Skip to main content

Νίκος Πέντζος: Η επόμενη μέρα της ΖΑΝΑΕ μετά τη συμφωνία με τη Lallemand

Συνέντευξη στη Voria.gr του Νίκου Πέντζου, προέδρου και CEO της ΖΑΝΑΕ, για τη στρατηγική συμφωνία με την καναδική Lallemand

Πρόσφατα η ΖΑΝΑΕ προχώρησε σε μια στρατηγική συμφωνία στον κλάδο της ζύμης αρτοποιίας με την καναδική Lallemand.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Νίκος Πέντζος, ο οποίος επεξεργάστηκε τη συμφωνία μαζί με τον αδελφό του Τηλέμαχο Πέντζο, επίσης διευθύνοντα σύμβουλο της ΖΑΝΑΕ, μίλησε στη Voria.gr και εξήγησε πώς βλέπει το μέλλον της ΖΑΝΑΕ μετά από αυτήν την κίνηση.

Τι ακριβώς προβλέπει η συμφωνία της ΖΑΝΑΕ με τον καναδικό όμιλο Lallemand;

Η συμφωνία προβλέπει το δικαίωμα χρήσης του εμπορικού σήματος της ΖΑΝΑΕ στον τομέα της ζύμης αρτοποιίας, η παραγωγή της οποίας θα μεταφερθεί στο εργοστάσιο της Zeus, θυγατρικής της Lallemand στην Ιταλία. Επιπρόσθετα δημιουργείται κοινό δίκτυο διανομής και logistics μέσα στις εγκαταστάσεις και υποδομές της ΖΑΝΑΕ στη βιομηχανική περιοχή Θεσσαλονίκης Σίνδου για τη διανομή της ζύμης αλλά και των υπολοίπων προϊόντων που αφορούν το κομμάτι των πρώτων υλών αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, όπως για παράδειγμα το σουσάμι, η ζάχαρη, το ηλιέλαιο κλπ. τα οποία παραμένουν στη ιδιοκτησία και διαχείριση της ΖΑΝΑΕ. Ένα μεγάλο μέρος των ανθρώπων της ζύμης διαφόρων ειδικοτήτων απασχολούνται τώρα στο τμήμα των ετοίμων φαγητών της εταιρείας. Η συγκεκριμένη συμφωνία δεν αφορά καμία αλλαγή στη μετοχική σύνθεση της ΖΑΝΑΕ η οποία παραμένει ως έχει.

Ποια είναι η στόχευση από την πλευρά της ΖΑΝΑΕ με τη συγκεκριμένη συνεργασία;

Οι συνέργειες με τους Καναδούς θα μας ωφελήσουν σε πολλά πεδία. Κατ’ αρχάς το κέντρο διανομών που δημιουργούμε μαζί θα μεγαλώσει σύντομα, καθώς ο όμιλος της Lallemand διακινεί εκατοντάδες προϊόντα σε όλον τον κόσμο, αρκετά από τα οποία θα φέρει και στην Ελλάδα. Από την άλλη τα έσοδα που θα προκύψουν από τη συνεργασία θα στηρίξουν την ανάπτυξη της ΖΑΝΑΕ στο πεδίο των τροφίμων, καθώς την επόμενη τριετία θα απαιτηθούν σε κτηριακές εγκαταστάσεις και τεχνολογικό εξοπλισμό επενδύσεις 3 εκατ. ευρώ. Στόχος της ΖΑΝΑΕ είναι να επεκτείνει τις εξαγωγές της εάν είναι δυνατόν στο 85%, από 65% που είναι σήμερα. Και σε αυτό θα μας βοηθήσει η συνεργασία με μια πολυεθνική.

Γιατί γυρνάτε την πλάτη στην ελληνική αγορά;

Δεν τη γυρίζουμε καθόλου. Απλώς βλέπουμε ότι όπως εξελίσσονται τα πράγματα στην ελληνική αγορά οι μεγάλοι θα μεγαλώνουν και οι μεσαίοι και οι μικροί θα συρρικνώνονται. Τα περιθώρια ανάπτυξης για μια μικρομεσαία ελληνική μεταποιητική επιχείρηση, εάν απευθύνεται μόνο στην εσωτερική αγορά των 11 εκατομμυρίων καταναλωτών, είναι περιορισμένα. Ήδη τα τελευταία χρόνια και ειδικά το τελευταίο διάστημα οι πρωτοφανείς αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών και της ενέργειας δημιούργησε προβλήματα κόστους και ανταγωνιστικότητας, τα οποία επιτάθηκαν λόγω του κορωνοϊού. Με το δεύτερο πακέτο στήριξης της κυβέρνησης στα προγράμματα της επιδότησης επιτοκίου αλλά και του προγράμματος για την επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών, ουσιαστικά εξαιρέθηκαν οι μεταποιητικές επιχειρήσεις και η βιομηχανία αφού πολλές δεν έχασαν το 20% του τζίρου τους. Αυτό βέβαια δεν σήμαινε ότι δεν αντιμετώπισαν τεράστια προβλήματα εν μέσω της πανδημίας και ήταν άδικο που εξαιρέθηκαν. Σε ένα επίπεδο και πάνω τζίρου επιχειρήσεων αν μειωθούν οι πωλήσεις πάνω από 20% τότε δύσκολα αυτές οι επιχειρήσεις θα μπορέσουν να επιβιώσουν.

Ποια είναι η επόμενη ημέρα της ΖΑΝΑΕ;

Με τον αδελφό μου Τηλέμαχο θεωρούμε ότι μέσα από τη συγκεκριμένη συμμαχία – συμφωνία η ΖΑΝΑΕ ενδυναμώνεται σημαντικά και επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στα τρόφιμα, τα οποία έτσι κι αλλιώς αποτελούν το βασικό κομμάτι της δραστηριότητας, αφού εισφέρουν τα 28 από τα 33 εκατ. ευρώ του τζίρου της. Σε αυτό το πεδίο θα δώσουμε ιδιαίτερη βαρύτητα τα επόμενα χρόνια. Νέες σειρές προϊόντων εμπλουτίζουν ήδη τη γκάμα όπως οι ελιές σε διάφορες συσκευασίες (rerail- horeca), έτοιμες σάλτσες ντομάτας σε βάζο, κυρίως σάλτσες για μαγείρεμα (με φέτα με καλαμών, με βασιλικό και άλλες). Ανάπτυξη σειράς βιολογικών οσπρίων σε γυάλινους περιέκτες καθώς και το λανσάρισμα νέων σύγχρονων συσκευασιών ιδιαίτερα φιλικών προς τον καταναλωτή σε πλαστικούς ανακυκλώσιμους περιέκτες με στόχο την ενδυνάμωση της εταιρείας στην εσωτερική αγορά και τη περαιτέρω διείσδυση στις αγορές του εξωτερικού.

Σε ποιες αγορές θέλετε να επεκταθείτε;

Εξάγουμε τα προϊόντα μας στη Γερμανία, στη Γαλλία, στο Βέλγιο, στην Ολλανδία, στις ΗΠΑ στον Καναδά, στην Αυστραλία. Στόχος μας είναι να γνωρίσουμε τις νέες γκάμες των προϊόντων μας στις ίδιες αυτές αγορές που οι καταναλωτές μάς γνωρίζουν και να επεκτείνουμε παράλληλα τη γκάμα μας με νέα προϊόντα ανάλογα με τις επιθυμίες και τις ανάγκες των καταναλωτών στην εκάστοτε αγορά. Άλλωστε για αυτόν τον λόγο έχουμε αναπτύξει και ενδυναμώσει τμήμα R&D που ασχολείται αποκλειστικά με αυτόν τον στόχο.