Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2020
x

Η ΛΟΓΙΚΗ ΤΟΥ «ΛΑΓΟΥ» ΟΔΗΓΗΣΕ ΣΕ ΠΑΓΙΔΑ ΤΟΥΣ ΕΜΠΟΡΟΥΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Είναι σαφές ότι πέραν όλων των άλλων ο κορωνοϊός έκοψε τη διάθεση των καταναλωτών για ψώνια και οι έμποροι βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο.

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης δραστηριοποιείται επί 37 χρόνια στην αγορά. Όπως λέει ποτέ η κατάσταση δεν ήταν χειρότερη απ’ ότι αυτή την περίοδο. Οι θερινές εκπτώσεις δεν αποδίδουν και οι τζίροι των εμπορικών καταστημάτων στο κέντρο, αλλά και στις περιφερειακές αγορές, απέχουν πολύ από πέρσι και πρόπερσι.

Είναι σαφές ότι πέραν όλων των άλλων ο κορωνοϊός έκοψε τη διάθεση των καταναλωτών για ψώνια.

Οι έμποροι, λοιπόν, βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο και ήδη οι συνδικαλιστικοί τους εκπρόσωποι μιλάνε για «διαγραφές χρεών, ώστε να μη χάσει ο κυρ – Γιάννης το σπίτι των 50 τετρ. μέτρων που ζει».

Πέρα από τις συνδικαλιστικές κορώνες, η κατάσταση είναι πραγματικά δύσκολη για το εμπόριο.
Διότι μετά από μία δεκαετία οικονομικής κρίσης, που στοίχησε στην Ελλάδα το 25% του ΑΕΠ και δεκάδες χιλιάδες λουκέτα και πολύ περισσότερους ανέργους, ο κορωνοϊός έρχεται να ισοπεδώσει τις προσδοκίες για ανάκαμψη, ανάταση και ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια. Έτσι για μία ακόμη φορά οι έμποροι της Θεσσαλονίκης –τουλάχιστον πολλοί ανάμεσά τους- δίνουν αγώνα επιβίωσης, με αμφίβολα αποτελέσματα.

Θα μπορούσαν τα πράγματα να εξελιχθούν διαφορετικά στα δέκα χρόνια που προηγήθηκαν; Θα σωθεί η παρτίδα και αυτή τη φορά κόντρα στην πανδημία; Δύο ερωτήσεις με αβέβαιες απαντήσεις, καθώς ενώ οι καταστάσεις δημιουργούν εντελώς νέες συνθήκες, οι αντιδράσεις των εμπόρων είναι στον πυρήνα τους άκρως συντηρητικές και μοιάζουν να απαντούν σε άλλα, παλαιότερα ερωτήματα. «Ο έμπορος είναι λαγός δε γίνεται κοπάδι» λέει και ξαναλέει ο κ. Φιλιππίδης για να δικαιολογήσει την αδυναμία συνεργασιών, που θα έχουν ως αποτέλεσμα συνέργειες και ανταγωνιστικότητα. Διότι –κακά τα ψέματα- το πραγματικό πρόβλημα του εμπορικού κόσμου της Θεσσαλονίκης είναι ο ανταγωνισμός  που υφίστανται εδώ και 25 χρόνια οι τοπικές επιχειρήσεις από τις πολυεθνικές και τις μεγάλες Ελληνικές αλυσίδες λιανεμπορίου. Πολύ πριν την κρίση και… αιώνες πριν από τον κορωνοϊό η πίτα των τοπικών εμπορικών επιχειρήσεων στη Θεσσαλονίκη συρρικνώνεται διαρκώς, ο αριθμός των καταστημάτων που ανήκουν σε ντόπιους εμπόρους μειώνονται όλο και περισσότερο, ενώ τα καλύτερα σημεία της πιάτσας δεν τους ανήκουν πιά. Όλα αυτά δεν έγιναν μόνο τα τελευταία δέκα χρόνια, ούτε τους τελευταίους πέντε μήνες.

Η διαμόρφωση της εικόνας ξεκίνησε από τη δεκαετία του 1990, όταν οι έμποροι της πόλης εν πολλοίς παραδόθηκαν στη διαρκή φιλελευθεροποίηση των κανόνων του εμπορίου. Αν και υπάρχουν εξαιρέσεις οι περισσότεροι δεν κατάφεραν να προσαρμοστούν, ούτε να… πιάσουν το νόημα και την αξία που έχει το μέγεθος.

«Υπάρχει ένα υπερεγώ, όλοι θέλουμε να είμαστε αρχηγοί» αναγνωρίζει ο Παντελής Φιλιππίδης, υπογραμμίζοντας με τον τρόπο του μία από τις βασικές αιτίες του κακού. Ο πρόεδρος γνωρίζει πολύ καλά ότι το εμπορικό δαιμόνιο είναι προσωπική υπόθεση, αλλά η ανταγωνιστική λειτουργία μιας επιχείρησης χρειάζεται πολύ περισσότερα. Διότι δίπλα στην ευρωστία, την οργάνωση και τη ρευστότητα μιας πολυεθνικής ή ενός πολυκαταστήματος η επίκληση της παράδοσης και του τοπικού χρώματος μιας επιχείρησης «που θα βρίσκεται εδώ ότι κι αν συμβεί» λίγα έχει να προσφέρει στους καταναλωτές. Πολύ περισσότερο που και το καταναλωτικό σώμα έχει αλλάξει σε αυτά τα χρόνια. Οι άνθρωποι έμαθαν να ψάχνουν στην αγορά και αποφασίζουν τις αγορές τους πολύ συχνά με βάση τις τιμές.

Οι έμποροι, λοιπόν, είναι λαγοί, λέει ο πρόεδρος του ΕΣΘ. Κατά την ίδια λογική εξελίχθηκαν σε… θηράματα και είχαν την ίδια τύχη. Τώρα είναι μάλλον αργά για αρκετούς ανάμεσά τους. Αυτό που κάποτε αναγνωρίζονταν ως ανταγωνισμός ανάμεσα σε μεγάλους και μικρούς δεν υπάρχει. Δυστυχώς στην αγορά της Θεσσαλονίκης κυριαρχούν οι μεγάλοι, οι οποίοι κονταροκτυπιούνται μεταξύ τους, κάτι που φάνηκε έντονα μετά το lockdown και συνεχίζεται και στη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων. Άλλωστε όσο μικρότερο είναι ένα τραπέζι, τόσο λιγότερα ψίχουλα μένουν στο τέλος…




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ