Skip to main content

Οι εξαφανισμένοι τροχονόμοι και το… αιώνιο κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης

Το κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης είναι ένας εφιάλτης που ανάγεται εις τη… νιοστή όταν τύχει να βρέξει πολύ, καμιά φορά ακόμα και όταν ψιχαλίσει...

Στην Κομοτηνή, την πανέμορφη αυτή πόλη της Θράκης με το γνήσιο χρώμα Ανατολής και Δύσης, όπου οι μιναρέδες συνυπάρχουν αιώνες τώρα με τα καμπαναριά, υπάρχει ένα σημείο που οι ντόπιοι το ονομάζουν «το βαρέλι». Πρόκειται για μία διασταύρωση, στην οποία δεν υπάρχει κανένα βαρέλι, παρά μόνο η έντονη ανάμνηση ενός κλειστού πόντιουμ σε σχήμα… βαρελιού, μέσα στο οποίο βρισκόταν τα παλαιότερα χρόνια ένας τροχονόμος για να ρυθμίζει την κυκλοφορία. Στη Θεσσαλονίκη το πιο γνωστό «βαρέλι» βρισκόταν στο ύψος του Λευκού Πύργου, εκεί όπου… εκβάλλουν η λεωφόρος Νίκης, η Παύλου Μελά και η Εθνικής Αμύνης. Οι παλαιότεροι θυμούνται τη φιγούρα του τροχονόμου και οι νεότεροι μπορούν να τον δουν να κουνάει τα χέρια του σαν μαέστρος σε κάποια πλάνα από ασπρόμαυρες ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου.

Εδώ και πολλά χρόνια ο ρόλος του τροχονόμου έχει αλλάξει. Όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη και την Κομοτηνή, αλλά σε όλη την Ελλάδα οι τροχονόμοι εμφανίζονται όταν συμβαίνει κάποιο ατύχημα στον δρόμο, όταν γίνονται έλεγχοι σε αυτοκίνητα και οδηγούς και –σπανίως- όταν βγαίνουν παγανιά για να γράψουν τα παρανόμως παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Κατά τα άλλα απουσιάζουν ή –αν προτιμάτε- είναι… αόρατοι. Κάτι που στοιχίζει πολύ ακριβά στην κυκλοφορία του κέντρου της Θεσσαλονίκης, αφού τις πολύ λίγες φορές που τα τελευταία χρόνια η παρουσία τους έγινε αντιληπτή στους δρόμους τα αυτοκίνητα κινούνταν με μεγαλύτερη άνεση.

Το κυκλοφοριακό είναι το σημαντικότερο πρόβλημα για τους Θεσσαλονικείς, εδώ και δεκαετίες. Το καταγράφουν ξεκάθαρα τα γκάλοπ, το πιστοποιεί σε καθημερινή βάση η αγανάκτηση των οδηγών και των εν γένει μετακινούμενων. Τα προηγούμενα χρόνια –αρχικά λόγω της οικονομικής κρίσης και μετά εξαιτίας των περιορισμών της πανδημίας- η εικόνα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης φάνηκε να βελτιώνεται. Μόνο που επρόκειτο για… οφθαλμαπάτη, αφού οι λόγοι για τη συγκεκριμένη εξέλιξη ήταν συγκυριακοί και με μαθηματική ακρίβεια θα παρέρχονταν και θα επιστρέφαμε στην προτεραία κατάσταση, κάτι που ήδη συμβαίνει.

Τα τελευταία χρόνια ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας έχει ασχοληθεί με το θέμα. Τουλάχιστον σε επίπεδο συσκέψεων και δηλώσεων είναι σαφές ότι αντιλαμβάνεται τη σοβαρότητα και το επείγον του πράγματος. Απευθύνθηκε απευθείας στον υπουργό Προαστασίας του Πολίτη και ζήτησε τη βοήθεια της τροχαίας, ως καθ’ ύλην αρμόδιας υπηρεσίας, για να βελτιωθεί η κατάσταση. Μια βοήθεια που δεν μπορεί να είναι άλλη από το βγουν οι τροχονόμοι στους δρόμους, Ούτε στα γραφεία ούτε μέσα στα περιπολικά είναι χρήσιμοι, όταν πρόκειται για τη διευθέτηση της κυκλοφορίας μέσα στην πόλη. Με τη γνωστή στολή και την άσπρη διαγώνια λωρίδα, την ακόμη πιο γνωστή σφυρίχτρα, αλλά και το περίφημο μπλοκάκι για τα πρόστιμα. Τόσο για την διεύθυνση της κυκλοφορίας στις ώρες αιχμής και στα σημεία αιχμής (ο δήμαρχος ζήτησε τροχονόμους στους κόμβους ΧΑΝΘ, Μπότσαρη και Όλγας), όσο και για να παραμένουν ανοιχτοί οι δρόμοι, που όταν «φιλοξενούν» διπλό-τριπλό παρκαρισμένα αυτοκίνητα γίνονται αδιάβατοι.

Διότι –μεταξύ μας- η τακτική της αστυνομίας, στην οποία για να λέμε την αλήθεια οι πάντες φορτώνουν τα πάντα, τα τελευταία χρόνια μπορεί να προσδιοριστεί με τη λέξη «σκούπα». Γίνονται τα εγκαίνια της Διεθνούς Εκθέσεως; Αδειάζουν όλοι οι γύρω δρόμοι για να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο. Γίνεται η παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου στην παραλία; «Σκουπίζουμε» όλα τα αυτοκίνητα σε απόσταση εκατοντάδων μέτρων από την εξέδρα των επισήμων για να έχουμε –και πάλι- το κεφάλι μας ήσυχο. Μόνο που δε γίνονται όλες οι δουλειές με τρόπο που «να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο». Ειδικά στην περίπτωση της καθημερινής κυκλοφορίας οι δρόμοι δεν γίνεται να… σκουπιστούν. Χρειάζεται κόπος, ιδρώτας και ενέργεια για να διευθετηθεί η κίνηση, από ανθρώπους οι οποίοι ούτε με το κινητό τους θα παίζουν, ούτε το φραπεδάκι τους θα πίνουν.

Είναι σαφές ότι ένας δήμαρχος δεν μπορεί να διατάξει την Ελληνική Αστυνομία να βγάλει τροχονόμους στους δρόμους. Μπορεί, όμως, να πιέζει συνεχώς και με κάθε τρόπο, εάν θεωρεί ότι το πρόβλημα παραμένει και τα συμφωνηθέντα δεν υλοποιούνται.  Το κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης είναι ένας εφιάλτης που ανάγεται εις τη… νιοστή, όταν τύχει να βρέξει πολύ, όπως πριν από λίγες ημέρες, ή και να ψιχαλίσει. Η κατάσταση έχει φθάσει στο απροχώρητο, οι αρμόδιοι οφείλουν να βρουν τρόπους για να εφαρμοστούν πρακτικές λύσεις.