Skip to main content

«Ριβιέρα της Θεσσαλονίκης»: Περνώντας από τη θεωρία στην πράξη

Άρθρο του αντιδημάρχου Πολεοδομίας του δήμου Πυλαίας Χορτιάτη στη Voria.gr για το θαλάσσιο μέτωπο και την Παράκτια Ζώνη Θεσσαλονίκης.

Του Πάρη Τσογκαρλίδη*

Η πολιτική πρωτοβουλία για το θαλάσσιο μέτωπο και την Παράκτια Ζώνη Θεσσαλονίκης αποτέλεσε αναφορά αιχμής στις πρόσφατες αυτοδιοικητικές εκλογές. Αρθρογραφώντας σταθερά στο πρόσφατο παρελθόν, η «Ριβιέρα» Θεσσαλονίκης συγκίνησε και έκανε πολλούς να οραματιστούν το νέο brand name της πόλης μας για τα επόμενα πολλά χρόνια. Συνεπής στην προσπάθεια που ξεκίνησε επανέρχομαι με μία πρόταση αναγκαία για το επόμενο βήμα, που δεν είναι άλλο από το αναγκαίο βήμα μελέτης και υλοποίησης αυτού του μεγαλόπνοου project.

Είναι δεδομένο πως μετά την πρωτοβουλία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας η θεσμική θωράκιση του ενιαίου παραλιακού μετώπου της πόλης μας θα επιτευχθεί. Η αναγκαία μελέτη του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου ολοκληρώνεται και ο αρχικό στόχος να μπει η πρόταση στην δημόσια πολιτική ατζέντα είναι πλέον γεγονός.

Υπάρχει όμως μία σοβαρή εκκρεμότητα.

Ξεπερνώντας τον καταιγισμό προτάσεων εντυπωσιασμού και τις μεμονωμένες αλλά αναγκαίες προτάσεις και προσπάθειες φορέων, Δήμων και συλλογικοτήτων πρέπει να ομονοήσουμε στον αναγκαίο φορέα υλοποίησης του εγχειρήματος.

Έχει γίνει σαφές πως μετά την πρόσκληση της ΠΚΜ οι Δήμοι που γειτνιάζουν με κοινό χαρακτηριστικό τη συνέχεια ενός παράλιου μετώπου σαράντα χιλιομέτρων, συμφωνούν στην αξιοποίησή του. Τα θέματα που εγείρονται από τη χωροταξία, τις χρήσεις γης, τα ιδιοκτησιακά, τους αναγκαίους πόρους αλλά και τα τοπικά, επιχειρηματικά και μεμονωμένα συμφέροντα κάνουν πολλούς να πιστεύουν ότι το έργο δεν θα υλοποιηθεί. Η πιο εύκολη δε πρόταση είναι η τμηματική αρχιτεκτονική και τεχνική μελέτη κομματιών όπου μελλοντικά μέσω κάποιας μαγικής συρραφής θα επιφέρουν «κάποιο» ενιαίο παραλιακό μέτωπο.

Ωστόσο η μελλοντική υπεραξία της Θεσσαλονίκης ξεκινάει από τη θάλασσα και η  αξιοποίηση των στρατηγικών και συγκριτικών πλεονεκτημάτων κάθε μεγάλης πόλης της χώρας μας πρέπει να είναι εθνικός και κοινός στόχος.

Ο στόχος θα επιτευχθεί μόνο μέσω της ανάθεσης της μελέτης και υλοποίησης του συνολικού εγχειρήματος μέσω ενός φορέα του Δημοσίου που θα έχει την τεχνογνωσία και την αποστολή να λύσει όλα τα θέματα που θα προκύψουν από την εκπόνηση του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου. Στα πρότυπα της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ θα μελετήσει, θα ωριμάσει και θα δημοπρατήσει όλα όσα χρειάζονται να γίνουν. Με ειδική νομοθετική ρύθμιση θα μπορεί σε επίπεδο fast track να επιλύσει και όλα τα θέματα σε επίπεδο ιδιοκτησίας και αρμοδιοτήτων πολλών οργανισμών και φορέων του δημοσίου. Θα έχει συνολικά την αποστολή να επιλύσει ότι χρειάζεται και να διασφαλίσει παράλληλα οι Δήμοι να μην απωλέσουν δυνητικά μελλοντικά έσοδα αλλά και πόρους αναγκαίους για την υλοποίηση αλλά μετέπειτα και για την συντήρηση των αναγκαίων έργων.

Η περιπέτεια της πόλης με το μετρό και η κακοδαιμονία που μας διακατέχει δεν επιτρέπει εφησυχασμό. Πρέπει να μπει στον δημόσιο διάλογο η αναγκαιότητα ενός κρατικού φορέα υλοποίησης αυτού που χρωστάμε στην πόλη μας. Και όπως η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ υλοποίησε πετυχημένα αυτό που το όνομα της υποδηλώνει, η RIVIERA ΟΔΟΣ -για παράδειγμα- μπορεί να υλοποιήσει την αναγκαία αναπτυξιακή πορεία της Θεσσαλονίκης μας.

Ο Πάρης Τσογκαρλίδης είναι Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών & Πολεοδομίας του Δήμου Πυλαίας Χορτιάτη και επενδυτικός σύμβουλος & μηχανικός