Skip to main content

ΟΑΣΘ: Άμεση ανάγκη για τουλάχιστον 300 με 400 μεταχειρισμένα λεωφορεία

Το ερώτημα είναι τι θα γίνει με τις λεωφορειακές γραμμές εντός πολεοδομικού συγκροτήματος οι οποίες έχουν και τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση.

Εάν όλα κυλήσουν ομαλά, έως το τέλος του μήνα, το πολύ έως τα μέσα Φεβρουαρίου, πρόκειται να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο η σύμβαση την οποία έχουν υπογράψει ΟΣΕΘ, ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και ΟΑΣΘ για την εκχώρηση άλλων 25 λεωφορειακών γραμμών της αστικής συγκοινωνίας στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, Σερρών, Χαλκιδικής και Κιλκίς. Εφόσον συμβεί αυτό και υπό την προϋπόθεση ότι τυχόν ένδικα μέσα τα οποία θα ασκήσουν πιθανότατα οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ δεν θα ευδοκιμήσουν, σε αυτές τις 25 γραμμές η συγκοινωνία θα διεξάγεται στο 100% από τα μέσα Μαρτίου, όπως συμβαίνει ήδη και με τις έξι λεωφορειακές γραμμές τις οποίες είχε αναλάβει το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης από τον περασμένο Μάιο.

Συνεπώς το ερώτημα είναι τι θα γίνει με τα υπόλοιπα 2/3 των λεωφορειακών γραμμών, εντός πολεοδομικού συγκροτήματος οι οποίες έχουν και τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση. Το μέλλον σε αυτές εξακολουθεί να φαντάζει δυσοίωνο. Ο λόγος είναι ότι, παρά τη σημαντική αιματοδότηση από τα ΚΤΕΛ ο στόλος της αστικής συγκοινωνίας παραμένει δραματικά ελλειμματικός. Οι αριθμοί είναι αδιάψευστοι.

Για την υλοποίηση του συνόλου του μεταφορικού έργου στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης απαιτούνται περί τα 520 λεωφορεία. Αυτή τη στιγμή δρομολογούνται περίπου 270 εκ των οποίων των 25 προέρχονται από τα ΚΤΕΛ και εκτελούν τη συγκοινωνία στις έξι λεωφορειακές γραμμές της υπαίθρου. Εάν και εφόσον μπουν σταδιακά από τα μέσα Φεβρουαρίου έως και τον Μάρτιο τα υπόλοιπα 101 λεωφορεία των τεσσάρων ΚΤΕΛ στις άλλες 25 γραμμές, ο συνολικός αριθμός του στόλου θα ανέλθει στα 370 οχήματα. Συνεπώς, θα υπολείπονται άλλα περίπου 150 προκειμένου να υλοποιείται το σύνολο του μεταφορικού έργου. Μάλιστα, και τα 150 θα λείπουν πλέον, από τις γραμμές οι οποίες βρίσκονται εντός πολεοδομικού συγκροτήματος.

Στο μεταξύ, το αργότερο έως τον Οκτώβριο, θα αποσυρθούν από την κυκλοφορία άλλα ενενήντα οχήματα καθώς θα έχουν υπερβεί το ανώτατο ηλικιακό όριο των 23 ετών. Όπερ σημαίνει ότι από το φθινόπωρο θα λείπουν από τον απαιτούμενο στόλο γύρω στα 260 λεωφορεία.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αλλά και του ΟΑΣΘ, νέα λεωφορεία θα εισρεύσουν στο σύστημα από δύο πηγές. Η πρώτη είναι από την αγορά καινούργιων για τα οποία, όμως, ο διαγωνισμός ακόμη δεν έχει βγει στον αέρα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οχήματα μέσα από αυτό το κανάλι δεν αναμένονται στη Θεσσαλονίκη πριν από τα τέλη του 2021.

Η δεύτερη πηγή είναι η μίσθωση μεταχειρισμένων λεωφορείων, δυνατότητα που έχει πλέον ο ΟΑΣΘ μετά την τροπολογία η οποία ψηφίστηκε στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου. Σύμφωνα με προηγούμενες δηλώσεις του προέδρου του ΟΑΣΘ Γιώργου Σκόδρα, ο Οργανισμός προετοιμάζει διαγωνισμό για τη μίσθωση περίπου 100 έως 150 τέτοιων λεωφορείων.

Τα οχήματα αυτά θα μπούνε σταδιακά στην κυκλοφορία, από το προσεχές Πάσχα έως τον Σεπτέμβριο. Αμέσως μετά όμως, θα βγουν εκτός τα ενενήντα υπερήλικα οχήματα, συνεπώς, από τον Οκτώβριο θα συνεχιστεί το πολύ σοβαρό πρόβλημα στις αστικές συγκοινωνίες.

Ο μόνος τρόπος για να λυθεί αυτό είναι ο ΟΑΣΘ να προχωρήσει τάχιστα τον διαγωνισμό για τα μεταχειρισμένα λεωφορεία, αυξάνοντας παράλληλα, τον αριθμό τους, από τα 150, τουλάχιστον στα διπλάσια, ενδεχομένως και ακόμη περισσότερα, προκειμένου να υπάρξει στοιχειώδης βελτίωση στις εντός πολεοδομικού συγκροτήματος λεωφορειακές γραμμές.

Και όλα αυτά, βεβαίως, υπό την προϋπόθεση ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο θα ανάψει το πράσινο φως για την εκχώρηση του συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ. Το αντίθετο ουδείς θέλει, ακόμη και να το σκεφτεί.