Skip to main content

The Mindspark - ΔΕΘ: Τι διδάσκει το Άγιο όρος για το καλό μάνατζμεντ

Πώς βλέπουν την καινοτομία και το αποτελεσματικό μάνατζμεντ δύο ξεχωριστοί Έλληνες. Η διοργάνωση του πρώτου the mindspark στη Θεσσαλονίκη.

Τον φωνάζουνε μοναχό, αλλά ο Θοδωρής Σπηλιώτης δεν είναι, ηλεκτρονικός μηχανικός είναι. Όμως μετά από πολλές επισκέψης στο Άγιο Όρος βρήκε την απάντηση στα "μυστήρια" του επιχειρηματικού μάνατζμεντ στο...."Αθωνικό Management", διδάγματα πολύτιμα που άντλησε από τους Αθωνίτες μοναχούς κι έδωσαν τροφή για το βιβλίο του, που σήμερα διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς.

Με την ομιλία του κ. Σπηλιώτη άνοιξε το διήμερου του the mindspark που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της 83ης Διεθνούς Έκθεση Θεσσαλονίκης, του event που θέλει να βοηθήσει τους ανθρώπους των επιχειρήσεων να αλλάξουν τρόπο σκέψης, να τους δώσει spark, να ανάψει τη φλόγα σε μία διαφορετική προσέγγιση στο επιχειρείν αλλά τελικά και στη ζωή τους.

Πώς θα πρέπει να είναι το σύγχρονο μάνατζμεντ; O σύγχρονος μάνατζερ; Η απάντηση για τον κ. Σπηλιώτη τελικά υπάρχει σε μια δοκιμασμένη συνταγμή αιώνων.

Και γιατί το "Αθωνικό Μάνατζμεντ"; Γιατί το Άγιο Όρος είναι ένα επιχειρηματικό, ελληνικό, πρότυπο μοντέλο μάνατζμεντ με αποτελέσματα στο χρόνο και αποδεικνύει, έχοντας και ένα ισχυρότατο διαχρονικό brand name, ότι μοναχισμός και επιχειρηματικότητα δεν είναι αντίθετα πράγματα, αλλά βρίσκονται σε βιωματικό "συλλείτουργο".

Τι διδάσκει το Όρος στις επιχειρήσεις; Ανθρώπινες σχέσεις, ομάδα που λειτουργεί σαν οικογένεια. Ξεκάθαρη διοικητική οργάνωση. Ο ηγούμενος, ο ηγέτης, ελέγχεται από τη Γεροντία και έτσι θα πρέπει κι ο σύγχρονος επιχειρηματίας, ο ηγέτης, να ελέγχεται.

Οι μοναχοί, είπε ο κ. Σπηλιώτης, διδάσκουν ότι ο ηγέτης αναδεικνύεται μέσα από την ομάδα, από την εταιρεία, δεν πρέπει να είναι "φυτευτός", πρέπει να γνωρίζει τους εργαζόμενους αλλά και οι εργαζόμενοι να γνωρίζουν με ποιον έχουν να κάνουν. Και αυτόν τον ηγέτη, όπως διδάσκουν οι Αγιορείτες, πρέπει να τον σέβονται οι εργαζόμενοι και θα τον σέβονται αν έχει ήθος, αν δίνει παράδειγμα με τη δουλειά του, με τη σκληρή εργασία, με την αγάπη για μάθηση.

Στο Όρος επίσης, βρίσκουν την επαλήθευσή τους, τα συμπεράσματα μεγάλων σύγχρονων ερευνών, που δείχνουν το πόσο αντιπαραγωγικό είναι το multitasking και το πολυεπίπεδο μάνατζμεντ. "Ο εργαζόμενος πρέπει να έχει εύκολη πρόσβαση στην ηγεσία και, όπως πολύ σωστά λένει οι Αγιορείτες, κάνε ένα πράγμα τη φορά και καλά"

Τομ Κατσιούλας: Οι Έλληνες έχουν τα πιο καινοτόμα μυαλά

Μετά από 30 χρόνια στις ΗΠΑ, σπουδές και δουλειά στη Silicon Valley, εξειδίκευση στα συστήματα ασφαλείας και συνεργασίες με επιχειρηματικούς κολοσσούς, ο Τομ Κατσιούλας δηλώνει κατηγορηματικά " Έχουμε οι Έλληνες τα πιο καινοτόμα μυαλά αλλά χάνονται γιατί στο ελληνικό περιβάλλον δεν βοηθούνται να μεταφράσουν την καινοτομία σε αξία, πως δηλαδή να παράγουν αξία".

Ο Έλληνας είναι πολυμήχανος, "είναι κάπως πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης, κάτι καλό όταν μιλάμε για καινοτομία, γιατί πρέπει να έχεις την ικανότητα να συνδυάζεις πράγματα", είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κατσιούλας.

Τα παιδιά, οι νέοι επιστήμονες, δεν έχουν την εμπειρία του πως να ξεπεράσουν τα εμπόδια που βρίσκουν στο ελληνικό περιβάλλον. Και όσοι θέλουν να προοδεύσουν πέρα από τα "fool΄s money", από τα εύκολα λεφτά που δίνονται μέσα από τα Κοινοτικά προγράμματα, πρέπει να κυνηγήσουν ένα- ένα τα βήματα που θα τους οδηγήσουν στην αγορά, το business plan και την εμπειρία που θα τους εξασφαλίσουν χρηματοδότηση.

Οι τολμηροί, οι καινοτόμοι που θέλουν να αναπτυχθούν δυναμικά, θα πρέπει να είναι εξωστρεφείς και αυτο απαιτεί, για τον Έλληνα, αλλαγή νοοτροπίας. Διότι ο Έλληνας, είναι πολύ καλός στη καινοτομία, αλλά κακός στις business, γι΄ αυτό πρέπει να διδαχτεί από το corporate governance των Δυτικών.

Ο κ. Κατσιούλας που έδωσε πολύ έμφαση στους νέους επιχειρηματίες, τους συμβούλεψε να αποφασίσουν τι είδους business θέλουν, lifestyle business οικογενειακού χαρακτήρα στην Ελλάδα, ή θέλουν big, scalable business οπότε θα πρέπει να δουν μακρυά και να εμπιστευθούν άλλους γιατί θα χρειαστούν την εταιρική διακυβέρνηση .

Ένα σημείο στο οποίο επέμεινε πολύ ο Τομ Κατσιούλας, γιατί όπως τόνισε πρέπει να στηριχθεί η χώρα και η ανάπτυξή της, είναι η καινοτομία, το innovation να μείνει στην Ελλάδα και μόνο το business ή μέρος του business, να βγει στο εξωτερικό.

 

Πηγή κεντρικής φωτογραφίας: Νικόλαος Μαγγίνας, megali-ekklisia.blogspot.gr