Skip to main content

Μαραθώνιος και λειψυδρία έπνιξαν την αγορά της Θεσσαλονίκης

Πολλά καταστήματα είτε άνοιξαν και έκλεισαν σε δυο – τρεις ώρες, αφού δεν έκαναν σεφτέ στο ταμείο τους, είτε δεν άνοιξαν καθόλου...

Δεν δούλεψε η αγορά του κέντρου της Θεσσαλονίκης την περασμένη Κυριακή των Βαϊων, παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη ημέρα ήταν η μοναδική Κυριακή πριν από το Πάσχα, που τα εμπορικά καταστήματα μπορούσαν να παραμείνουν ανοιχτά. Γι’ αυτό και πολλά μαγαζιά είτε άνοιξαν και έκλεισαν σε δυο – τρεις ώρες, αφού δεν έκαναν σεφτέ στο ταμείο τους,  είτε δεν άνοιξαν καθόλου, αφού έμποροι και εργαζόμενοι δυσκολεύονταν να τα προσεγγίσουν. Όπως σημειώνουν πολλοί έμποροι «τζάμπα ανοίξαμε», καθώς η πρόσβαση στο κέντρο λόγω της διεξαγωγής του Μαραθωνίου ήταν δύσκολη και απαιτούσε αρκετό ποδαρόδρομο, ενώ υπήρξαν και άλλες συγκυρίες που δεν ευνόησαν να ανθίσει η αγορά.

Σίγουρα το πολυήμερο πρόβλημα με την υδροδότηση αποδιοργάνωσε την καθημερινότητα πολλών Θεσσαλονικέων και απέσπασε το μυαλό τους από τα ψώνια, ενώ και η διεξαγωγή δύο μεγάλων παζαριών στον προαύλιο χώρο του Δημαρχείου και στη ΧΑΝΘ λειτούργησε αρνητικά για τα μαγαζιά στο κέντρο της πόλης. «Μια μέρα είχε η αγορά να δουλέψει και αυτό δεν έγινε» έλεγε χθες τους συνεργάτες του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκη Παντελής Φιλιππίδης, ο οποίος επισήμανε, παράλληλα, ότι «δεν γίνεται η αγορά να είναι πρώτη όταν πρόκειται για φόρους, δημοτικά τέλη και γενικότερα οικονομικές επιβαρύνσεις προς το δημόσιο και τελευταία, όταν πρόκειται για την εύρυθμη λειτουργία της». Ο ίδιος από την Κυριακή υπογραμμίζει προς τους συνομιλητές του χαριτολογώντας ότι «το μόνο εμπόδιο που δεν μπήκε τη συγκεκριμένη ημέρα για τη λειτουργία των καταστημάτων του κέντρου ήταν μια μεγάλη πυρκαγιά!».

Σε κάθε περίπτωση οι έμποροι του κέντρου της Θεσσαλονίκης είναι προβληματισμένοι για τη συμπεριφορά των αρχών στην πιο δημοφιλή (υποτίθεται) εμπορική περιοχή της πόλης. Στην πραγματικότητα όλα τα δεδομένα εδώ και καιρό οδηγούν τους καταναλωτές όλο και πιο συχνά, όλο και περισσότερο στα εμπορικά κέντρα που λειτουργούν περιφερειακά του πολεοδομικού συγκροτήματος, τόσο στα ανατολικά, όσο και στα δυτικά. Η αντικειμενική δυσκολία στην πρόσβαση, εξαιτίας του περιορισμένου και στενάχωρου οδικού δικτύου, των ελάχιστων θέσεων στάθμευσης, αλλά και της αραιής αστικής συγκοινωνίας, καθημερινά δυσκολεύει όλο και περισσότερο λόγω των συχνών διακοπών της κυκλοφορίας, που οφείλονται σε συγκεντρώσεις και πορείες.

Το κακό –για τους εμπόρους που μίλησαν στη Voria.gr- είναι ότι όπως φαίνεται δεν υπάρχει κανένας σεβασμός, ούτε ενδιαφέρον για το εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης. Από κανέναν. Επιρρίπτουν την ευθύνη πρωτίστως στον δήμο Θεσσαλονίκης, ο οποίος με την περίπτωση του Μαραθωνίου δρόμου φάνηκε είτε να αγνοεί, είτε να αδιαφορεί για την λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων τη συγκεκριμένη Κυριακή. Πολλοί διαφωνούν, επίσης, με την απόφαση για πεζοδρόμηση και του «νότιου» τμήματος της οδού Αγίας Σοφίας, που έχει εξαγγείλει ο Γιάννης Μπουτάρης, καθώς κατά την άποψη τους το πρόβλημα πρόσβασης και κυκλοφορίας στο κέντρο θα επιδεινωθεί.  

Η αλήθεια είναι ότι το κέντρο της Θεσσαλονίκη είναι η πιο δημοφιλής περιοχή της πόλης. Την αξιοποιούν τόσο οι επισκέπτες, όσο και οι κάτοικοι του πολεοδομικού συγκροτήματος. Ταυτόχρονα αποτελεί πεδίο δράσης όσων επιθυμούν να διαμαρτυρηθούν ή να διοργανώσουν μια οποιαδήποτε άλλη κοινωνική ενέργεια, όπως ο προχθεσινός μαραθώνιος, οι ποδηλατοδρομίες κ.λπ.

Τίποτε από αυτά δεν είναι κακό, το αντίθετο. Εκείνο που λείπει είναι αφενός ο σεβασμός στο δικαίωμα των εμπόρων να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους και αφετέρου ο στοιχειώδης συντονισμός. Για να μη μιλήσουμε για την αφαίρεση του δικαιώματος όσων επιθυμούν να ψωνίσουν για να καλύψουν ντις ανάγκες και τις υποχρεώσεις τους. Και αν οι 10 ή 20 άνθρωποι που κλείνουν τους δρόμους δεν έχουν πρόβλημα να υπογραμμίσουν το ταξικό τους μίσος, καθώς θεωρούν το εμπόριο, την επιχειρηματικότητα και την κατανάλωση μικροαστικά και αστικά τερτίπια, όσοι έδωσαν άδεια για τον Μαραθώνιο την Πρωταπριλιά και όχι οποιαδήποτε άλλη Κυριακή της Άνοιξης, είναι απλώς ακατάλληλοι να αναλάβουν και να ασκήσουν τη συγκεκριμένη ευθύνη. Στις μέρες μας, με τα  οικονομικά προβλήματα να αποτελούν τη μοναδική σταθερά των Ελλήνων εδώ και χρόνια και την χαμηλή κατανάλωση βασικό παράγοντα της εμπορικής εξίσωσης, το κοντράστ συναισθημάτων από τις εικόνες με την κατάμεστη Ερμού της Αθήνας και την άδεια Τσιμισκή της Θεσσαλονίκης, είναι στενάχωρο και μελαγχολικό.  

ΥΓ. Χωρίς αμφιβολία η βασική ευθύνη για την έλλειψη συντονισμού βαραίνει τους δημόσιους φορείς, τον δήμο Θεσσαλονίκη και την τροχαία. Αλλά και η αντίδραση των εμπόρων, δια του συλλογικού της οργάνου, του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, θα μπορούσε να είναι εντονότερη. Ο κ. Φιλιππίδης και οι συνεργάτες του, οι οποίοι προφανώς αιφνιδιάστηκαν, είχαν το δικαίωμα να χαλάσουν τον κόσμο. Επέλεξαν τη διακριτική παρέμβαση που δεν απέδωσε. Ο εμπορικός κόσμος της Θεσσαλονίκης ακόμη και σήμερα, που οι μεγάλοι της αγοράς είναι τα πολυκαταστήματα και οι πολυεθνικές, έχουν δύναμη και επιρροή. Κακώς δεν τη χρησιμοποίησαν…