα των ανταποδοτικών τελών σε γνώση - διασκέδαση με παραγγελίες κινηματογραφικών παραγωγών.

«Η απειλή για τους κινηματογραφικούς παραγωγούς είναι υπαρξιακή» λέει μετά λόγου γνώσης ο Μάρκο Μέχλιτς. Είναι πρόεδρος του ΔΣ του Συνδέσμου Παραγωγών   και επικεφαλής της εταιρείας Lago Film. Ναι μεν τα δύο δημόσια κανάλια, ARD και ZDF, δέχθηκαν να καλύπτουν το 50% του κόστους παραγωγών που έχουν παραγγείλει, αλλά είναι δύσκολο για τις εταιρείες αυτήν την εποχή να καλύπτουν το άλλο 50%. Μάλιστα στις περισσότερες περιπτώσεις το κόστος ξεπερνά το κέρδος, επισημαίνει ο Μέχλιτς. Τι προτείνει;

Φάσμα χρεοκοπίας

Τα δύο κανάλια να κάνουν χρήση αδιάθετων πόρων από το ανταποδοτικό τέλος που εισπράττουν από τα γερμανικά νοικοκυριά, όχι μόνο για τη χρηματοδότηση τηλεοπτικών αλλά και κινηματογραφικών παραγωγών. Ένα βήμα μακρύτερα κάνει ο Σύνδεσμος Τεχνικών Επιχειρήσεων για Φιλμ και Τηλεόραση VTFF. Ζητά την σύσταση ειδικού ταμείου διαχείρισης της κρίσης με πόρους από την ομοσπονδία, τους σταθμούς και κινηματογραφικούς χορηγούς. Για να περιορίσει τις ζημιές στον κλάδο λόγω των έκτακτων συνθηκών η υφυπουργός Πολιτισμού Μόνικα Γκίτερς μαζί με θεσμικούς χορηγούς αποφάσισαν να δημιουργήσουν ταμείο άμεσης βοήθειας ύψους 15 εκατομ. ευρώ μαζί με άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία. Πρόκειται για κονδύλια σε πρότζεκτ που παίρνουν ήδη κάποια επιχορήγηση και όχι για πόρους διάσωσης του κλάδου, ο οποίος έχει ετήσια οικονομική απόδοση ύψους 6,5 δις ευρώ, (χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα έσοδα από τηλεοπτικά κανάλια) και τώρα αντιμετωπίζει το φάσμα της χρεοκοπίας.

Δεν θα μπορούσε λοιπόν αυτό το κενό εσόδων να καλυφθεί από το ανταποδοτικό τέλος των δημόσιων ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών, το οποίο το 2018 άγγιξε έσοδα 8 δις ευρώ; Εκτός από συνταγματικής φύσης ενδοιασμούς, που αφορούν στη δομή της ραδιοτηλεόρασης στη Γερμανία, η ιδέα δεν είναι καθόλου κακή. Λόγω της μετάθεσης των Ολυμπιακών Αγώνων, του Μουντιάλ κι άλλων παγκοσμίων διοργανώσεων, οι διαθέσιμοι πόροι ή τουλάχιστον ένα μεγάλο ποσοστό τους, θα μπορούσαν να διατεθούν σε κινηματογραφικές παραγωγές ή σε άλλες παραγωγές, που θα κάλυπταν κενά του τηλεοπτικού προγράμματός τους. Με αυτόν τον τρόπο τα κανάλια θα παρήγγειλαν παραγωγές και θα διέθεταν άμεσους πόρους στο χειμαζόμενο κλάδο.

«Αξιόπιστες πληροφορίες»

Αλλά και ανεξάρτητα από τις ειδικές συνθήκες λόγω κορωνοϊού τα δημόσια κανάλια θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην ενίσχυση των κινηματογραφικών παραγωγών. Ο  υπουργός Πολιτισμού και ΜΜΕ της Βρέμης, Κάρστεν Μπρόζντα, τάσσεται υπέρ μιας μεγαλύτερης ευλυγισίας του δημόσιου τηλεοπτικού σκηνικού σε αυτές τις ασυνήθιστες εποχές, «έτσι ώστε να διατηρηθούν τα δημιουργικά περιθώρια» που διαθέτουν. Οι επιλογές είναι πολλές. Για παράδειγμα, να μπορούν να παραγγέλλουν νέες παραγωγές, που να μην συνδέονται με κάποιο χώρο γυρισμάτων, όπως για παράδειγμα, εικονικές ταινίες και ντοκιμαντέρ. Σε τέτοιες εποχές καλείται και ο νομοθέτης να κάνει την υπέρβασή του και να αναπροσαρμόσει τη χρήση των προερχόμενων πόρων από το ανταποδοτικό τέλος και για άλλους σκοπούς.

Στην ιδιαίτερη ευθύνη διαμόρφωσης του τηλεοπτικού και ραδιοφωνικού προγράμματος παραπέμπει και ο Χάιντς Φίσερ-Χαϊνμπέργκερ, επικεφαλής της επιτροπής τηλεοπτικών εισφορών. «Ιδιαίτερα τώρα πρέπει να καλύπτονται περισσότερο οι πνευματικές ανάγκες για αξιόπιστες πληροφορίες, για μετάδοση γνώσεων πχ. σε μαθητές και για διασκέδαση. Μεγάλη σημασία έχουν επίσης προγράμματα ραδιοφωνικών ιδρυμάτων για εκπομπές πολιτισμού. Σε όλα αυτά χρησιμεύουν τα τηλεοπτικά τέλη, που θα πρέπει να διατεθούν στην υπηρεσία του ιδιαίτερου στόχου με οικονομική σύνεση και φειδώ».

Ειρήνη Αναστασοπούλου/ FAZ               

Πηγή: Deutsche Welle