Skip to main content

Οι γκρίζες ζώνες στην απόφαση για είσοδο του ΚΤΕΛ στο έργο του ΟΑΣθ

Τα προβλήματα που, εάν δεν διευθετηθούν, μπορεί να οδηγήσουν το εγχείρημα σε ναυάγιο - Ποιο είναι το τίμημα που θα καταβάλει το κράτος

Παρήλθαν σχεδόν τέσσερις μήνες από εκείνη τη νυχτερινή τροπολογία με την οποία το υπουργείο Μεταφορών αποφάσιζε να εκχωρήσει μέρος του συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΘ, σε ιδιώτες και κατά προτίμηση στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης.

Μόλις πριν από τρεις ημέρες με υπουργική απόφαση του Χρήστου Σπίρτζη (είχε προηγηθεί άλλη μία στις 28 Δεκεμβρίου 2018 η οποία όμως αποσύρθηκε καθώς είχε λάθη) άνοιξε ο δρόμος για την υπογραφή σύμβασης μεταξύ του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης και του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης το οποίο θα αναλάβει μέρος των δρομολογίων τα οποία εκτελεί σήμερα ο ΟΑΣΘ, στην ύπαιθρο του νομού. Ωστόσο, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της Voria.gr, ορισμένες σημαντικές πτυχές της συμφωνίας παραμένουν ακόμη εκκρεμείς και εάν δεν διευθετηθούν, δεν αποκλείεται τελικά το όλο εγχείρημα να οδηγηθεί σε ναυάγιο.

Ποιες είναι οι γραμμές που παίρνει το ΚΤΕΛ
Μέχρι τώρα έχουν συμφωνηθεί δύο πράγματα: οι λεωφορειακές γραμμές οι οποίες θα εκχωρηθούν στο ΚΤΕΛ καθώς και το ύψος του τιμήματος το οποίο θα πρέπει να καταβάλει το κράτος στο ΚΤΕΛ για το συγκοινωνιακό έργο το οποίο θα αναλάβει, αν και στην απόφαση του κ. Σπίρτζη αναφέρεται, περιέργως πώς, ότι “από τις ρυθμίσεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού”.

Σύμφωνα με την απόφαση του κ. Σπίρτζη η οποία έχει αναρτηθεί στη Διαύγεια (αναλυτικά εδώ), στο ΚΤΕΛ θα παραχωρηθούν έξι λεωφορειακές γραμμές και συγκεκριμένα οι γραμμές 85, 86, 89, 90, 91,92 οι οποίες αφορούν τα εξής δρομολόγια:

1. Θεσσαλονίκη-Ευαγγελίστρια με ενδιάμεσες στάσεις σε Λητή, Άσσηρο, Κριθιά, Δορκάδα, Λευκοχώρι, Ξυλόπολη.
2. Θεσσαλονίκη-Λαγκαδίκια με ενδιάμεσες στάσεις Καβαλάρι, Άγιος Βασίλειος-Βασιλούδι, Λαγυνά, Αδραμέρι.
3. ΚΤΕΛ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ-Άγιος Αθανάσιος, Γέφυρα, Βαθύλακκος-Διασταύρωση Νέου Αγιονερίου-Πρόχωμα-Καστανάς-Ακροπόταμος.
4. Μάλγαρα-Κουφάλια με ενδιάμεσες στάσεις Χαλκηδόνα, Παρθένι, Άδενδρο, Βραχιά-Κύμινα.
5. Λαγκαδάς-Ανάληψη με ενδιάμεσες στάσεις Κολχικό, Δρακόντιο, Ανάληχη, Περιβολάκι.
6. Κουφάλια-Άθυρα-Λιβαδίτσα-Ραχώνα.

Στη συμφωνία προβλέπεται ότι το ΚΤΕΛ υποχρεούται να διατηρήσει τον ίδιο αριθμό δρομολογίων όπως είναι σήμερα και επιπλέον, το ίδιο κόστος εισιτηρίου που είναι ένα ευρώ.

Πόσο είναι το κόστος
Σύμφωνα με πληροφορίες, για το σύνολο του συγκοινωνιακού έργου το οποίο θα εκτελεί το ΚΤΕΛ για λογαριασμό του ΟΑΣΘ (υπενθυμίζεται ότι το ΚΤΕΛ εκτελεί ήδη από το 2011 έργο για λογαριασμό του ΟΑΣΘ, πέρα από αυτές τις έξι νέες γραμμές), έχει συμφωνηθεί το ΚΤΕΛ να εισπράττει 5 εκατ. ευρώ ετησίως. Συνολικά το ΚΤΕΛ θα διατρέχει το χρόνο περί τα 3 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα (1,3 κάνει σήμερα και άλλα περίπου 1,7 εκατ. θα προστεθούν τώρα), συνεπώς το κόστος ανά οχηματοχιλιόμετρο θα ανέλθει περίπου στο 1,7 ευρώ. Η τιμή θεωρείται συμφέρουσα καθώς, σύμφωνα με εκτιμήσεις, το αντίστοιχο κόστος για τον ΟΑΣΘ υπερβαίνει σήμερα τα 3 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο.

Τα προβλήματα
Σύμφωνα με πληροφορίες, ωστόσο, ενώ το συνολικό τίμημα έχει συμφωνηθεί, εκκρεμεί να συμφωνηθεί ο τρόπος καταβολής των χρημάτων. Ειδικότερα, το ΚΤΕΛ έχει προτείνει το κράτος, δια του ΟΑΣΘ ή του ΟΣΕΘ να του καταβάλει αυτά τα 5 εκατ. και να κρατά για λογαριασμό του όλες τις εισπράξεις από τα εισιτήρια. Όμως, ο ΟΣΕΘ έχει προτείνει να εισπράττει το ΚΤΕΛ το κόμιστρο και το κράτος να καταβάλει τη διαφορά ως το ύψος των 5 εκατ. ευρώ.

Όμως, στο ΚΤΕΛ φοβούνται πως η εκκαθάριση των εισπράξεων από τα εισιτήρια θα καθυστερεί για μήνες με αποτέλεσμα να χρειάζεται οι μέτοχοι του ΚΤΕΛ να χρηματοδοτούν από την τσέπη τους το συγκοινωνιακό έργο και να εισπράττουν εκ των υστέρων τα χρήματα. Επίσης, το ΚΤΕΛ θέτει και μια σειρά άλλους όρους, όπως για παράδειγμα να προβλέπεται “ρήτρα πετρελαίου” ώστε να μην προκύπτουν ζημίες από τυχόν αύξηση στην τιμή του καυσίμου κ.ο.κ.

“Εάν δεν υπάρξει συμφωνία σε αυτά εμείς δεν πρόκειται να αναλάβουμε το έργο”, δηλώνει στη Voria.gr ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Στέφανος Τσόλης.

Προκειμένου να ανταποκριθεί το ΚΤΕΛ στο επιπλέον συγκοινωνιακό έργο που αναλαμβάνει, προτίθεται να προχωρήσει στην αγορά ειδικών μεταχειρισμένων λεωφορείων χωρητικότητας περίπου 80 ατόμων εκ των οποίων οι 50 θα είναι καθήμενοι. “Αρχικά, έως ότου πάρουμε τα νέα λεωφορεία, θα κάνουμε τη συγκοινωνία με τα υπάρχοντα, θα διαθέτουμε από 17 έως 26 λεωφορεία καθημερινά, ανάλογα με τις ανάγκες”, σημειώνει ο κ. Τσόλης, προσθέτοντας πως για την προμήθεια των νέων λεωφορείων το ΚΤΕΛ θα πρέπει να δαπανήσει περί το 1,7 εκατ. ευρώ.

Λεωφορεία – οδηγοί
Σύμφωνα με εκτιμήσεις των εργαζομένων του ΟΑΣΘ, με την εκχώρηση αυτών των έξι λεωφορειακών γραμμών στο ΚΤΕΛ, θα εξοικονομηθούν περί τα 21 λεωφορεία και περίπου 60 οδηγοί του ΟΑΣΘ. Ωστόσο, όπως σημειώνουν οι εργαζόμενοι, τα λεωφορεία αυτά είναι μικρά (δηλαδή μη αρθρωτά), άρα δεν θα μπορούν να δρομολογηθούν σε γραμμές όπως οι Νο 2Κ, 3Κ, 10, 12, 14, 5, 6 κ.ο.κ. Επιπλέον τα περισσότερα έχουν δύο θύρες και όχι τρεις όπως τα αντίστοιχα τα οποία είναι δρομολογημένα στις γραμμές εντός πόλης. Αυτό, σύμφωνα με τους ίδιους, θα δημιουργήσει σοβαρά λειτουργικά προβλήματα, δεδομένου ότι σε όλες τις λεωφορειακές γραμμές παρατηρείται συνωστισμός και υπάρχουν τεράστιες δυσχέρειες στην επιβίβαση – αποβίβαση των επιβατών.