Skip to main content

Η μπίρα των Σερρών που κέρδισε ακόμα και τους Βέλγους ζυθοποιούς

Σε μια εξαετία, με το brand Voreia, η Siris Microbrewery του Γιάννη Μαρμαρέλλη κατέκτησε από τις ΗΠΑ και την Αυστραλία μέχρι την Κίνα και την Ευρώπη.

Έχει κερδίσει τα εύσημα Βέλγων ζυθοποιών και την προσοχή σομελιέ διεθνούς κύρους, ενώ διακρίνεται κάθε χρόνο σε διαγωνισμούς εντός και εκτός συνόρων. Η «Μικροζυθοποιία Σερρών και Βορείου Ελλάδος» (Siris Microbrewery) του Γιάννη Μαρμαρέλλη, γνωστή με το brand Voreia, κατάφερε σε μόλις μια εξαετία από την κυκλοφορία της πρώτης της μπίρας, να φτάσει από την Αυστραλία, τις ΗΠΑ και την Κίνα μέχρι τη Νορβηγία, την Ολλανδία και τη Γαλλία. Μάλιστα, η Siris Microbrewery ήταν η πρώτη μικροζυθοποιία στην ηπειρωτική Ελλάδα –υπήρχαν μόνο κάποιες σε νησιά- προτού ακόμα η στροφή στον κλάδο γίνει τάση.

Ξεκινώντας από ετήσια παραγωγή 150.000 φιαλών τα πρώτα χρόνια κατάφερε σήμερα να αγγίζει τις 1,5 εκατομμύριο φιάλες. Πλέον διαθέτει πάνω από 10 κωδικούς Voreia, πέρυσι λάνσαρε ένα νέο brand, το Happy Brewers με έξι κωδικούς (τρεις σταθερούς), ενώ εδώ και λίγες ημέρες έβγαλε πιλοτικά την πρώτη της Voreia Lager, για την παραγωγή της οποίας εξετάζει το ενδεχόμενο νέας επένδυσης και επέκτασης ή ακόμα και συνεργασίας.

Άλλωστε, επόμενος στόχος της είναι να εμπλουτίσει την γκάμα της με νέα προϊόντα, που κοινό παρονομαστή θα έχουν την ιδιαιτερότητα, το κάτι διαφορετικό στη γεύση, στόχευση που διακρίνει όλες τις μπύρες της. Αυτή την περίοδο η εταιρεία έχει επαφές για να ανοίξει και την αγορά της Φιλανδίας, ενώ η φιλοσοφία της παραμένει η ίδια με την πρώτη μέρα της λειτουργίας της: να φέρει το ευρύ κοινό κοντά στην μικροζυθοποιία και όχι μόνο μια ελίτ καταναλωτών με ειδική γνώση. Εδώ και λίγο καιρό η εταιρεία δημιούργησε και το δικό της μπουκάλι με ανάγλυφο το σήμα της, ενώ οι επενδύσεις της δεν σταματούν.

Από το «Σαλάμι Σερρών» στη μπίρα Voreia



Μερικές παλιές φωτογραφίες από την αλλαντοποιία της οικογκένειάς του, που καθιέρωσε το «Σαλάμι Σερρών», έγιναν η αφορμή για να ασχοληθεί ο Γιάννης Μαρμαρέλλης με την μπίρα. Ούτε θα μπορούσε ποτέ ο ίδιος να φανταστεί πως η αυτοσχέδια μπυραρία που έφτιαχνε ο παππούς του Γιάννης το 1935 έξω από το αλλαντοποιείο του στις Σέρρες για να προωθήσει το σαλάμι του θα γινόταν έμπνευση για τη Voreia.  

Η αλλαντοποιία του παππού του πέρασε στον πατέρα του Χρήστο, ο οποίος και την οδήγησε στη μεγάλη της ανάπτυξη, προτού ολοκληρώσει τον κύκλο της το 1993. Σε αυτή δούλεψε κάποια χρόνια και ο ίδιος ο Γιάννης Μαρμαρέλλης, που ήδη από τα 14 του μάθαινε τη δουλειά. Με το κλείσιμο της εταιρείας, αν και είχε κάνει σπουδές οικονομικών, άρχισε να ασχολείται με εργολαβίες και real estate μέχρι να ξεσπάσει το 2009 η κρίση στην οικοδομή που οδήγησε τον κλάδο στην κατάρρευση. Μετά και τον θάνατο του πατέρα του και ανασκαλεύοντας κάποιες παλιές φωτογραφίες από την οικογενειακή αλλαντοποιία, σκέφτηκε αρχικά το ενδεχόμενο να ασχοληθεί εκ νέου με τα αλλαντικά στην πιο γκουρμέ εκδοχή τους, τελικά όμως επέλεξε το συνοδευτικό τους, δηλαδή την μπίρα.

Ο Γιάννης Μαρμαρέλλης



Ο Γιάννης Μαρμαρέλλης μπήκε στον κόσμο της μικροζυθοποιίας το 2014 σε δύσκολες συνθήκες και σε μια περίοδο που το κοινό δεν ήταν εξοικειωμένο με μπύρες αυτού του τύπου. Από την πρώτη στιγμή η φιλοσοφία του ήταν να φτιάξει μπύρες στις συνταγές των οποίων θα υπήρχε κάτι διαφορετικό, μια μικρή καινοτομία. Έτσι δημιούργησε την πρώτη του Pilsner με πιο αμερικάνικο τρόπο, έβγαλε στην αγορά την πρώτη Indian Pale Ale (IPA), ενώ στη Stout του χρησιμοποίησε Valrhona σοκολάτα. Ήταν δε η πρώτη μικροζυθοποιία που λάνσαρε low alcohol μπίρα, ενώ πειραματίζεται συνεχώς με ιδιαίτερα υλικά, όπως η βανίλια, το κάρδαμο και η κανέλα.

Το εξαγωγικό προφίλ



Ξεκινώντας με μια επένδυση άνω του μισού εκατομμυρίου ευρώ αρχικά για τη δημιουργία της μονάδας του έξω από τις Σέρρες, με μόλις 5 δεξαμενές και μηνιαία παραγωγή 100 εκατόλιτρων, έφτασε να διαθέτει σήμερα 25 δεξαμενές και να παράγει τον μήνα 750 εκατόλιτρα. Ο ένας καινούριος κωδικός άρχισε να διαδέχεται τον άλλο, ενώ από την πρώτη στιγμή ο Γιάννης Μαρμαρέλλης είχε στραμμένο το βλέμμα του και στο εξωτερικό. Οι πρώτες του κινήσεις έγιναν στην τοπική αγορά των Σερρών και στη Θεσσαλονίκη και σύντομα η ζήτηση από την υπόλοιπη Ελλάδα έφερε τη μεγάλη γεωγραφική επέκταση, κάνοντας τη Voreia γνωστή παντού. Παράλληλα όμως η εταιρεία δούλευε και το εξαγωγικό της προφίλ, με την Αυστραλία να είναι η πρώτη της αγορά. Ακολούθησαν οι ΗΠΑ, Σουηδία, Νορβηγία, Αγγλία, Ολλανδία, Γαλλία, Ιταλία, Μάλτα, Σλοβενία, Αυστρία και Κίνα. Μάλιστα, στις ΗΠΑ η Voreia έχει πετύχει μεγάλη διασπορά, από τη Νέα Υόρκη, τη Φλόριντα και το Ιλινόι μέχρι την Καλιφόρνια και την Ουάσιγκτον.  



Βέλγοι ζυθοποιοί τού έχουν δώσει συγχαρητήρια για την Pils του, εξηγώντας του ότι είναι ιδιαίτερα δύσκολο να κάνεις μια καλή μπίρα σε αυτή την κατηγορία, ενώ το κομπλιμέντο που παίρνει συχνά από τους σομελιέ είναι ότι οι μπύρες του έχουν ισορροπία αρωμάτων, γεύσης και επίγευσης, και δεν διαθέτουν στοιχεία πρόσκαιρου εντυπωσιασμού. Δεν είναι τυχαίο πως πέρυσι η εταιρεία κατάφερε να αποσπάσει 2 αργυρά βραβεία στον Διαγωνισμό μπίρας του Βελγίου, ξεχωρίζοντας μεταξύ κολοσσών.

«Ό,τι κάνουμε, το κάνουμε με πάθος και φροντίδα μέχρι και στην τελευταία λεπτομέρεια, ώστε το αποτέλεσμα να είναι το καλύτερο δυνατό» λέει στη Voria.gr ο Γιάννης Μαρμαρέλλης.