Skip to main content

Καμπανάκι από Παγκόσμια Τράπεζα για τον φθηνό τουρισμό στη Θεσσαλονίκη

Στραφείτε στην ποιότητα αντί της ποσότητας, το μήνυμα στελέχους της Παγκόσμιας Τράπεζας – Έρευνα για αναζήτηση νέων αγορών-στόχων ετοιμάζει ο ΟΤΘ.

Τον κώδωνα του κινδύνου για την μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε έναν μη βιώσιμο προορισμό μαζικού τουρισμού κρούει ο συντονιστής της Παγκόσμιας Τράπεζας για θέματα πολιτιστικής κληρονομιάς και αειφόρου τουρισμού, Αχμέντ Εϊβέιντα.

Μιλώντας στη Voria.gr, στο περιθώριο της 8ης Διεθνούς Διάσκεψης του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού για τον «Δρόμο του Μεταξιού», ο κ. Εϊβέιντα υπογράμμισε την ανάγκη στροφής της τουριστικής πολιτικής της Θεσσαλονίκης - αλλά και ευρύτερα της Μακεδονίας – σε ένα ποιοτικό μοντέλο, με την προσέλκυση τουριστών υψηλών βαλαντίων και την παροχή μιας εξειδικευμένης εμπειρίας, βασιζόμενης στην πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής. Την ίδια ώρα, ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης (ΟΤΘ) ετοιμάζει μεγάλη διαδικτυακή έρευνα, προς αναζήτηση νέων αγορών-στόχων, επικεντρώνοντας την προσοχή του στις «πλούσιες» αγορές.

«Υπάρχει τα τελευταία χρόνια ένα αυξημένο κύμα τουριστών στη Βόρεια Ελλάδα και ειδικά στη Θεσσαλονίκη. Είστε σε ένα σημείο όπου πρέπει να κάνετε στροφή και αντί να εστιάζετε μόνο στον αριθμό των αφίξεων, να δώσετε έμφαση στην ποιότητα των τουριστών και στα χρήματα που αφήνουν στην πόλη. Με ανησυχεί λίγο το ότι ο αυξημένος αριθμός τουριστών στην πόλη σας, μπορεί να οδηγήσει στη μετατροπή της σε προορισμό μαζικού τουρισμού, σε αυτό που λέμε υπέρ-τουρισμό. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση της ζωής των πολιτών, θα επηρεάσει αρνητικά τις υποδομές της πόλης, λόγω του υπερπληθυσμού και κατ’ επέκταση θα μειώσει την ικανοποίηση των ίδιων των επισκεπτών. Δεν είστε ακόμα σε αυτό το σημείο, αλλά πρέπει να σας απασχολήσει», τόνισε χαρακτηριστικά το στέλεχος της Παγκόσμιας Τράπεζας.

Τουριστική αειφορία

Ο κ. Εϊβέιντα σημείωσε πως πρέπει οι αρμόδιοι φορείς να δώσουν προτεραιότητα σε τέσσερα ζητήματα για να πετύχουν τουριστική αειφορία:

-πρώτον, την ανταγωνιστικότητα του προορισμού - η Βόρεια Ελλάδα, είπε, έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα λόγω της πλούσιας ιστορίας, της κουλτούρας, της φυσικής ομορφιάς και του έμπειρου ανθρώπινου δυναμικού,

-δεύτερον, το πώς κάθε μέρος της κοινότητας (από τα χαμηλά έως τα υψηλά εισοδηματικά στρώματα) ωφελείται από τον τουρισμό και συμμετέχει σε αυτόν,

-τρίτον, το πόσο ανθεκτικός είναι ο προορισμός σε καταστάσεις όπως η κλιματική αλλαγή και μια ενδεχόμενη οικονομική κρίση, και,

-τέταρτον, το πόσο βιώσιμος είναι για τους μόνιμους κατοίκους.

«Ένας προορισμός που δεν είναι βιώσιμος για τους κατοίκους του δεν μπορεί να είναι ελκυστικός για τους τουρίστες», ανέφερε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας την ανάγκη αστικών παρεμβάσεων, όπως ανάπλαση της παλαιάς πόλης, ανάπτυξη του θαλάσσιου μετώπου, δημιουργία περισσότερου ανοιχτού χώρου, καλύτερων και μεγαλύτερων πεζοδρόμων, πιο σύγχρονων δημόσιων συγκοινωνιών και ποιοτικότερου αέρα.

Η μεγάλη ευκαιρία της Θεσσαλονίκης

Ο ίδιος είπε ότι με την ολοκλήρωση του μετρό και την αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου, η Θεσσαλονίκη μπορεί να έχει μία τεράστια ευκαιρία για την προσέλκυση ξένων άμεσων επενδύσεων στον τομέα του τουρισμού, με τη δημιουργία μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων πρώτης τάξης.

Τέλος, ανέφερε πως η Παγκόσμια Τράπεζα συνεργάζεται στενά με την ελληνική κυβέρνηση και την «οραματίστρια υπουργό Τουρισμού», παρέχοντας τεχνογνωσία για την ανάπτυξη τουριστικής στρατηγικής. Εκφράζει ακόμη τη βούληση της Τράπεζας, να παράσχει, μέσω του International Funding Corporation, δυνατότητες χρηματοδότησης σε ιδιώτες για την ανέγερση resorts και ξενοδοχείων, σημειώνοντας πως ακόμη δεν έχουν γίνει κρούσεις για σχετικές επενδύσεις στη Βόρεια Ελλάδα.

Να σημειωθεί ότι νωρίτερα, από το βήμα του ίδιου συνεδρίου, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, είπε ότι το 2017 κατεγράφησαν 3 εκατ. διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της πόλης, και άλλες περίπου 1 εκατ. που δεν μετρώνται, καθώς αφορούν καταλύματα τύπου Airbnb. Άλλωστε, οι πλατφόρμες διαμοιρασμού ακινήτων τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και στη Χαλκιδική (οι ξενοδόχοι εκεί κάνουν λόγο για 20.000 δωμάτια) παρουσιάζουν ραγδαία αύξηση το τελευταίο έτος.

Αξίζει ακόμη να αναφέρουμε ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει δώσει στη δημοσιότητα η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης (ΕΞΘ), στο οκτάμηνο του 2018 στα 80 ξενοδοχεία-μέλη της ΕΞΘ σημειώθηκε οριακή αύξηση περίπου 33.000 διανυκτερεύσεων και ο αριθμός τους ανήλθε σε 1.596.426 από 1.563.841 που ήταν την αντίστοιχη περίοδο του 2017.

Πατουλίδου: Με τρομάζει ο υπερ-τουρισμός στη Σαντορίνη

Μεγάλη διαδικτυακή έρευνα, με στόχο τη θέσπιση νέων αγορών-στόχων για την προσέλκυση τουριστών ξεκινάει μέχρι το τέλος του μήνα ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης (ΟΤΘ). Όπως είπε στη Voria.gr η επικεφαλής του ΟΤΘ, αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου, ο στόχος της έρευνας – που θα γίνει ως επί το πλείστον στη Google και τα social media – είναι να εντοπιστούν οι εθνικότητες που δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη Θεσσαλονίκη και «μιλούν» για αυτήν στο διαδίκτυο. Σε δεύτερη φάση θα αναζητηθούν στοιχεία σχετικά με τη μέση δαπάνη των τουριστών, ούτως ώστε,ο ΟΤΘ να επικεντρώσει το ενδιαφέρον του στην προσέλκυση τουριστών υψηλών βαλαντίων. Τα αποτελέσματα της έρευνας αναμένεται να εξαχθούν περί τα τέλη του έτους.

Άλλωστε, μιλώντας στο Συνέδριο «Δρόμος του Μεταξιού», σχολιάζοντας φωτογραφία που έδειξε ομιλητής με τα υπερπλήρη σοκάκια της Σαντορίνης, η κ. Πατουλίδου είπε: «Με τρομάζει λίγο αυτή η εικόνα. Πρέπει να επιδιώξουμε τέτοιον κορεσμό;».