Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Μπουλντόζες στο Δικαστικό Μέγαρο - Άρχισε η ανάπλαση της περιοχής

Ένα μήνα μετά την υπογραφή της σύμβασης ανάμεσα στο δήμο Θεσσαλονίκης και τον εργολάβο, οι εργασίες ανάπλασης ξεκίνησαν σήμερα.

Μπουλντόζες μπήκαν από σήμερα στην περιοχή του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης, όπου ο δήμος προχωρά στην ανάπλαση της γύρω περιοχής.

Πρόκειται για μια από τις σημαντικότερες αναπλάσεις στον αστικό ιστό της Θεσσαλονίκης, σε μια κομβική και πολυσύχναστη περιοχή, η οποία παραμένει ίδια επί δεκαετίες, με τη φθορά του χρόνου να έχει κάνει εμφανή τα σημάδια της.

Η υπογραφή της σχετικής σύμβασης με τον ανάδοχο είχε γίνει πριν από ένα μήνα και όπως τόνισε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, Μάκης Κυριζίδης, «το έργο θα δώσει ανάσα σε μια επιβαρυμένη περιοχή, που αποτελεί 'βιτρίνα' της Θεσσαλονίκης και εξυπηρετεί τις ανάγκες χιλιάδων πολιτών καθημερινά. Πρόκειται για μια περιοχή, που είναι η πρώτη εικόνα για τον επισκέπτη της πόλης από τη δυτική είσοδο και για έναν κομβικό χώρο για το κέντρο της πόλης, με σημαντικές λειτουργίες, πέραν του Δικαστικού Μεγάρου. Όταν υπογράψαμε προ μηνός τη σύμβαση είχα επισημάνει ότι οι εργασίες θα αρχίσουν σύντομα και αυτό κάνουμε από σήμερα. Η ανάπλαση της περιοχής πέριξ του Δικαστικού Μεγάρου θα βελτιώσει σημαντικά το αστικό περιβάλλον και θα αναδείξει ένα κτήριο, που είχε συνδεμένο με την ιστορική πορεία της πόλης και αποτελεί τοπόσημο».

Κατά την υπογραφή της σύμβασης, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας είχε επισημάνει: «Δίνουμε ιδιαίτερο βάρος σε αυτή την περιοχή, στη δυτική είσοδο της πόλης -την τόσο παραμελημένη- και σε έναν χώρο τον οποίο επισκέπτεται καθημερινά ένας μεγάλος αριθμός πολιτών. Με τις παρεμβάσεις που αρχίζουν άμεσα μπαίνει τάξη στην άσχημη εικόνα που παρουσιάζει ένα τόσο σημαντικό σημείο της πόλης μας. Κάτι που υποσχεθήκαμε το ξεκινάμε ακόμη και μέσα σε αυτή τη δύσκολη φάση της πανδημίας».

Σύμφωνα με τη μελέτη, στην περιοχή των Δικαστηρίων προβλέπεται να γίνει ανάπλαση μπροστά από το Δικαστικό Μέγαρο, επί της οδού 26ης Οκτωβρίου, από τη συμβολή της με την Πολυτεχνείου μέχρι την πάροδο που οδηγεί στον υπαίθριο χώρο στάθμευσης των Δικαστηρίων. Η ανάπλαση θα συνοδεύεται και από την εφαρμογή νέων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στο συγκεκριμένο τμήμα της οδού.

«Η ανάγκη για ανάπλαση της περιοχής προέκυψε από τις υποδείξεις της Ελληνικής Αστυνομίας για την πρόληψη και αποτροπή οποιασδήποτε έκνομης ενέργειας σε βάρος του Δικαστικού Μεγάρου και των εργαζομένων και προσερχόμενων σε αυτό», αναφέρεται στη μελέτη.

Δείτε το σχέδιο ανάπλασης εδώ και εδώ

Προβλήματα

Τα προβλήματα που εντοπίζονται στο συγκεκριμένο χώρο είναι φθορές λόγω παλαιότητας σε πλακόστρωση και κράσπεδα, το πάρκινγκ δικύκλων δυτικά του Δικαστικού Μεγάρου προς την συμβολή με την οδό Πολυτεχνείου, διακόπτει την κίνηση των πεζών προς την διάβαση. Επιπρόσθετα, όπως έχει διαπιστωθεί, ο χώρος αυτός χρησιμοποιείται ελάχιστα, καθώς η πλειονότητα των οδηγών των δικύκλων προτιμούν να σταθμεύουν επί του πεζοδρομίου εκατέρωθεν της κεντρικής κλίμακας.

Στο μεγαλύτερο μήκος του πεζοδρομίου δεν εξασφαλίζεται ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών. Η υφιστάμενη δενδροστοιχία παρουσιάζει κενά λόγω απομάκρυνσης δέντρων για διάφορους λόγους. Η στάση του ΟΑΣΘ υπάρχει στο στενό τμήμα του πεζοδρομίου κοντά στο όριο του Δικαστικού Μεγάρου με τον χώρο στάθμευσης οχημάτων. Η συγκεκριμένη στάση εξυπηρετεί μεγάλο αριθμό επιβατών καθώς αρκετές γραμμές του ΟΑΣΘ περνούν από αυτή την στάση (Νο 12, 16, 31, 40, 40Α & 40Κ) ενώ για τις γραμμές 39 και 39Α αποτελεί τερματικό σταθμό. Ένα σημαντικό πρόβλημα που δυσχεραίνει την εύρυθμη κυκλοφορία των οχημάτων σε αυτό το τμήμα της οδού, είναι η στάθμευση των ΤΑΧΙ παρά την οδό, από την πλευρά του Δικαστικού Μεγάρου, καταλαμβάνοντας μία λωρίδα κυκλοφορίας. Για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού υπάρχει εγκεκριμένη στάση ΤΑΧΙ, δέκα θέσεων. Η ύπαρξη μίας γενικής θέσης στάθμευσης οχημάτων ΑμεΑ σε αντιστοιχία με την ράμπα ΑμεΑ του Δικαστικού Μεγάρου αποτελεί θετικό στοιχείο που στην παρούσα μελέτη διατηρείται και αξιοποιείται.

Οι εργασίες

Στο πλαίσιο της ανάπλασης προβλέπονται αναλυτικά τα εξής:

1.Μείωση του πλάτους οδοστρώματος στην 26ης Οκτωβρίου και δημιουργία τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας οχημάτων, δηλαδή δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση. Η μείωση του πλάτους οδοστρώματος εξασφαλίζεται με την διαπλάτυνση του πεζοδρομίου έμπροσθεν του Δικαστικού Μεγάρου και την άρση της απαγόρευσης στάθμευσης από την πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών.

2.Δημιουργία πλήρως σηματοδοτημένης διάβασης πεζών επί της 26ης Οκτωβρίου και σε απόσταση περίπου 23 μέτρων από την συμβολή της με την οδό Σαπφούς μπροστά από τις οικοδομές με αριθμό 16 και 14.

3.Δημιουργία ελεύθερης, συνεχούς ζώνης όδευσης πεζών πλάτους δυο μέτρων κατά μήκος όλου του πεζοδρομίου από την πλευρά του Δικαστικού Μεγάρου. Στις απολήξεις της ζώνης όδευσης πεζών, στα σημεία των διαβάσεων διαμορφώνονται ράμπες ΑμεΑ βάσει προδιαγραφών. Οδηγός όδευσης τυφλών διατρέχει όλη την ζώνη όδευσης πεζών και καταλήγει στις ράμπες.

4.Διαμόρφωση μίας εσοχής για τη στάθμευση δώδεκα υπηρεσιακών οχημάτων της ΕΛ.ΑΣ, δυτικά της κεντρικής κλίμακας, προς την οδό Πολυτεχνείου.

5.Διαμόρφωση μίας εσοχής για τη στάθμευση δύο οχημάτων για ΑμεΑ. Η συγκεκριμένη εσοχή διαμορφώνεται μπροστά από την ράμπα ΑμεΑ του Δικαστικού Μεγάρου.

6.Μετατόπιση της στάσης ΟΑΣΘ προς την πάροδο που οδηγεί στον υπαίθριο χώρο στάθμευσης των Δικαστηρίων προκειμένου να εναρμονιστεί το έργο με τις υποδείξεις της ΕΛ.ΑΣ και να εξασφαλιστεί η άνετη και ασφαλής αναμονή του μεγάλου αριθμού επιβατών που εξυπηρετεί η συγκεκριμένη στάση.

7.Αύξηση του πρασίνου και γενικά της φύτευσης στο πεζοδρόμιο μπροστά από το Δικαστικό Μέγαρο με την ενίσχυση της υφιστάμενης δενδροστοιχίας με νέα δέντρα ίδια με τα υφιστάμενα όπου εμφανίζονται κενά ενώ προστίθεται νέα, δεύτερη εσωτερική δενδροστοιχία με καλλωπιστικές δαμασκηνιές για τον χρωματικό εμπλουτισμό των δενδροστοιχιών, στην πλευρά προς την συμβολή με την οδό Πολυτεχνείου. Επίσης, μία νέα δενδροστοιχία φυτεύεται στην διαπλάτυνση μπροστά από την κεντρική είσοδο του Δικαστικού Μεγάρου. Παράλληλα στις γωνιακές διαπλατύνσεις που εγκιβωτίζουν την στάθμευση από την πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών φυτεύονται νέα δέντρα.

8.Τοποθέτηση οκτώ καθιστικών στο ευρύ πεζοδρόμιο μπροστά από τον υπαίθριο χώρο στάθμευσης των Δικαστηρίων, στον χώρο που επιστρώνεται με χυτό δάπεδο. Δύο ακόμη καθιστικά τοποθετούνται από την πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών και συγκεκριμένα στην γωνιακή διαπλάτυνση της διάβασης ανάμεσα στα νέα δέντρα.

9.Φρεάτια επί της Πολυτεχνείου για την αντιμετώπιση των επιφανειακών όμβριων υδάτων.

10.Τοποθέτηση τριών κάδων απορριμμάτων - ανακύκλωσης και ενός κώδωνα ανακύκλωσης γυάλινων συσκευασιών.

11.Δημιουργείται χώρος στάθμευσης από την πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών μεταξύ των οδών Παλαιού Σταθμού και Σαπφούς, με δέκα θέσεις στάθμευσης επιβατηγών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης (ΤΑΧΙ), μία θέση στάθμευσης και μία θέση φορτοεκφόρτωσης.

12.Δημιουργούνται 26 θέσεις στάθμευσης δικύκλων από την πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών, αμέσως μετά την προεξοχή του πεζοδρομίου της διάβασης. Οι θέσεις αυτές διαχωρίζονται από ελαστικά διαχωριστικά.

Επίσης, προβλέπονται νέα φωτιστικά, φωτεινοί σηματοδότες και άλλος αστικός εξοπλισμός.