Skip to main content

Ημερίδα Voria - Σπυράκη: Να βρούμε τον ρόλο των ελληνικών επιχειρήσεων στη νέα εποχή

Η ευρωβουλευτής ανέφερε πως για πρώτη φορά στην ιστορία υπάρχει ένα άθροισμα πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης και από τον τακτικό προϋπολογισμό.

Τις ευκαιρίες που ανοίγουν τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης μέσα από έργα ενεργειακής αναβάθμισης επιχειρήσεων και νοικοκυριών παρουσίασε η ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Μαρία Σπυράκη, στην ημερίδα της Voria.gr για το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ που γίνεται στη Θεσσαλονίκη.

Η κ. Σπυράκη ανέφερε πως αυτή τη στιγμή, για πρώτη φορά στην ιστορία, υπάρχει προς την κατεύθυνση αυτή ένα άθροισμα πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης και από τον τακτικό προϋπολογισμό, οι οποίοι πόροι έχουν ευελιξία και προσθετικότητα. «Αυτό το στοιχείο πρέπει να το λάβουμε υπόψη μας τώρα που αυξάνεται το ποσό για το Ταμείο Ανάκαμψης από την πώληση των εναερίων ρύπων κατά περίπου 20 δισ. ευρώ και ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα χρήσης πόρων από το λεγόμενο ΕΣΠΑ κατά 5% προς το Ταμείο Ανάκαμψης και κατά 12,5% από τον πυλώνα της αγροτικής πολιτικής», είπε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με την ευρωβουλευτή της ΝΔ, το πιο πιεστικό ζήτημα είναι το πώς αντιμετωπίζεται το ενεργειακό κόστος που είναι η βάση του προβλήματος. «Πρέπει να κατέβουμε πιο χαμηλά και να δούμε το πρόβλημα στη βάση του. Δημιουργούνται πολλές ευκαιρίες ειδικά για Ελλάδα από το REPower. Πρέπει οι επιχειρήσεις σε συνεργασία με τα υπουργεία και με πόρους της ΕΕ να δουν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα πώς μπορούν να αλλάξουν μορφή τους λιγότερο ενεργειακά κοστοβόρες και ταυτόχρονα να είναι ενεργειακά αναβαθμισμένες όχι μόνο ως υποδομές, αλλά και ως παραγωγοί καταναλωτές. Ειδικά το κομμάτι των φωτοβολταϊκών στη στέγη είναι εργαλείο κομμένο και ραμμένο για τις μεσογειακές χώρες. Είναι μία ευκαιρία που πρέπει να δει η κυβέρνηση. Όπως πρέπει να δει συνολικά την ευκαιρία της αύξησης του ποσού για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων», σημείωσε. Πρόσθεσε πως η χώρα είναι χαμηλά στην αναβάθμιση των δημοσίων κτηρίων και πρέπει να τρέξει γρήγορα το πρόγραμμα "Ηλέκτρα", ενώ χρειαζόμαστε την αλλαγή των συσκευών για να μπορέσουμε να μειώσουμε το κόστος της ενεργειακής κρίσης. Τόνισε, πάντως, ότι η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα στην κατανομή του ποσοστού για ενεργειακή αναβάθμιση που φτάνει στο 6%.

Η κ. Σπυράκη σημείωσε ότι η ενεργειακή αναβάθμιση είναι πολύ μεγάλη υπόθεση, δεν είναι όμως η μόνη που μπορεί να ρίξει το ενεργειακό κόστος και πρόσθεσε ότι πρέπει να αρθούν οι επιφυλάξεις απέναντι στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. «Πρέπει να συμφωνήσουμε ότι η φτηνή ενέργεια και η πολλή ενέργεια είναι η πράσινη ενέργεια. Και για να μπορεί να υπάρχει πολλή, φτηνή και πράσινη ενέργεια, επειδή υπάρχει χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης και από τον κοινοτικό προϋπολογισμό, πρέπει να βάλουμε τις βάσεις της δημόσιας αποδοχής με βάση τους κανόνες. Η νομοθεσία που εφαρμόζεται στην Ελλάδα είναι η αυστηρότηρη νομοθεσία στον κόσμο. Είναι η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Άρα νομίζω πως οι αμφιβολίες πρέπει να μειωθούν και η πολιτική συμφωνία, τουλάχιστον σε αυτή τη βάση με έναν οδικό χάρτη για την επόμενη δεκαετία, να προχωρήσει τάχιστα», είπε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με την κ. Σπυράκη, το μεγαλύτερο πρόβλημα στην αξιοποίηση κονδυλίων και προγραμμάτων από τους φορείς και τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι η κλίμακα, καθώς αφενός μεν υπάρχουν πάρα πολλές μικρές επιχειρήσεις και αφετέρου έχουμε πρόβλημα κουλτούρας συνενώσεων και δημιουργίας συνεργατικών σχημάτων. Ωστόσο, όπως ανέφερε, υπάρχουν δύο ευκαιρίες για την ελληνικές επιχειρήσεις: το πρώτο είναι να διατρέξει η διάσταση της βιωσιμότητας όλα τα ελληνικά προϊόντα και τις υπηρεσίες και το δεύτερο είναι η καινοτομία. Η ίδια εξάλλου τόνισε πως στη διαδικασία αυτή έχει μεγάλη σημασία η αναβάθμιση του προσωπικού.

Η ευρωβουλευτής της ΝΔ εξέφρασε την εκτίμηση ότι η λογική των χαμηλότοκων δανείων που διέπει και το Ταμείο Ανάκαμψης είναι η νέα εποχή. «Στη νέα αυτή εποχή πρέπει να βρούμε ακριβώς τον ρόλο των ελληνικών επιχειρήσεων», είπε σημειώνοντας πως στο κομμάτι αυτό υπάρχουν πολλά προβλήματα που σχετίζονται με τα κανάλια πληροφόρησης, την εδραίωση εμπιστοσύνης και την τεχνική υποστήριξη στους νέους τομείς που μπορούν να επιδοτηθούν.