Skip to main content

Οι κυκλικοί κόμβοι απάντηση στο κυκλοφοριακό και την οδική ασφάλεια

Ποια είναι τα σημαντικά οφέλη που φέρνει ο σχεδιασμός κυκλικών κόμβων σε όλες τις προβληματικές διασταυρώσεις μίας αστικής περιοχής.

*Γράφει ο Σταύρος Κωνσταντινίδης

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα εμφανίζεται με πολλές μορφές στις αστικές περιοχές. Ως πρόβλημα ομαλής ροής ή συμφόρησης, στάθμευσης, κινδύνου για τους πεζούς, οδικής ασφάλειας και γενικά περιβαλλοντικής και αισθητικής υποβάθμισης. Σε καθένα απο αυτά οι σύγχρονες μέθοδοι της επιστήμης παρουσιάζει πρόσφορες λύσεις. Πάνω στο σώμα του οδικού δικτύου, με τις χιλιάδες διασταυρώσεις είναι σαφές πως το σύνολο των παραπάνω προβλημάτων συναντώνται συσσωρευμένα ακριβώς σε αυτές τις τομές των δρόμων, δηλαδή στους μικρούς ή μεγάλους κόμβους.

Οι κόμβοι και οι διασταυρώσεις σε όλη τη χώρα είτε είναι ασχεδίαστοι ή έχουν λάθος επίλυση ή ακόμη μπορούν να βελτιωθούν σε πολύ μεγάλο βαθμό. Ισχύει για όλες τις ελληνικές πόλεις, τη Θεσσαλονίκη και πολύ περισσότερο τη Δυτική Θεσσαλονίκη. Η μέχρι σήμερα διαχείριση εξαντλείται στην τοποθέτηση σηματοδότησης, είτε στην αδύναμη τοποθέτηση ρυθμιστικής σήμανσης προτεραιότητας με το δημοφιλές αλλά ατελές σήμα του STOP.

Θα πρέπει επίσης να λάβουμε υπόψιν ότι ένας μεγάλος αριθμός τροχαίων ατυχημάτων συμβαίνει στις διασταυρώσεις των αστικών περιοχών. Αν επομένως μπορούσαμε να παρέμβουμε με έναν αποτελεσματικό τρόπο ακριβώς στα σημεία αυτά, θα ήταν δυνατή η ριζική μείωση χιλιάδων τροχαίων ατυχημάτων. Το επιστημονικό εργαλείο που μας προσφέρεται είναι οι κυκλικοί κόμβοι, είτε σε μεγάλους κόμβους είτε σε διασταυρώσεις γειτονιάς, υποκαθιστώντας είτε σηματοδοτούμενους κόμβους είτε εντελώς αδιαμόρφωτους. Ειδικά οι τελευταίοι κερδίζουν μεγάλο έδαφος σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες τα τελευταία χρόνια. Λέγονται mini roundabout , εφαρμόζονται σε δρόμους γειτονιάς και τα οφέλη τους είναι πολλαπλά σε περιβαλλοντικό, κυκλοφοριακό και αισθητικό επίπεδο.

Με τον σχεδιασμό κυκλικών κόμβων σε όλες τις προβληματικές διασταυρώσεις μίας αστικής περιοχής, προσφέρει τα παρακάτω σημαντικά οφέλη:

  • Μπορούν στο 80% των περιπτώσεων να υποκαταστήσουν κόμβους που λειτουργούν σήμερα με σηματοδότηση. Καταργείται η σηματοδότηση, κερδίζεται χρόνος, δημιουργείται χώρος πρασίνου, εξοικονομείται ενέργεια, αναβαθμίζεται η αισθητική της περιοχής
  • Μπορούν να εφαρμοστούν στο 60% προβληματικών σήμερα διασταυρώσεων που προκαλούν μεγάλο αριθμό τροχαίων ατυχημάτων. Τέτοιες διασταυρώσεις υπάρχουν εκατοντάδες σε ολόκληρο το Πολεοδομικό Συγκρότημα και του νομού Θεσσαλονίκης, σε όλους τους Δήμους και ιδιαίτερα της Δυτικής Θεσσαλονίκης.

Μια μαζική και συντεταγμένη τέτοια παρέμβαση, που εναρμονίζεται πλήρως με τους στόχους της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, θα μπορούσε να μεταστρέψει ριζικά την περιβαλλοντική ποιότητα του οδικού δικτύου. Θα μείωνε πάνω του 50% τα τροχαία ατυχήματα, θα δημιουργούσε υποδομές διαβάσεων πεζών σε όλες τις διασταυρώσεις, θα μείωνε την ταχύτητα, θα λειτουργούσε ως επιταχυντής αισθητικής αναβάθμισης, θα πρόσφερε εκατοντάδες νέες νησίδες πρασίνου.

Οι κυκλικοί κόμβοι είναι η φιλικότερη στο περιβάλλον παρέμβαση στις διασταυρώσεις, έχουν εγγυημένα αποτελέσματα από την Ευρωπαϊκή εμπειρία, και θα το έβλεπα σαν μία συνολική πρωτοβουλία της κεντρικής κυβέρνησης για όλους τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τους Δήμους και τις Περιφέρειες

*Ο Σταύρος Κωνσταντινίδης είναι Πολιτικός Μηχανικός - Συγκοινωνιολόγος.