Skip to main content

Καραμανλής για σταθμό Βενιζέλου: Γιατί επιλέξαμε αυτή τη λύση

Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης θέλουν και μετρό και αρχαία. Επιλέξαμε αυτή τη λύση γιατί είναι η μόνη που συνδυάζει και μετρό και αρχαία, αναφέρει.

«Τέρμα πια τα παραμύθια, τα εγκαίνια σε μουσαμάδες και η εικονική πραγματικότητα με το μετρό Θεσσαλονίκης» τονίζει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής στη συνέντευξή του στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων και προσθέτει: «Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης θέλουν και μετρό και αρχαία. Επιλέξαμε αυτή τη λύση γιατί είναι η μόνη που συνδυάζει αρμονικά και μετρό και αρχαία. Όλες οι απόψεις είναι σεβαστές. Όμως οι πλέον έγκυροι αρχαιολόγοι συμφωνούν με την προσέγγιση που επιλέγουμε».

Απαντώντας στις κατηγορίες του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης από τη Θεσσαλονίκη, ο κ. Καραμανλής υπογραμμίζει: «Ο κ.Τσίπρας "έγραψε ιστορία" όταν έκανε εικονικά "εγκαίνια" στους μουσαμάδες. Με αυτόν τον τρόπο έχει συνδέσει μέχρι σήμερα το όνομά του με το μετρό Θεσσαλονίκης. Ας μην το συνδέσει και με νέες αχρείαστες αντιδράσεις με στόχο να εμποδιστεί η ολοκλήρωση του έργου, γιατί οι Θεσσαλονικείς δεν αντέχουν άλλο. Όχι άλλες πολιτικάντικες στείρες αντιδράσεις, όχι άλλο διχασμό της πόλης, όχι άλλα εγκαίνια σε μουσαμάδες, όχι άλλη εικονική πραγματικότητα, όχι άλλα εκατομμύρια».

Όπως αναφέρει, αυτή η λύση είναι σημαντικά φτηνότερη. «Είναι πιο γρήγορη και παραδίδει τον Απρίλιο του 2023 το έργο ολοκληρωμένο -ενώ στην αντίθετη περίπτωση, όχι μόνο θα καθυστερούσε ο σταθμός Βενιζέλου, αλλά θα έκλειναν και οι άλλοι σταθμοί του κέντρου για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Επίσης, η λύση μας προστατεύει και αναδεικνύει καλύτερα τις αρχαιότητες, οι οποίες θα αποσπαστούν και θα επανατοποθετηθούν στη θέση τους. Είναι πιο εύκολη στην υλοποίησή της -τόσο τεχνικά όσο και διαδικαστικά, αφού είναι η λύση που σε μεγάλο βαθμό εντάσσεται στην αρχική σύμβαση. Κι έχει δικαιωθεί από το ΣτΕ. Με άλλα λόγια, είναι μια λύση καλύτερη από όλες τις πλευρές. Ξέρω φυσικά ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίζεται τα αντίθετα, αλλά πόση αξιοπιστία έχει ένα κόμμα που πριν λίγο καιρό, ως κυβέρνηση, έκανε δήθεν «εγκαίνια» σε κάτι... μουσαμάδες; Ανάλογη σοβαρότητα κι αξιοπιστία έχουν και όσα λέει τώρα για το θέμα».

Όσο για τις άλλες αντιδράσεις ο υπουργός τονίζει ότι «όλες οι απόψεις είναι σεβαστές από εμάς. Όμως οι πλέον έγκυροι αρχαιολόγοι συμφωνούν με την προσέγγιση που επιλέγουμε». Όσο για τους φορείς σχολιάζει ότι «μετά από χρόνια, υπάρχει επιτέλους απόλυτη σύμπνοια κυβέρνησης, περιφέρειας και δήμου, αλλά και των σημαντικότερων επαγγελματικών και επιστημονικών φορέων της πόλης, υπέρ της λύσης που επιλέγουμε. Προχωράμε ενωμένοι για να ολοκληρώσουμε ένα έργο που έχει ανάγκη η πόλη. Τέρμα τα παραμύθια».

Στην συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ.Καραμανλής ξεκαθαρίζει ότι οι επεκτάσεις του μετρό Θεσσαλονίκης θα προχωρήσουν κανονικά.

Ο υπουργός Υποδομών μιλάει για κατάσταση «κρίσης» στις αστικές συγκοινωνίες και σοβαά οικονομικά προβλήματα. Όπως αναφέρει: «Οι εισπράξεις του ΟΑΣΑ στην Αθήνα από 220 εκατ. το 2014 έπεσαν το 2018 μετά βίας στα 150 εκατ. ευρώ. Στη Θεσσαλονίκη, στην απόλυτα αποτυχημένη κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, από 58 εκατ. εισπράξεις το 2014 μετά βίας είμαστε στα 24 εκατ. το χρόνο σήμερα».

Ξεκαθαρίζει πάντως ότι «δεν τίθεται θέμα ιδιωτικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών. «Ούτως ή άλλως, η τραγική κατάσταση που κληροδότησε η προηγουμένη κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να προσελκύσει ενδιαφέρον επενδυτών» σημειώνει ενώ θεωρεί πως «η συζήτηση κρατικές ή ιδιωτικές συγκοινωνίες είναι παρωχημένη». «Το βασικό είναι ο ισχυρός ρυθμιστικός ρόλος του κράτους και η σωστή διαχείριση των εταιρειών».

Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή στον Γιώργο Ψύλλια για το Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων έχει ως εξής:

Κύριε υπουργέ, να ξεκινήσουμε από το μετρό Θεσσαλονίκης και τα όσα ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ για τον σταθμό της Βενιζέλου και την ενιαία παράδοση του έργου στους Θεσσαλονικείς το 2023. Γιατί επελέγη αυτή η λύση και ποια είναι τα θετικά της, γιατί διατυπώθηκαν κάποιες αντιδράσεις και από αρχαιολόγους, αλλά και φορείς της πόλης;

Κύριε Ψύλλια, οι Θεσσαλονικείς έχουν ταλαιπωρηθεί πάρα πολύ με αυτή την ιστορία και αξίζουν επιτέλους να τους μιλήσουμε με ειλικρίνεια και να δράσουμε με αποτελεσματικότητα. Επιλέξαμε αυτή τη λύση γιατί είναι η μόνη που συνδυάζει αρμονικά και μετρό και αρχαία. Είναι σημαντικά φτηνότερη. Είναι πιο γρήγορη και παραδίδει τον Απρίλιο του 2023 το έργο ολοκληρωμένο -ενώ στην αντίθετη περίπτωση, όχι μόνο θα καθυστερούσε ο σταθμός Βενιζέλου, αλλά θα έκλειναν και οι άλλοι σταθμοί του κέντρου για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Επίσης, η λύση μας προστατεύει και αναδεικνύει καλύτερα τις αρχαιότητες, οι οποίες θα αποσπαστούν και θα επανατοποθετηθούν στη θέση τους. Είναι πιο εύκολη στην υλοποίησή της -τόσο τεχνικά όσο και διαδικαστικά, αφού είναι η λύση που σε μεγάλο βαθμό εντάσσεται στην αρχική σύμβαση. Κι έχει δικαιωθεί από το ΣτΕ. Με άλλα λόγια, είναι μια λύση καλύτερη από όλες τις πλευρές. Ξέρω φυσικά ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίζεται τα αντίθετα, αλλά πόση αξιοπιστία έχει ένα κόμμα που πριν λίγο καιρό, ως κυβέρνηση, έκανε δήθεν «εγκαίνια» σε κάτι... μουσαμάδες; Ανάλογη σοβαρότητα κι αξιοπιστία έχουν και όσα λέει τώρα για το θέμα.

Όσο για τις άλλες αντιδράσεις που μου αναφέρετε, επιτρέψτε μου να σας πω το εξής: Όλες οι απόψεις είναι σεβαστές από εμάς. Όμως οι πλέον έγκυροι αρχαιολόγοι συμφωνούν με την προσέγγιση που επιλέγουμε. Όσο για τους φορείς που αναφέρετε; Μετά από χρόνια, υπάρχει επιτέλους απόλυτη σύμπνοια κυβέρνησης, περιφέρειας και δήμου, αλλά και των σημαντικότερων επαγγελματικών και επιστημονικών φορέων της πόλης, υπέρ της λύσης που επιλέγουμε. Προχωράμε ενωμένοι για να ολοκληρώσουμε ένα έργο που έχει ανάγκη η πόλη. Τέρμα τα παραμύθια.

Πάντως κύριε υπουργέ, ο κ. Τσίπρας στη Θεσσαλονίκη έκανε μια σκληρή δήλωση σχετικά με τις αποφάσεις σας για το μετρό Θεσσαλονίκης, τι απαντάτε;

Όπως σας είπα, κύριε Ψύλλια, ο κ.Τσίπρας «έγραψε ιστορία» όταν έκανε εικονικά «εγκαίνια» στους μουσαμάδες. Με αυτόν τον τρόπο έχει συνδέσει μέχρι σήμερα το όνομά του με το μετρό Θεσσαλονίκης. Ας μην το συνδέσει και με νέες αχρείαστες αντιδράσεις με στόχο να εμποδιστεί η ολοκλήρωση του έργου, γιατί οι Θεσσαλονικείς δεν αντέχουν άλλο. Ξέρει καλά ότι η κυβέρνησή του παρέλαβε λύση για το σταθμό Βενιζέλου δρομολογημένη, εγκεκριμένη από το ΚΑΣ και το ΣτΕ και με έτοιμες μελέτες, αλλά χωρίς λόγο την άλλαξε και επί τόσα χρόνια δεν έκανε απολύτως τίποτα για την κατασκευή του σταθμού. Τώρα δήλωσε ότι θέλει να ενώσει τις δυνάμεις του με εκείνους που επί χρόνια καθυστέρησαν το έργο, για ποιο λόγο αλήθεια, για να το καθυστερήσουν κι άλλο;

Θα σας το πω για άλλη μια φορά: Αυτοί που πραγματικά ενώνουν τις δυνάμεις τους είναι οι πολίτες της Θεσσαλονίκης. Γιατί θέλουν και μετρό και αρχαία. Όχι άλλες πολιτικάντικες στείρες αντιδράσεις, όχι άλλο διχασμό της πόλης, όχι άλλα εγκαίνια σε μουσαμάδες, όχι άλλη εικονική πραγματικότητα, όχι άλλα εκατομμύρια χωρίς αντίκρισμα, όχι άλλες καθυστερήσεις. Η λύση που επιλέγουμε είναι πιο γρήγορη, πιο οικονομική, προστατεύει και αναδεικνύει καλύτερα τις αρχαιότητες.

Με τις επεκτάσεις του μετρό Θεσσαλονίκης που είχαν ανακοινωθεί τι θα γίνει, θα προχωρήσει ο σχεδιασμός τους ή τις θεωρείτε κι αυτές "μουσαμάδες"; Επίσης θα αλλάξετε κάτι στο σχέδιο της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας; Κάποια αλλαγή ίσως στον σταθμό των Εξαρχείων, να κατευθυνθεί νοτιότερα και να συνδυαστεί με την αναβάθμιση του Αρχαιολογικού Μουσείου που έχει ανακοινώσει ο πρωθυπουργός;

Στη Θεσσαλονίκη, εξυπακούεται ότι παράλληλα με τη βασική γραμμή θα προχωρήσουμε με ταχύτητα την επέκταση προς Καλαμαριά μέχρι το σταθμό Μίκρα. Αφορά διπλή υπόγεια γραμμή με 5 σταθμούς. Στο σχεδιασμό μας όμως είναι και οι νέες μελλοντικές επεκτάσεις, δηλαδή η Βορειοδυτική (προς Αμπελόκηπους- Μενεμένη- Εύοσμο- Σταυρούπολη κ.λπ.) και η επέκταση προς το αεροδρόμιο Μακεδονία.

Η στρατηγική μας είναι οι επεκτάσεις να εξυπηρετούν πρωτίστως πυκνοκατοικημένες περιοχές της πόλης με υψηλή ζήτηση για αστικές μετακινήσεις.

Σχετικά με την Αθήνα και τη γραμμή 4, θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να ξεκινήσει το έργο αυτό που σχεδιάζεται τόσα χρόνια. Βέβαια, δυστυχώς η προηγουμένη κυβέρνηση μας άφησε ένα διαγωνισμό στη μέση και με πολλά προβλήματα. Κι αυτά παρόλο που στις αρχές του χρόνου δήλωναν ότι δήθεν το Πάσχα του 2019 θα άρχιζαν οι πρόδρομες εργασίες -ήταν κι αυτές από τις γνωστές «αυταπάτες» του ΣΥΡΙΖΑ...

Αυτό που αναφέρετε για το σχεδιασμό της γραμμής 4 έχει ενδιαφέρον, αλλά το μόνο που μπορούμε να πούμε τώρα είναι ότι θα εξετασθούν όλες οι δυνατότητες και επιλογές. Βασική αρχή στο σχεδιασμό μας είναι να σεβόμαστε τους μελετητές και να ακολουθούμε πιστά τις μελέτες. Εμείς δε θα κάνουμε μετρό χωρίς μελέτες.

Αστικές συγκοινωνίες. Μιλήσατε πρόσφατα για "τραγική οικονομική κατάσταση" και για "διαχείρηση κρίσης" που αναγκαστικά κάνετε. Τι σχεδιάζετε; Και τι θα κάνετε με το διαγωνισμό για τα νέα λεωφορεία;

Οι αστικές συγκοινωνίες είναι σε απόλυτη προτεραιότητα για εμάς, γιατί έχουν να κάνουν με την εύρυθμη λειτουργία των πόλεών μας και την καθημερινότητα του πολίτη. Και τον πολίτη πρέπει να τον σέβεσαι. Πάντα. Η κατάσταση που συναντήσαμε είχε πράγματι όλα τα χαρακτηριστικά της παρατεταμένης κρίσης. Καθημερινή ταλαιπωρία των πολιτών από τη μια, με μεγάλες καθυστερήσεις. Δεν χρειάζεται να σας πω λεπτομέρειες, όλοι γνωρίζουν πόσο έντονο έφτασε να είναι αυτό το πρόβλημα ιδίως στη Θεσσαλονίκη, αλλά και στην Αθήνα. Ακόμα και τα δρομολόγια του μετρό έφτασαν να έχουν προβλήματα καθυστερήσεων...

Και ταυτόχρονα, σοβαρότατα οικονομικά προβλήματα. Σκεφτείτε μόνο ότι οι εισπράξεις του ΟΑΣΑ στην Αθήνα, από 220 εκατ, το 2014 έπεσαν το 2018 μετά βίας στα 150 εκατ. ευρώ. Στη Θεσσαλονίκη, στην απόλυτα αποτυχημένη κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, από 58 εκατ. εισπράξεις το 2014 μετά βίας είμαστε στα 24 εκατ. το χρόνο σήμερα. Αναφέρομαι στις εισπράξεις από επιβάτες, ανεξάρτητα από τις επιδοτήσεις ή τα χρέη των υπουργείων. Προφανώς, λοιπόν, βρισκόμαστε σε μια κατάσταση κρίσης και επιχειρούμε να την αντιμετωπίσουμε ταυτόχρονα σε οικονομικό και επιχειρησιακό επίπεδο.

Στο μετρό της Αθήνας, κάναμε ορισμένες διορθωτικές κινήσεις και μέρα με τη μέρα η κατάσταση βελτιώνεται. Πλέον στις ώρες αιχμής, οι χρονοαποστάσεις θα είναι περίπου στα 4 λεπτά ή ελάχιστα παραπάνω. Στα λεωφορεία, ήδη υπάρχει μια βελτίωση γιατί καταφέραμε να βγάλουμε περισσότερα οχήματα στους δρόμους. Και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, όπου η μεγάλη βελτίωση θα φανεί μόλις ολοκληρωθεί η ανάθεση δρομολογίων στα ΚΤΕΛ.

Έχουμε όμως πολλή προσπάθεια να κάνουμε ακόμα για να ανορθώσουμε την κατάσταση -και θα το κάνουμε. Να ξέρετε ότι προσωπικά θα παρακολουθώ στενά το θέμα. Παρά τα προβλήματα, οι συμπολίτες μας να είναι βέβαιοι ότι κάνουμε ό,τι μπορούμε για να γίνουν οι συγκοινωνίες μας αυτές που αξίζουν σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα.

Όσο για τον διαγωνισμό για τα λεωφορεία, όπως γνωρίζετε κατέπεσε με απόφαση της αρμόδιας Ανεξάρτητης Διοικητικής Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών -ουσιαστικά για λόγους προχειρότητας, όπως είχαμε προβλέψει και προεκλογικά. Ασφαλώς θα τον ξαναβγάλουμε, με σοβαρότητα, στους επομένους μήνες.

Υπάρχουν, κύριε υπουργέ, σκέψεις για μερική ή ολική ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών ή μέρους αυτών σε συνδυασμό ενδεχομένως και με επενδύσεις σ΄ αυτές από τους ιδιώτες επενδυτές;

Δεν τίθεται από πλευράς μας θέμα ιδιωτικοποίησης. Και ούτως ή άλλως, η τραγική κατάσταση που κληροδότησε η προηγουμένη κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να προσελκύσει ενδιαφέρον επενδυτών. Όμως ξέρετε κάτι; Η συζήτηση κρατικές ή ιδιωτικές συγκοινωνίες είναι παρωχημένη. Το βασικό είναι ο ισχυρός ρυθμιστικός ρόλος του κράτους και η σωστή διαχείριση των εταιρειών. Να σας αναφέρω απλά παραδείγματα; Με την αποκρατικοποίηση που εμείς σχεδιάσαμε και ο ΣΥΡΙΖΑ καθυστέρησε μέχρι να την αποδεχτεί τελικά, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ βελτίωσε την υπηρεσία της ως ιδιωτική εταιρεία. Στον κρατικό ΟΑΣΘ του κ. Σπίρτζη παραλάβαμε 215 λεωφορεία σε λειτουργία -λιγότερα από τα μισά από όσα χρειάζεται η πόλη- και σήμερα στον ίδιο κρατικό ΟΑΣΘ έχουμε 100 περισσότερα και θα προσθέσουμε άλλα τόσα μέσω της συνεργασίας με τα ΚΤΕΛ. Συνεπώς, το debate ιδιωτικό δημόσιο στις συγκοινωνίες είναι παρωχημένο. Ισχυρή ρυθμιστική παρέμβαση του κράτους, καλά διοικούμενες εταιρίες δημοσιές η ιδιωτικές και συνεργασία ιδιωτικού και δημοσίου τομέα: αυτή είναι η σωστή απάντηση στις συγκοινωνίες σε όλο το κόσμο και φυσικά και στην Ελλάδα.