Skip to main content

Η σφραγίδα Μητσοτάκη στην οικονομία και η αμηχανία για τη Θεσσαλονίκη

Η σφραγίδα του πρωθυπουργού στα θέματα της ανάπτυξης και της οικονομίας και η αμηχανία για τα θέματα που καίνε τη Θεσσαλονίκη.

του Γιώργου Δώρα

Δύο όψεις είχε η ομιλία του κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στην τελετή των εγκαινίων της 84ης Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης το βράδυ του περασμένου Σαββάτου και στη συνέντευξη Τύπου της Κυριακής. Στα θέματα της οικονομίας, της ανάπτυξης και των επενδύσεων ο πρωθυπουργός μίλησε με άνεση κι έβαλε τη δική του σφραγίδα. Σε αντιδιαστολή οι αναφορές του στη Θεσσαλονίκη, ειδικά στη συνέντευξη Τύπου, μπορούν να χαρακτηριστούν αμήχανες.

Για την οικονομία ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε σε φοροελαφρύνσεις, στη διευκόλυνση των επενδύσεων, στην πάταξη της γραφειοκρατίας, στην ψηφιακή ανασυγκρότηση του κράτους και στη δημοσιονομική πειθαρχία. Θέματα που ο ίδιος είχε περιγράψει και στο παρελθόν, αλλά ασφαλώς έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα όταν εκφέρονται από έναν πρωθυπουργό. Πολύ περισσότερο όταν οι ανακοινώσεις αυτές ήταν δουλεμένες και απολύτως στοχευμένες. Γι’ αυτό η ικανοποίηση της επιχειρηματικής κοινότητας είναι πλήρης και απόλυτη. «Μας είπε περισσότερα απ’ όσα περιμέναμε να ακούσουμε» έλεγε χαρακτηριστικά την Κυριακή το πρωί ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου κ. Γιάννης Μασούτης.

Για τη Θεσσαλονίκη οι αναφορές του πρωθυπουργού ήταν πολύ λιγότερο προετοιμασμένες. Σχεδόν αμήχανες. Ενώ πριν από λίγες ο κ. Μητσοτάκης στη σύσκεψη με τους φορείς της πόλης μίλησε για την ανάγκη να υπάρξει στρατηγική και συνεκτικό σχέδιο για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και να προωθούνται προς υλοποίηση ώριμα έργα –είπε, δηλαδή, αυτονόητα πράγματα- στην ομιλία του περιορίστηκε στην παράθεση αόριστων εξαγγελιών και έργων που πολύ απέχουν από το θεωρούνται ώριμα. Για τα θέματα των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς που «καίνε» τη Θεσσαλονίκη –την κοινωνία και την οικονομία- δεν είπε τίποτα αισιόδοξο. Για το μετρό μετέθεσε την ημερομηνία ολοκλήρωσής του το 2023, ενώ για τον ΟΑΣΘ παρέπεμψε στο αρμόδιο υπουργό Μεταφορών… μετά από έξι μήνες. 

Επίσης ο κ. Μητσοτάκης επανέλαβε την ανάπλαση του χώρου της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης, που στην καλύτερη περίπτωση θα ολοκληρωθεί το 2026, ενώ επανέλαβε τις προτάσεις του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος για τη δημιουργία «Διεθνούς Ζώνης Βιομηχανίας και Εμπορίου Θεσσαλονίκης» και την οργάνωση της άναρχης σήμερα βιομηχανικής συγκέντρωσης του Καλοχωρίου κατά τα πρότυπα των Οινοφοίτων, χωρίς περαιτέρω χρονικές ή άλλες λεπτομέρειες, δηλαδή χωρίς κάποια ειδική επεξεργασία. Επίσης ο πρωθυπουργός υιοθέτησε την πρόταση για τη δημιουργία σε 760 στρέμματα δημόσιας γης στην ανατολική πλευρά της Θεσσαλονίκης του τεχνολογικού και καινοτομικού πάρκου «ThessIntec». Η έκταση παραχωρείται στην κατά 100% δημόσια Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, αλλά θα χρηματοδοτηθεί από ιδιωτικά κεφάλαια, που αν δεν βρεθούν σε δύο χρόνια η έκταση θα επιστραφεί στο δημόσιο. Κι όποιος κατάλαβε κατάλαβε, αφού το σχήμα προφανώς είναι ασαφές και ομιχλώδες.  

Επειδή το πρωταρχικό στοίχημα της Ελλάδας είναι η οικονομία και η ανάπτυξη, ο κ. Μητσοτάκης πήγε καλά στα εγκαίνια της ΔΕΘ. Ταυτόχρονα επιβεβαιώθηκε ότι η Θεσσαλονίκη –προς το παρόν τουλάχιστον- δεν του πηγαίνει. Είτε για πολιτικούς λόγους, είτε γιατί η πόλη αποδεικνύεται εδώ και χρόνια «σταυρόλεξο για πολύ δυνατούς λύτες». Πάντως, η προ δεκαημέρου διαπίστωσή του για την ανάγκη να υπάρξει στρατηγική και συνεκτικό σχέδιο για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα είναι μακράν η πιο σοβαρή κουβέντα που έχει ακουστεί επί του θέματος εδώ και καιρό. Το θέμα είναι το πώς αυτή η κουβέντα θα γίνει πράξη. Με άλλα λόγια το πώς ακριβώς ο ίδιος ο πρωθυπουργός θα μετουσιώσει σε πραγματικό σχήμα μια δική του πολύ σωστή θεωρητική άποψη.