Skip to main content

Μητσοτάκης για Θεσσαλονίκη: Τι υποσχέθηκε πέρυσι στη ΔΕΘ και τι έκανε

Η Voria.gr παρουσιάζει τον «έλεγχο προόδου» του πρωθυπουργού, συγκρίνοντας τις προ έτους υποσχέσεις του με τα πεπραγμένα της χρονιάς.

Στην περσινή 84η ΔΕΘ, την πρώτη του ως πρωθυπουργός, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε απλώσει ολόκληρο τον τραχανά, όσον αφορά τα της Θεσσαλονίκης. Στις εξαγγελίες του είχε συμπεριλάβει σχεδόν όλα τα αιτήματα των φορέων από τον ΟΑΣΘ και το μετρό ώς την ανάπλαση της ΔΕΘ και τη διαπλάτυνση της περιφερειακής, αλλά και τη διασύνδεση του λιμανιού με την ΠΑΘΕ και τον σιδηρόδρομο, το Thess Intec, το Μουσείο Ολοκαυτώματος κ.ο.κ. Ο πρωθυπουργός επανέρχεται σήμερα στη Θεσσαλονίκη προκειμένου να λογοδοτήσει για τις περσινές δεσμεύσεις του, αλλά και για να κάνει νέες εξαγγελίες για τα ζητήματα τα οποία απασχολούν την περιοχή.

Η Voria.gr με αφορμή την αποψινή ομιλία του στο «Ι. Βελλίδης» για τα ζητήματα της πόλης, στο πλαίσιο του Thessaloniki Helexpo Forum, παρουσιάζει τον «έλεγχο προόδου» του πρωθυπουργού, συγκρίνοντας τις προ έτους υποσχέσεις του, με τα πεπραγμένα στο διάστημα του τελευταίου ενός χρόνου.

ΟΑΣΘ

Στο θέμα του ΟΑΣΘ ο κ. Μητσοτάκης είχε υποσχεθεί ως πρώτο μέτρο την εκχώρηση ενός σημαντικού μέρους του συγκοινωνιακού έργου προς το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης. Αυτό πράγματι υλοποιήθηκε σταδιακά από τον περασμένο Μάρτιο οπότε σχεδόν το σύνολο των 31 λεωφορειακών γραμμών εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος, το οποίο αντιστοιχεί περίπου στο 1/3 του συνολικού μεταφορικού έργου, υλοποιείται από τα ΚΤΕΛ (Θεσσαλονίκης, Σερρών, Χαλκιδικής και Κιλκίς).

Αυτό άλλαξε την εικόνα της αστικής συγκοινωνίας εκτός πόλης, καθώς εκτελείται το 100% των δρομολογίων, όμως εντός πολεοδομικού συγκροτήματος η εικόνα παραμένει απελπιστική. Βεβαίως, στο μεταξύ, έγινε ο διαγωνισμός για τη μίσθωση 180 μεταχειρισμένων λεωφορείων τα οποία θα αρχίσουν να εντάσσονται στον στόλο του ΟΑΣΘ προς το τέλος Σεπτεμβρίου, μαζί και με τα πρώτα από τα πενήντα λεωφορεία τα οποία αγόρασε ο δήμος Θεσσαλονίκης από τη Λειψία και τα παραχωρεί στον ΟΑΣΘ. Συνεπώς, ο πρωθυπουργός για το θέμα του ΟΑΣΘ έχει να επιδείξει έργο.

Βεβαίως, ο κ. Μητσοτάκης είχε πει πέρυσι πως οι υπόλοιπες δράσεις σχετικά με την αστική συγκοινωνία θα περιγράφονταν σε ένα μεσοπρόθεσμο σχέδιο το οποίο επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και θα παρουσιαστεί σύντομα, αλλά ακόμη δεν έχουμε δει κάτι συγκεκριμένο. Εκκρεμεί μεταξύ άλλων η απόφαση για το μέλλον του ΟΑΣΘ, εάν θα παραμείνει δημόσιος ή το έργο του θα εκχωρηθεί στο σύνολό του σε ιδιώτες. Ως προς αυτό, η κατάργηση της ΑΣΥΘ (Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης) στην οποία θα μεταβιβάζονταν προσωπικό και λεωφορεία του ΟΑΣΘ ίσως είναι μια ένδειξη σχετικά με τις προθέσεις της κυβέρνησης η οποία, ωστόσο, προς το παρόν, επέλεξε τη λύση της χρονικής επέκτασης του καθεστώτος της εκκαθάρισης εν λειτουργία του ΟΑΣΘ και βλέπουμε...

Παράλληλα, ο πρωθυπουργός είχε εξαγγείλει τον διαγωνισμό για την αγορά καινούριων λεωφορείων για τις συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης ο οποίος, όμως ακόμη δεν έχει βγει στον αέρα.

Μετρό

Πέρυσι ο κ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε πως εγκαταλείπεται η λύση της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου του μετρό με τα αρχαία κατά χώρα και προκρίνεται η επιστροφή στην προηγούμενη λύση της κατασκευής με την προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Η λύση αυτή προωθήθηκε προς έγκριση στο ΚΑΣ, κάτι που έγινε ήδη τον περασμένο Δεκέμβριο. Παράλληλα, ολοκληρώθηκε η απομάκρυνση της προστατευτικής άμμου με την οποία είχαν καλυφθεί οι αρχαιότητες.

Επίσης, οι πληροφορίες λένε πως έχουν εκπονηθεί οι μελέτες για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων οι οποίες, όμως, δεν έχουν υποβληθεί ακόμη στο ΚΑΣ προς έγκριση. Παράλληλα, εκκρεμούν τρεις προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά αυτής της λύσης, οι δύο εκ των οποίων προσδιορίστηκε να εκδικαστούν στις 4 Δεκεμβρίου. Όλο αυτό το σκηνικό προκαλεί μεγάλες αβεβαιότητες ως προς την έγκαιρη κατασκευή του σταθμού, εντός του χρονοδιαγράμματος, δηλαδή έως τον Απρίλιο του 2023 που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση ότι θα ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του μετρό.

Πλην του σταθμού Βενιζέλου υπάρχουν και άλλες σοβαρές εκκρεμότητες σχετικά με το μετρό. Αφορούν την ολοκλήρωση του υπολοίπου έργου, στη βασική γραμμή και στην επέκταση προς Καλαμαριά, την επιλογή του φορέα ο οποίος θα το λειτουργήσει, για τον οποίο δεν ξεκίνησε ακόμη ο διαγωνισμός, ενώ δεν έχει γίνει σχεδόν τίποτε όσον αφορά τις μελέτες για τις επεκτάσεις του μετρό δυτικά και ανατολικά.

Περιφερειακή – Ανάπλαση ΔΕΘ

Ο πρωθυπουργός είχε εξαγγείλει τη διαπλάτυνση της εσωτερικής περιφερειακής στο ανατολικό τμήμα της, με την κατασκευή του υπερυψωμένου δρόμου (fly Over). Στο διάστημα αυτό ολοκληρώθηκε η μελέτη και τα τεύχη δημοπράτησης και μέσα στον μήνα ο διαγωνισμός θα βγει στον αέρα.

Ο κ. Μητσοτάκης είχε μιλήσει επίσης για την ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ. Στις αρχές της εβδομάδας εστάλη προς έγκριση στο ΣτΕ το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος το οποίο αφορά την έγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου για το εκθεσιακό κέντρο, την έγκριση του Πολεοδομικού Σχεδίου Εφαρμογής, τον καθορισμό χρήσεων γης κ.λπ. Παράλληλα, εντός των ημερών αναμένεται να αναρτηθεί στο site της ΔΕΘ η περίληψη του διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού και η προκήρυξή του θα γίνει ώς το τέλος του μήνα. Σύμφωνα με πληροφορίες το σχέδιο της ανάπλασης θα παρουσιαστεί εκτενέστερα στη συνάντηση την οποία θα έχει αύριο ο πρωθυπουργός με τη διοίκηση της Έκθεσης.

Λιμάνι, Thess Intec

Ο κ. Μητσοτάκης είχε μιλήσει πέρυσι και για το μείζον θέμα της σύνδεσης του λιμανιού με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο. Επ' αυτού δεν έγιναν σπουδαία πράγματα και οι πληροφορίες θέλουν τον πρωθυπουργό να αναλαμβάνει σήμερα συγκεκριμένες χρονικές δεσμεύσεις για την υλοποίηση αυτού του πολύπαθου έργου.

Όσον αφορά το τεχνολογικό πάρκο τέταρτης γενιάς Thess Intec, στην περιοχή του αεροδρομίου, για το οποίο είχε επίσης μιλήσει πέρυσι ο κ. Μητσοτάκης, έγιναν κάποια βήματα. Συγκεκριμένα παραχωρήθηκε, υπό όρους, η έκταση από το ΤΑΙΠΕΔ στο ελληνικό δημόσιο και επίσης υπογράφηκε, πριν από έναν μήνα, η συμβολαιογραφική πράξη του καταστατικού για τη σύσταση Εταιρείας Ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου (ΕΑΝΕΠ), η οποία αναλαμβάνει την υλοποίηση του εγχειρήματος.

Μουσείο Ολοκαυτώματος, γήπεδο Τούμπας

Στην 84η ΔΕΘ ο κ. Μητσοτάκης είχε αναφερθεί, επίσης, τόσο στο Μουσείο Ολοκαυτώματος, όσο και στο γήπεδο της Τούμπας, θέματα στα οποία υπήρξε κάποια μικρή πρόοδος. Το θέμα του Μουσείου ο πρωθυπουργός το είχε αναθέσει στον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Παναγιώτη Πικραμένο ο οποίος είχε συγκαλέσει προ κορωνοϊού σύσκεψη στο ΥΜΑΘ προκειμένου να λυθούν τα προβλήματα τα οποία εμπόδιζαν την πρόοδο του έργου. Έκτοτε έγιναν αρκετές διαβουλεύσεις, καρπός των οποίων ήταν ένα μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του δήμου Θεσσαλονίκης, της ΓΑΙΑΟΣΕ και της Ισραηλίτικης Κοινότητας Θεσσαλονίκης που έχει ως αντικείμενο τη χωροθέτηση του Μουσείου Ολοκαυτώματος σε ακίνητο της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. Ειδικότερα, το μνημόνιο το οποίο εγκρίθηκε την περασμένη Δευτέρα από το δημοτικό συμβούλιο, επιτρέπει τη μετατόπιση της αρχικής θέσης κατασκευής του έργου σε πιο κεντρικό σημείο προκειμένου να λυθούν προβλήματα, όπως η προσβασιμότητα και η δημιουργία του χώρου στάθμευσης, που αποτελεί προϋπόθεση για την αδειοδότηση και λειτουργία του Μουσείου.

Τέλος, για το έργο της ανακατασκευής του γηπέδου της Τούμπας, ολοκληρώνεται η δημόσια διαβούλευση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο του νέου γηπέδου του ΠΑΟΚ και την ανάπλαση της αλάνας της Τούμπας. Τα επόμενα βήματα είναι η αδειοδότηση από τη Διεύθυνση Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων (ΔΙΠΑ), η εισήγηση προς το Συμβούλιο Μητροπολιτικού Σχεδιασμού, το οποίο γνωμοδοτεί για μεγάλα έργα σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, και προς τα τέλη Νοεμβρίου αναμένεται η προώθηση της εισήγησης για το ΕΧΣ προς το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ). Τελευταίο βήμα είναι η υπογραφή του αμετάκλητου Προεδρικού Διατάγματος, μέσα στο καλοκαίρι του 2021, ώστε να εκδοθεί στη συνέχεια η πολυπόθητη οικοδομική άδεια για να ξεκινήσει το έργο.