Skip to main content

Η ελεύθερη αγορά ναυάγησε στα λιμάνια Θεσσαλονίκης και Πειραιά

Το έργο είναι παλιό, χιλιοπαιγμένο και ανεβαίνει στη σκηνή της πόλης κάθε χρόνο τέτοια εποχή με… ανατριχιαστική συνέπεια.

Η Ελλάδα ανήκει στη Δύση, είναι αστική δημοκρατία και σε ότι αφορά την οικονομική δραστηριότητα ακολουθεί τους νόμους της ελεύθερης αγοράς. Τα δύο πρώτα μπορεί να είναι πλήρως επιβεβαιωμένα, αλλά το τρίτο τίθεται καθημερινά σε αμφιβολία. Την οικονομική προστασία στη χώρα μας πολλοί ξορκίζουν, εκτός αν κάπου τους βολεύει, οπότε μετέρχονται αμέσως ή εμμέσως των δικών της μεθόδων και απολαμβάνουν των δικών της ευεργετημάτων. Δύο πρόσφατα παραδείγματα στα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά επαναφέρουν το θέμα στην επικαιρότητα, πέραν πάσης αμφιβολίας. 

Κατ’ αρχήν στη Θεσσαλονίκη. Το έργο είναι παλιό, χιλιοπαιγμένο και ανεβαίνει στη σκηνή της πόλης κάθε χρόνο τέτοια εποχή –λίγες εβδομάδες πριν ή λίγες εβδομάδες μετά- με… ανατριχιαστική συνέπεια. Οι ακτοπλοϊκές καλοκαιρινές συνδέσεις του λιμανιού είναι σταθερά από χρόνο σε χρόνο αμφίβολες. Και παραμένουν συνήθως εκκρεμείς μέχρι την τελευταία στιγμή. Ενίοτε τα καλοκαίρια υπάρχει μία σύνδεση, ίσως δύο. Μπορεί και καμία. Ο δήμος πιέζει. Οι επαγγελματίες του τουρισμού αγανακτούν. Η κυβέρνηση μπορεί και δεν μπορεί να κάνει κάτι. Θέλει και δεν θέλει. Και οι ακτοπλόοι κοιτάζουν τη δουλειά τους, όπως άλλωστε και η ΟΛΘ ΑΕ, που άλλωστε δεν της πέφτει κανένας λόγος. 

Το πρόβλημα που υπάρχει είναι θέμα αγοράς, αλλά αυτό πάντες οι διαμαρτυρόμενοι κάνουν ότι δεν το καταλαβαίνουν. Προ δύο ημερών ρεπορτάζ που δημοσιεύθηκε στη voria.gr επισημαίνει την ισχυρή πιθανότητα το φετινό καλοκαίρι να μην υπάρχει σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τις Σποράδες, έναν δημοφιλή προορισμό διακοπών για τους βορειοελλαδίτες. Μέχρι στιγμής καμία εταιρία δεν έχει ενδιαφερθεί να βάλει πλοίο εάν η γραμμή δεν επιδοτηθεί και το υπουργείο σφυρίζει αδιάφορα. Μεγάλη αναστάτωση χωρίς λόγο! Διότι όπως φαίνεται οι δύο – τρεις μήνες που υπάρχει μεγάλη ζήτηση στη συγκεκριμένη διαδρομή δεν καλύπτουν οικονομικά  τη δρομολόγηση πλοίου. Υπάρχει κάποιος που πιστεύει πως εάν η ζήτηση ήταν όσο μεγάλη χρειάζεται για να είναι κερδοφόρο το δρομολόγιο, οι επιχειρηματίες της ακτοπλοΐας θα αδιαφορούσαν; Μάλλον όχι. Και ποιο νόημα έχει η επιδότηση του δρομολογίου από το κράτος; Προφανώς θα εξυπηρετηθούν κάποιοι από τη Β. Ελλάδα, αλλά θα πληρώσει ο προϋπολογισμός, δηλαδή όλοι οι Έλληνες. Αν κάτι ανάλογο συνέβαινε –ή μήπως συμβαίνει;- σε άλλες περιοχές της χώρας και το κόστος καλύπτει ο προϋπολογισμός, πως είναι δυνατόν να μειωθεί η φορολογία ή να περισσέψουν λεφτά για ενίσχυση της παραγωγής και στήριξη του κοινωνικού κράτους;   

Στον Πειραιά υπάρχει μεγάλο θέμα με τις επενδύσεις που προγραμματίζει η Cosco στο εμπορικό λιμάνι. Σύμφωνα με πληροφορίες οι Κινέζοι ετοιμάζονται να προσφύγουν στη διαιτησία, καθώς η Επιτροπή Σχεδιασμού Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, στο οποίο συμμετέχουν αυτοδιοικητικοί και εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων, αναμένεται να εγκρίνει μόνο ένα τμήμα του επενδυτικού σχεδίου που προωθούν, συνολικού προϋπολογισμού 580 εκατ. ευρώ. Από αυτές οι επενδύσεις 293,7 εκατ. είναι υποχρεωτικές με βάση τη σύμβαση εξαγοράς του 51% της ΟΛΠ ΑΕ. Οι υπόλοιπες είναι πρόσθετες και αφορούν την κατασκευή ξενοδοχείων, δύο εμπορικών κέντρων και συγκροτήματος αποθηκευτικών χώρων. Και καλά για τις μη υποχρεωτικές επενδύσεις υπάρχει αντίδραση από την πλευρά ξενοδόχων, εμπόρων και όσων τους τρομάζει ο ανταγωνισμός, στο όνομα του οποίου, πάντως, έγιναν επιχειρηματίες. Αλλά για τις υποχρεωτικές, που όπως λέει η λέξη θα γίνουν οπωσδήποτε; Οι Κινέζοι υποστηρίζουν ότι εμφανίζονται διαρκώς προσκόμματα, ώστε να καθυστερούν οι αδειοδοτήσεις, σε βαθμό που  κινδυνεύουν να φανούν αφερέγγυοι στους συμβατικούς χρόνους ολοκλήρωσης αυτών των επενδύσεων. Κάτι που πολύ καλά αντιλαμβανόμαστε στην Ελλάδα, όπου οι καθυστερήσεις ιδιαίτερα από την πλευρά της γραφειοκρατίας του Δημοσίου συνιστούν εθνικό σπορ. 

ΥΓ. Οι ιδιώτες μέτοχοι του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι κατέχουν το 67% των μετοχών της ΟΛΘ ΑΕ, έχουν διακηρύξει ότι επιθυμούν να κινηθούν γρηγορότερα από τις συμβατικές τους υποχρεώσεις στην υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων και ειδικότερα στην επέκταση της 6ης προβλήτας. Και επίσης θέλουν να κάνουν περισσότερες από τις υποχρεωτικές. Ας ελπίσουμε ότι θα πάρουν τις απαραίτητες άδειες και τις απαιτούμενες εγκρίσεις από το δημόσιο γρήγορα. Η Θεσσαλονίκη βιάζεται.