Skip to main content

Νοτοπούλου: Ακυρώνουν ακόμη δύο σημαντικά έργα στη Θεσσαλονίκη-Ερώτηση στη Βουλή

Η βουλευτής Θεσσαλονίκης και ακόμη 24 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ρωτούν τον αρμόδιο υπουργό για τη ματαίωση μελετών δύο έργων υποδομών στη Θεσσαλονίκη.

Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα τη ματαίωση των μελετών για τα έργα σιδηροδρομικής σύνδεσης του Λιμένα Θεσσαλονίκης και του Δυτικού Προαστιακού κατέθεσε η Βουλευτής Α' Θεσσαλονικης ΣΥΡΙΖΑ -ΠΣ Κατερίνα Νοτοπούλου μαζί με 24 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

Με απόφαση του ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ ματαιώνεται η διαδικασία ολοκλήρωσης των μελετών της Νέας Σιδηροδρομικής Σύνδεσης του 6ου Προβλήτα και του Δυτικού Προαστιακού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης, αναφέρουν οι βουλευτές στην ερώτησή τους προσθέτοντας πως «η ματαίωση αυτή προκαλεί επιπλέον καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων ενώ εγκυμονεί κινδύνους για την απένταξή τους από τα χρηματοδοτικά πλαίσια στα οποία ήταν ήδη ενταγμένα».

«Πρόκειται για δύο έργα κομβικής σημασίας για την πόλη της Θεσσαλονίκης αφού το μεν ένα θα αναβαθμίσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και θα αναδείξει την πόλη ως βασικό, διαμετακομιστικό κέντρο το δε άλλο θα συμβάλλει στην απόκτηση ενός ολοκληρωμένου συστήματος συνδυασμένων αστικών μεταφορών της Θεσσαλονίκης. Οι αποφάσεις αυτές διαψεύδουν, την φιλότιμη επικοινωνιακή κυβερνητική προσπάθεια να πείσουν τους Θεσσαλονικείς ότι τα έργα υποδομών προχωρούν. Αποκαλύπτουν επίσης τον απαξιωτικό τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει η κυβέρνηση και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης την Θεσσαλονίκη αφού η μόνη συμβολή τους είναι να καθυστερούν δρομολογημένα έργα υποδομής, που τόσο ανάγκη τα έχει η πόλη μας» τονίζουν οι βουλευτές.

Στο πλαίσιο αυτό, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ρωτούν τον αρμόδιο Υπουργό:

1. Γιατί τα δύο έργα, ενώ είχαν διασφαλισμένη χρηματοδότηση, δεν προχώρησε η υλοποίησή τους; Γιατί ανακόπτεται η πορεία υλοποίησης δύο έργων ενταγμένων σε χρηματοδοτικά πλαίσια; Τι κίνδυνοι υπάρχουν για την απένταξη των έργων από τα χρηματοδοτικά πλαίσια;

2. Σε ποιο στάδιο ολοκλήρωσης βρισκόταν  οι  Συμβάσεις Μελετών των δύο έργων κατά την λήψη απόφασης ματαίωσής τους;

3. Η ματαίωση της διαδικασίας ανάθεσης των συμβάσεων μελετών τι επιπλέον καθυστερήσεις θα επιφέρει;

4. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα που θέτει το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, ώστε να τηρηθεί η συμβατική υποχρέωση του Ελληνικού Δημοσίου για ολοκλήρωση του έργου της Νέας Σιδηροδρομικής Σύνδεσης του Λιμανιού ταυτόχρονα με την επέκταση του έκτου προβλήτα; Και ποιο το χρονοδιάγραμμα για τον Δυτικό Προαστιακό;

Ακολουθεί το πληρες κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών  

Θέμα: «Ματαίωση των μελετών για τα έργα σιδηροδρομικής σύνδεσης του Λιμένα Θεσσαλονίκης και του Δυτικού Προαστιακού»

Το 2018 η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ενέταξε στο ΕΣΠΑ 2014-2020 την μελέτη σύνδεσης του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό δίκτυο προκειμένου να αναβαθμιστεί η υφιστάμενη σύνδεση και να αυξηθεί το σιδηροδρομικό μεταφορικό έργο που εκτελείται μέσω του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού. Φορέας υλοποίησης είχε οριστεί η ΕΡΓΟΣΕ και για τον λόγο αυτό της ανατέθηκε Σύμβαση Μελέτης με τίτλο «Ολοκλήρωση Μελετών για την Νέα Σιδηροδρομική Σύνδεση του 6ου Προβλήτα Λιμένος Θεσσαλονίκης».

Το έργο, που ήδη έχει καθυστερήσει, αποτελεί συμβατική υποχρέωση του ελληνικού δημοσίου και θα πρέπει να ολοκληρωθεί ταυτόχρονα με την επέκταση του 6ου προβλήτα. Η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού με το εσωτερικό δίκτυο και το δίκτυο των όμορων χωρών αποτελεί έργο κομβικής σημασίας για την ανάπτυξη ενός συνδυασμένου δικτύου διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων προς την ενδοχώρα, τα Βαλκάνια και την Ευρώπη, γεγονός που θα αναβαθμίσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και θα αναδείξει την πόλη ως βασικό, διαμετακομιστικό κέντρο.

Αυτός ήταν και ο λόγος που η κυβέρνησή μας ενέταξε στο ΕΣΠΑ την μελέτη σύνδεσης ως βασικού σταδίου ωρίμανσης του έργου.

Την σημασία του έργου φαίνεται να αναγνωρίζει και η κυβέρνηση της ΝΔ καθώς πολλά κυβερνητικά στελέχη (Πλακιωτάκης, Καραμανλής, Καλαφάτης) αναφέρονται σε αυτό, ενώ το Υπουργείο Υποδομών το έχει εντάξει στα δέκα έργα που θα «αλλάξουν την Θεσσαλονίκη». Ταυτόχρονα, υπάρχουν συνεχείς δηλώσεις του αρμόδιου υπουργείου ότι το έργο θα δημοπρατηθεί μέσα στο 2021.

Ωστόσο, το ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ στις 07 Απριλίου κατά την υπ. Αρ. 944/07-04-2021 συνεδρίασή του αποφάσισε την ματαίωση της διαδικασίας ανάθεσης της εν λόγω Σύμβασης Μελέτης.

Επίσης, το 2018 η ΕΡΓΟΣΕ ολοκλήρωσε την προμελέτη για τον Δυτικό Προαστιακό Σιδηρόδρομο Θεσσαλονίκης ενώ ήδη από το 2017 το τότε Υπουργείο Μεταφορών και Μεταφορών, είχε δεσμεύσει περίπου 10 εκ. ευρώ από το τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου για το συγκεκριμένο έργο.

Η προμελέτη της ΕΡΓΟΣΕ ενέτασσε τον Δυτικό Προαστιακό σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα συνδυασμένων αστικών μεταφορών καθώς λάμβανε υπόψη της τις επεκτάσεις του ΜΕΤΡΟ στην Δυτική Θεσσαλονίκη, πρότεινε την σύνδεση βασικών συγκοινωνιακών υποδομών όπως ο Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, το Λιμάνι, τον σταθμό ΚΤΕΛ Μακεδονία ενώ θα εξυπηρετεί περιοχές με μεγάλες οικιστικές συγκεντρώσεις και σημαντική επιχειρηματική δραστηριότητα όπως ο Εύοσμος, οι Αμπελόκηποι, η Σταυρούπολη, η Μενεμένη, τα Διαβατά, η Σίνδος κ.ά.

Ωστόσο, η ΕΡΓΟΣΕ στην ίδια συνεδρίαση του ΔΣ της 07-04-2021 αποφάσισε την ανάκληση των αποφάσεών της που σχετίζονταν με την ανάθεση της Σύμβασης Μελέτης με τίτλο «Ανάπτυξη Δικτύου Προαστιακού Σιδηροδρόμου στη Δυτική Θεσσαλονίκη» και την ματαίωση της διαδικασίας ανάθεσης.

Επειδή, η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα αποτελεί συμβατική υποχρέωση του ελληνικού δημοσίου και θα πρέπει να ολοκληρωθεί ταυτόχρονα με την επέκταση του προβλήτα.

Επειδή, η ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών συνδέσεων αποτελεί κρίσιμο κρίκο για την ολοκλήρωση του συστήματος της εφοδιαστικής αλυσίδας και την αναβάθμιση της εμπορευματικής πύλης της Θεσσαλονίκης.

Επειδή, η ανάπτυξη του προαστιακού σιδηροδρόμου θα συντελέσει στην ολοκλήρωση του αστικού δικτύου μεταφορών της Δυτικής Θεσσαλονίκης και της διασύνδεσης βασικών συγκοινωνιακών υποδομών.

Επειδή, υπάρχει πλέον ο κίνδυνος να χαθεί η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση των έργων.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

1. Γιατί τα δύο έργα, ενώ είχαν διασφαλισμένη χρηματοδότηση, δεν προχώρησε η υλοποίησή τους; Γιατί ανακόπτεται η πορεία υλοποίησης δύο έργων ενταγμένων σε χρηματοδοτικά πλαίσια; Τι κίνδυνοι υπάρχουν για την απένταξη των έργων από τα χρηματοδοτικά πλαίσια;

2. Σε ποιο στάδιο ολοκλήρωσης βρισκόταν  οι  Συμβάσεις Μελετών των δύο έργων κατά την λήψη απόφασης ματαίωσής τους;

3. Η ματαίωση της διαδικασίας ανάθεσης των συμβάσεων μελετών τι επιπλέον καθυστερήσεις θα επιφέρει;

4. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα που θέτει το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, ώστε να τηρηθεί η συμβατική υποχρέωση του Ελληνικού Δημοσίου για ολοκλήρωση του έργου της Νέας Σιδηροδρομικής Σύνδεσης του Λιμανιού ταυτόχρονα με την επέκταση του έκτου προβλήτα; Και ποιο το χρονοδιάγραμμα για τον Δυτικό Προαστιακό;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Νοτοπούλου Κατερίνα

Φάμελλος Σωκράτης

Αβραμάκης Λευτέρης

Αμανατίδης Γιάννης

Αυγέρη Δώρα

Γιαννούλης Χρήστος

Ζουράρις Κώστας

Ηγουμενίδης Νίκος

Καρασαρλίδου Φρόσω

Καφαντάρη Χαρά

Μάλαμα Κυριακή

Μάρκου Κώστας

Μωραΐτης Θάνος

Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα

Παπαδόπουλος Σάκης

Παππάς Νίκος

Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)

Ραγκούσης Γιάννης

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σκουρολιάκος Παναγιώτης

Σκούφα Μπέττυ

Σπίρτζης Χρήστος

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Φωτίου Θεανώ

Χρηστίδου Ραλλία