Skip to main content

Η πρώτη βαθιά ανάσα της Θεσσαλονίκης στο πρόβλημα της σχολικής στέγης

Σε δύο χρόνια η Θεσσαλονίκη και ιδίως η δυτική θα αποκτήσει νέα σύγχρονα σχολεία - Αναγκαία η συνολική εικόνα της σχολικής στέγης για το επόμενο βήμα

Σε δυο χρόνια η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει 16 νέα σχολεία (και ένα η Κατερίνη), καθώς ο σχετικός διαγωνισμός ΣΔΙΤ έχει προσωρινό ανάδοχο και για πρώτη φορά έπειτα από πολλά χρόνια θα γίνει μαζική κατασκευή σχολικών μονάδων, ώστε ειδικά η δυτική Θεσσαλονίκη να απαλλαγεί από τα γνωστά όχι και ιδιαίτερα κατάλληλα κτήρια, που κάνουν μάθημα τα παιδιά.

Διαβάστε: Προσωρινός ανάδοχος στον διαγωνισμό ΣΔΙΤ για την κατασκευή νέων σχολείων στη Θεσσαλονίκη

Το πρόβλημα της σχολικής στέγης, που μετρά πολλές δεκαετίες πια, δεν βελτιώθηκε ούτε με τη μείωση του μαθητικού πληθυσμού. Πόσω μάλλον στις περιοχές εκείνες, στις οποίες αυξήθηκε ο μαθητικός πληθυσμός, οι περισσότερες των οποίων είναι στη δυτική πλευρά του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Ήμουν αρκετά δύσπιστος ως προς τον συγκεκριμένο διαγωνισμό, λόγω της εμπειρίας του παρελθόντος, που για σχολεία ακούγαμε και σχολεία δεν βλέπαμε. Είναι άλλωστε γνωστές οι περιπέτειες με τους απαλλοτριωμένους χώρους για την ανέγερση σχολείων, οι οποίοι χάνονται ο ένας μετά τον άλλο, επειδή πόροι για τα σχολεία δεν υπήρχαν και ο όποιος προγραμματισμός πήγαινε στο βρόντο, με τον καιρό να περνάει και να είναι σε ομηρία οι οικογένειες, οι μαθητές και οι ιδιοκτήτες των ακινήτων που «απαλλοτριώνονταν».

Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προχώρησε. Απέκτησε προσωρινό ανάδοχο την κοινοπραξία «Μυτιληναίος ΑΕ – ΑΤΕΣΕ ΑΕ» και για την ανέγερση των σχολικών μονάδων ο προϋπολογισμός είναι 126,4 εκ. ευρώ. Το δε υπουργείο διαμηνύει ότι σε δυο χρόνια τα 17 σχολεία θα είναι έτοιμα.

Πρόκειται δε για «υπερσύγχρονες, βιοκλιματικές σχολικές μονάδες, οι οποίες αναμένεται να επιλύσουν το θέμα της σχολικής στέγης σε δήμους κυρίως της δυτικής Θεσσαλονίκης, όπου οι υφιστάμενες υποδομές εκπαίδευσης δεν πληρούν τις σύγχρονες προδιαγραφές, για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, είτε λόγω παλαιότητας, είτε λόγω του ολοένα αυξανόμενου μαθητικού δυναμικού των περιοχών», όπως τονίζει σε δήλωσή του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.

Οι νέες σχολικές μονάδες θα κατασκευαστούν στους δήμους: Νεάπολης - Συκεών, Παύλου Μελά, Λαγκαδά, Ωραιοκάστρου, Θέρμης, Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Καλαμαριάς, Πυλαίας - Χορτιάτη και Κατερίνης.

Είναι προφανές ότι το βάρος δόθηκε σε πολύ συγκεκριμένες περιοχές, περιλαμβάνοντας μάλιστα όλους τους δήμους της δυτικής Θεσσαλονίκης. Εκεί οι ελλείψεις είναι πολύ μεγάλες, σε δήμους, όπως για παράδειγμα του Κορδελιού – Ευόσμου, κυρίως λόγω της μεγάλης πληθυσμιακής αύξησης. Αντίστοιχη πληθυσμιακή αύξηση παρουσιάζει και ο δήμος Πυλαίας – Χορτιάτη.

Ένα από τα σημαντικά του διαγωνισμού είναι ότι για τα επόμενα 25 χρόνια τη συντήρηση και λειτουργία των σχολικών μονάδων θα την αναλάβει ο ιδιωτικός φορέας της σύμπραξης. Με δεδομένα τα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι δήμοι στο θέμα της συντήρησης και λειτουργίας των σχολείων, η ένταξη της συγκεκριμένης διαδικασίας στη σύμβαση με τον ανάδοχο συνεπάγεται υποχρεώσεις από την πλευρά του, οι οποίες για τον τελικό αποδέκτη (τη μαθητική και εκπαιδευτική κοινότητα) σημαίνουν καλοσυντηρημένα σχολεία και αίθουσες διδασκαλίας, χωρίς τις γνωστές άθλιες εικόνες, που κατά καιρούς εμφανίζουν άλλες σχολικές μονάδες σε ακατάλληλα κτήρια, στα οποία όμως μαθήματα γίνονται...

Ολοκληρωμένη καταγραφή

Το ζήτημα της σχολικής στέγης δεν τελειώνει με αυτά τα νέα σχολεία για τη Θεσσαλονίκη. Κάποια στιγμή οι αρμόδιοι φορείς οφείλουν να καταγράψουν το σύνολο των αναγκών και να δουν με βάση την πορεία των πληθυσμιακών μεγεθών πού πρέπει να γίνουν νέα σχολεία, πού πιθανώς πρέπει να κλείσουν σχολεία και πού υπάρχουν ακατάλληλες μονάδες, οι οποίες θα πρέπει με προτεραιότητα να πάψουν να είναι ενεργές.

Δεν θέλω να αναφερθώ σε παραδείγματα, διότι δεν έχω συνολική εικόνα. Ωστόσο, είναι γνωστά σε πολλούς και σίγουρα στους αρμόδιους, στους δήμους, στην εκπαιδευτική κοινότητα και φυσικά στους μαθητές και τους γονείς τους.

Η ανάγκη να αποκτήσουμε συνολική εικόνα του ζητήματος της σχολικής στέγης κάποιες δεκαετίες μετά τις συλλογικές έως μαζικές διεκδικήσεις και τα πενιχρά έστω αποτελέσματα που είχαν, είναι οφθαλμοφανής. Για να μπορέσει να γίνει μια νέα προτεραιοποίηση, μια ιεράρχηση των αναγκών και σε συνδυασμό με τους διαθέσιμους πόρους και προφανώς εργαλεία όπως οι ΣΔΙΤ να δούμε τι ακόμη μπορεί να κάνει η Πολιτεία, ώστε το περιβάλλον στο οποίο περνούν τη μισή και βάλε ζωή τους οι νεότερες γενιές να είναι σύγχρονο, αξιοπρεπές και κατάλληλο.

 

*Τα σχολικά συγκροτήματα που θα κατασκευαστούν είναι:

-7ο Νηπιαγωγείο Πεύκων, δήμος Νεάπολης – Συκεών

-4ο Δημοτικό Σχολείο Πεύκων, δήμος Νεάπολης – Συκεών

-1ο ΕΠΑΛ Συκεών, δήμος Νεάπολης – Συκεών

-Γ.Ε.Λ. Ευκαρπίας, δήμος Παύλου Μελά

-4ο Δημοτικό Σχολείο Ευκαρπίας, δήμος Παύλου Μελά

-3ο Γ.ΕΛ. Πολίχνης, δήμος Παύλου Μελά

-1ο Λύκειο Πολίχνης, δήμος Παύλου Μελά

-2ο Γυμνάσιο Λαγκαδά, δήμος Λαγκαδά

-3ο Γυμνάσιο Ωραιοκάστρου, δήμος Ωραιοκάστρου

-6ο Δημοτικό Σχολείο Ωραιοκάστρου, δήμος Ωραιοκάστρου

-1ο Γ.Ε.Λ. Μίκρας - Τρίλοφο Μίκρας, δήμος Θέρμης

-5ο Δημοτικό Σχολείο Αμπελοκήπων (πρώην 9ο), δήμος Αμπελοκήπων – Μενεμένης

-Ειδικό Δημοτικό και Νηπιαγωγείο Καλαμαριάς, δήμος Καλαμαριάς

-3ο Γυμνάσιο Πυλαίας, δήμος Πυλαίας – Χορτιάτη

-3ο Λύκειο Πυλαίας, δήμος Πυλαίας – Χορτιάτη

-3ο Δημοτικό Σχολείο Πανοράματος, δήμος Πυλαίας – Χορτιάτη

-Μουσικό Γυμνάσιο – Λύκειο Κατερίνης, δήμος Κατερίνης.