Skip to main content

Logistics: Ισχυρές προοπτικές για επενδύσεις στη Θεσσαλονίκη - 4 περιοχές στο επίκεντρο

Κλειδί η περαιτέρω ανάπτυξη του e-εμπορίου και των υποδομών - Τι λέει για τον κλάδο στη Voria.gr o πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics.

Ιδιαίτερα σημαντικές προοπτικές εμφανίζει ο κλάδος των χώρων αποθήκευσης και διανομής (logistics) στη Θεσσαλονίκη, με εταιρείες από το χώρο του retail και των 3PL (παροχή υπηρεσιών logistics σε τρίτους, Third-Party Logistics) να σκανάρουν περιοχές όπως το Καλοχώρι και τη Σίνδο, που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, αλλά και περιοχές όπως ο Άγιος Αθανάσιος και το Ωραιόκαστρο για την ανάπτυξη σύγχρονων αποθηκευτικών χωρών.

Σημειώνεται πως οι εν δυνάμει επενδυτές ενδιαφέρονται για την κατασκευή σύγχρονων, υψηλών προδιαγραφών, αποθηκών άνω των 10.000 τμ.

Η Θεσσαλονίκη, λόγω της γεωγραφικής της θέσης, αλλά και με αφορμή τις πολλαπλές βελτιωτικές κινήσεις σε επίπεδο υποδομών τα τελευταία χρόνια, αρχίζει να αποκτά σταδιακά το δικό της ρόλο σε επίπεδο διασύνδεσης διεθνών εμπορευματικών ροών.

«Tα logistics συμβάλλουν κατά 9,5% στο ΑΕΠ της Ελλάδας σύμφωνα με στοιχεία του 2017, ποσοστό που εκτιμάται πως έχει, πλέον, ξεπεράσει το 10%. H Θεσσαλονίκη, λόγω της αναβάθμισης των υποδομών του λιμανιού και της θέσης της μπορεί να αποτελέσει κόμβο για την προσέλκυση διεθνών φορτίων», υπογραμμίζει ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (EEL) Βασίλης Ζεϊμπέκης ο οποίος μίλησε στη Voria.gr ενόψει του συνεδρίου Logi.C 2022 που θα πραγματοποιηθεί στις 10 και 11 Μαΐου στη Θεσσαλονίκη.

Όπως επισημαίνει ο ίδιος, διακαής πόθος είναι η ανάπτυξη στη Θεσσαλονίκη ενός επιχειρηματικού πάρκου εφοδιαστικής εθνικής εμβέλειας. Προνομιακή είναι η θέση του στρατόπεδου Γκόνου, λόγω σύνδεσης με τον εμπορικό σταθμό του ΟΣΕ καθώς και με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Συζήτηση υπάρχει και για τη δημιουργία agrologistics center στο πρώην στρατόπεδο Ζιάκα.

Ο Covid-19 επιταχυντής για τα logistics

Η πανδημία, σύμφωνα με τον κ. Ζεϊμπέκη, αποτέλεσε επιταχυντή στον κλάδο των logistics καθώς οι εταιρείες αντιλήφθηκαν τη σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο αποτέλεσε το μοναδικό κανάλι αγορών κατά τη διάρκεια κυρίως των lockdowns, δημιούργησε την ανάγκη για μεγαλύτερο απόθεμα γεγονός που άρχισε να στρέφει τους επιχειρηματίες σε μεγαλύτερους χώρους logistics. Μάλιστα σύμφωνα με μελέτες τουλάχιστον το 25% όσων έκαναν διαδικτυακά τις αγορές τους την περίοδο των lockdowns, αλλά και αργότερα σε μια προσπάθεια
αποφυγής του όποιου συνωστισμού στα φυσικά κατάστημα, σήμερα συνεχίζει να πραγματοποιεί τα ψώνια του ηλεκτρονικά.

Στο παρελθόν σύμφωνα με τον κ. Ζεϊμπέκη, η ζήτηση αφορούσε αποθήκες μέχρι 5.000 τμ ενώ πλέον η τάση είναι για τουλάχιστον διπλάσιους χώρους ή και μεγαλύτερους.

Στην Κεντρική Μακεδονία το 16% των logistics

H Αττική, με έμφαση τη δυτική πλευρά, καταλαμβάνει τη μερίδα του λέοντος των αποθηκευτικών χώρων με το ποσοστό τους να καλύπτει το 51% επί του συνόλου των logistics, που λειτουργούν στην Ελλάδα. Εκτιμάται πως τα logistics καλύπτουν περί τα 2,5 εκατ. τμ στην Αττική.

Την ίδια ώρα στην Κεντρική Μακεδονία είναι συγκεντρωμένο το 16% των logistics, με την πλειονότητα αυτών να βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη.

Το μειονέκτημα των περισσοτέρων αποθηκευτικών χωρών στη Θεσσαλονίκη είναι το γεγονός πως είναι λιγότερο σύγχρονες, με αποτέλεσμα να κατατάσσονται στην κατηγορία Grade B, την ώρα που οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές αναζητούν σύγχρονα, υψηλών προδιαγραφών και δυνατοτήτων logistics που θα επιτρέπουν τη χρήση σύγχρονων συστημάτων.

Aξίζει να σημειωθεί, όπως εξηγεί ο κ. Ζεϊμπέκης, πως πλέον το ύψος των logistics υπάρχει η δυνατότητα να φτάνει τα 24 μέτρα όταν στο παρελθόν έφθανε στο ήμισυ, δηλαδή τα 12 μέτρα.

Τσίμπησαν οι τιμές ενοικίασης

Στο μεταξύ, οι τιμές πώλησης αλλά και ενοικίασης εκτιμάται ότι ενισχύθηκαν κατά 10% έως 15% τόσο για τους αποθηκευτικούς χώρους Grade A, όσο και για τους Grade Β. Αξίζει να σημειωθεί πως η τιμή ενοικίασης το 2019 το τμ για τους αποθηκευτικούς χώρους Grade A ήταν 2,5 έως 3 ευρώ, ενώ για τους Grade Β 2 με 2,5 ευρώ.

Σημειώνεται πως οι αυξήσεις που καταγράφονται στα οικοδομικά υλικά έχουν δημιουργήσει πονοκέφαλο σε όσους κατασκευάζουν αυτό το διάστημα logistics, καθώς η τιμή του τμ για αποθηκευτικούς χώρους ξηρού φορτίου έχει εκτοξευτεί στα 600 ευρώ όταν πριν την έναρξη των πολεμικών συρράξεων στην Ουκρανία ήταν περί τα 400 ευρώ. Απόρροια των ανατιμήσεων είναι κάποιοι να παγώνουν τις επενδύσεις ενώ κάποιοι άλλοι, που βρίσκονται στην τελική ευθεία της κατασκευής, να την ολοκληρώνουν όσο πιο γρήγορα γίνεται.

Στη Θεσσαλονίκη στις 10 και 11 Μαΐου το συνέδριο Logistics Conferences Logi.C 2022

Οι προοπτικές της Βόρειας Ελλάδας ως hub των Βαλκανίων θα τεθούν επί τάπητος στο διήμερο συνέδριο που θα πραγματοποιηθεί στις 10 και 11 Μαΐου στο ξενοδοχείο Porto Palace στη Θεσσαλονίκη.

Στις συνεδρίες LOGI.C 2022, με προσκεκλημένους και ενεργά συμμέτοχους αρκετούς εκπροσώπους παραγωγικών φορέων, ακαδημαϊκών, ερευνητών αλλά και εκπροσώπων της βιομηχανίας και του κλάδου των εμπορευματικών μεταφορών, θα επιχειρηθεί η ανάλυση των τρόπων με τους οποίους οι επενδυτικές κινήσεις που συντελούνται στην περιοχή να μπορέσουν να βρουν κοινή συνισταμένη μέσα από τις διεθνώς διασυνδεδεμένες εφοδιαστικές αλυσίδες.

Χορηγός επικοινωνίας του συνεδρίου είναι η Voria.gr.

Δείτε το πρόγραμμα αναλυτικά εδώ