Skip to main content

MustFood: Η εταιρεία της Θεσσαλονίκης που εμπνεύστηκε τη… Γιαουρτέζα

Ένα ζευγάρι επιστημόνων, η Κάτια και ο Κώστας, κατοχύρωσαν με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας μια μαγιονέζα χωρίς αβγά, αλλά με ελληνικό φρέσκο πρόβειο γιαούρτι

Με πυξίδα την επιστήμη και την καινοτομία εμπνεύστηκαν μια αμιγώς ελληνική εκδοχή της μαγιονέζας, τη Γιαουρτέζα, sauce χωρίς αβγά, αλλά με ελληνικό φρέσκο πρόβειο γιαούρτι, τη συνταγή της οποίας μάλιστα κατοχύρωσαν με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας. Άλλωστε, στόχος της Κάτιας Κυριακίδου και του Κώστα Λέινα, δύο νέων επιστημόνων που δημιούργησαν το 2020 την εταιρεία MustFood στη Θεσσαλονίκη, ήταν η παραγωγή καινοτόμων γευστικών προϊόντων και το πέρασμα των αρτυμάτων σε ένα άλλο επίπεδο.

Αφετηρία σε αυτό το ταξίδι ήταν η Γιαουρτέζα, με το ζευγάρι να αποφασίζει να προσδώσει ελληνικότητα στο πιο διάσημο ίσως άρτυμα στον κόσμο, τη μαγιονέζα, και να την κάνει πιο συμβατή με τη μεσογειακή κουζίνα. Η ενασχόληση του Κώστα και της Κάτιας με τα αρτύματα δεν ήταν τυχαία: και οι δύο τα αγαπούσαν, θεωρώντας πως κανένα φαγητό δεν μπορεί να φαγωθεί μόνο του κι επίσης έκριναν πως είναι από τα πλέον προσβάσιμα και σε καθημερινή βάση χρησιμοποιούμενα προϊόντα από τους καταναλωτές. Επίσης, ήθελαν να δημιουργήσουν ένα εξαγώγιμο προϊόν, μεγάλης διάρκειας ζωής και να διαδώσουν την ελληνική γεύση στο εξωτερικό υπό ένα καινοτόμο πάντα πρίσμα.

Το ζευγάρι δεν βρήκε κάποια συνταγή στα κιτάπια της γιαγιάς, αλλά συνδύασε την επιστημονική γνώση με το πάθος του για την καινοτομία. Οι δύο τους ένωσαν τις δυνάμεις τους, ο μεν Κώστας με σπουδές βιοτεχνολογίας στη Γεωπονική Σχολή Αθηνών, αλλά και με το μικρόβιο των τροφίμων στο αίμα του, αφού η οικογένειά του ασχολούνταν με τον κλάδο της εστίασης, η δε Κάτια, τεχνολόγος τροφίμων με μεταπτυχιακό στη χημεία των τροφίμων και διαχρονικό ενδιαφέρον για τον διατροφικό κλάδο. Χρειάστηκαν μάλιστα αρκετοί μήνες έρευνας από τη σύλληψη της αρχικής ιδέας τον Δεκέμβριο του 2018 μέχρι να δημιουργηθεί η τελική συνταγή της Γιαουρτέζας, η οποία κατοχυρώθηκε με το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας το 2019.

12 κωδικοί, ναυαρχίδα η Γιαουρτέζα, από κοντά η Σαλατένια

Σήμερα η MustFood διαθέτει συνολικά 12 κωδικούς, καθώς τη Γιαουρτέζα ακολούθησε, μεταξύ άλλων, η Σαλατένια, σειρά dressing για σαλάτες, η σειρά Vegan Mayo (μια μαγιονέζα χωρίς αβγά, χωρίς γαλακτοκομικά και χωρίς ζωϊκά παράγωγα), αλλά επίσης και μια πιο κλασική μαγιονέζα, μια χειροποίητη ελληνική σειρά μουστάρδας από χονδροαλεσμένο σιναπόσπορο και μια μουστάρδα grill style.
Για το επόμενο διάστημα το ζευγάρι σχεδιάζει νέες καινοτομίες, αφού θέλει να δει και άλλα ξεχωριστά και πατενταρισμένα προϊόντα στην γκάμα της MustFood, που θα συνδυάζουν τον θρεπτικό χαρακτήρα με τη γεύση. Παράλληλα, έχει επαφές με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τη Γερμανία και το Βέλγιο, ώστε να ανοίξει εξαγωγικούς δρόμους για τα προϊόντα του. Στην ελληνική αγορά διαθέτει παρουσία σε ντελικατέσεν, κρεοπωλεία, μίνι μάρκετ, μικρές λιανεμπορικές αλυσίδες, ενώ συζητά και με άλλους λιανεμπόρους.

Στο πλαίσιο μάλιστα της κάλυψης των αυξημένων παραγωγικών αναγκών της εταιρείας ο Κώστας και η Κάτια ετοιμάζονται να συνεργαστούν για ένα κομμάτι της παραγωγής τους με μια βιομηχανία τροφίμων, ενώ μακροπρόθεσμα σχεδιάζουν την επέκταση και του δικού τους εργαστηρίου.

«Θέλουμε να δημιουργούμε καινοτόμα και υγιεινά προϊόντα, που να συνδυάζουν τη γεύση με τη θρεπτική αξία. Αντλώντας έμπνευση από την παραδοσιακή ελληνική κουζίνα και χωρίς να στεκόμαστε μόνο εκεί, δημιουργούμε γευστικές συνταγές που ανταποκρίνονται στο σήμερα» λέει το ζευγάρι, που εισπράττει ήδη ελπιδοφόρα μηνύματα για την πορεία των προϊόντων του και δη της Γιαουρτέζας, την οποία οι καταναλωτές βρίσκουν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα τόσο ως γεύση όσο και ως σύλληψη. «Η Γιαουρτέζα έχει την υφή και τη γεύση της μαγιονέζας, παράλληλα όμως είναι πιο ελαφριά και ταιριάζει περισσότερο με τη μεσογειακή διατροφή» λέει ο Κώστας Λέινας στη Voria, σημειώνοντας πως το προϊόν αυτό είναι μόνο η αρχή των καινοτομιών της MustFood.