Τετάρτη 22 Σεπτεμβρίου 2021
x

ΟΑΣΘ: ΠΛΗΡΗΣ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΕΣΟΔΩΝ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΕΞΑΜΗΝΟ 2021 ΛΟΓΩ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ (ΠΙΝΑΚΑΣ)

Μετά τη μείωση λεωφορείων και το «δεν πληρώνω», η πανδημία ήρθε να δώσει το τελειωτικό χτύπημα στα ταμεία του Οργανισμού - Αναλυτικά τα στοιχεία

Το 2020 ήταν η χειρότερη χρονιά από πλευράς εισπράξεων για τον ΟΑΣΘ από το 1957 που ιδρύθηκε. Αυτό δήλωσε τον περασμένο Γενάρη, όταν είχε κλείσει ταμείο για το προηγούμενο έτος, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού, Γιώργος Σκόδρας.

Προφανώς δεν μπορούσε να εκτιμήσει το τι θα ακολουθούσε τους επόμενους μήνες, κυρίως, δε, κατά το πρώτο τρίμηνο του 2021. Έχοντας συμπληρωθεί πλέον το πρώτο εξάμηνο του έτους, οι εισπράξεις του ΟΑΣΘ από τα εισιτήρια και τις κάρτες μειώθηκαν ακόμη περισσότερο, κατά περίπου 43% σε σχέση με την περσινή, χειρότερη χρονιά στην ιστορία του Οργανισμού.

Κι όλα αυτά, παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των λεωφορείων ήταν σημαντικά μεγαλύτερος σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020 καθώς, το πρώτο εξάμηνο του 2021 προστέθηκαν τα περίπου 125 λεωφορεία των ΚΤΕΛ τα οποία εκτελούν δρομολόγια στις 31 λεωφορειακές γραμμές εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος, αλλά και δεκάδες μισθωμένα λεωφορεία στις γραμμές εντός πόλης. Ωστόσο, το παρατεταμένο lockdown φαίνεται πως επηρέασε αποφασιστικά τα έσοδα του ΟΑΣΘ, τουλάχιστον κατά τους τρεις πρώτους μήνες, σε σύγκριση πάντα με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Τα έσοδα του ΟΑΣΘ μειώνονταν διαρκώς τα τελευταία χρόνια, τόσο εξ αιτίας της δραματικής μείωσης του αριθμού των λεωφορείων έως και το φθινόπωρο του 2020 όσο και λόγω του κινήματος "δεν πληρώνω" που αναπτύχθηκε στην πόλη, ως απάντηση στις άθλιες συνθήκες μετακίνησης. Από τον Μάρτιο του 2020 ήρθε να προστεθεί σε όλα αυτά και η πανδημία η οποία έδωσε το τελειωτικό χτύπημα στα ταμεία του Οργανισμού.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία εισπράξεων των τεσσάρων τελευταίων χρόνων τα οποία έχει στη διάθεσή της η Voria.gr, το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους ήταν το χειρότερο στην ιστορία του Οργανισμού. Συγκεκριμένα, σε αυτούς τους έξι μήνες του 2021 στα ταμεία του ΟΑΣΘ μπήκαν από εισιτήρια και κάρτες περί τα 4,2 εκατ. ευρώ, έναντι 7,4 το πρώτο εξάμηνο του 2020, 15,4 το αντίστοιχο διάστημα του 2019 και 17,2 εκατ. το πρώτο εξάμηνο του 2018.

Σε ετήσια βάση, τα έσοδα του ΟΑΣΘ για το έτος 2020 ανήλθαν στα 12.263.803 ευρώ, έναντι 35.465.851 το 2019, η οποία ήταν επίσης η χειρότερη χρονιά από πλευράς εσόδων στην ιστορία του Οργανισμού καθώς είχε εμφανίσει μείωση εισπράξεων κατά περίπου 40% σε σχέση με αυτές του 2014 που ήταν η τελευταία "κανονική" χρονιά για τον ΟΑΣΘ. Σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία είχε δημοσιοποιήσει παλαιότερα η Voria.gr οι εισπράξεις για το 2018 είχαν ανέλθει στα 35,8 εκατ. ενώ το 2017 είχαν φτάσει στα 46 εκατ.

Το πρώτο τρίμηνο του 2021 ήταν το χειρότερο στην ιστορία του Οργανισμού, καθώς οι εισπράξεις ήταν μειωμένες κατά περίπου 80% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, όταν δεν είχε επιβληθεί ακόμη η καθολική καραντίνα. Η πορεία άρχισε να αντιστρέφεται από τον Απρίλιο, με τα έσοδα να φτάνουν τα 617.487,67, έναντι 184.876,44 του αντίστοιχου περσινού μήνα, του πρώτου που είχε επιβληθεί αυστηρή καραντίνα. Το ποσό αυτό των 184.876,44 ήταν η μικρότερη μηνιαία είσπραξη που είχε κάνει ποτέ ο ΟΑΣΘ.

Τον Μάιο τα έσοδα κυμάνθηκαν στα ίδια πάνω κάτω επίπεδα με τον Μάιο του 2020, αλλά πολύ πιο κάτω από τους αντίστοιχους μήνες των προηγούμενων ετών. Τέλος, τον Ιούνιο, για τον οποίο δεν έχει γίνει ακόμη η τελική εκκαθάριση, οι εισπράξεις αναμένεται να ξεπεράσουν το ένα εκατομμύριο, όσο δηλαδή ήταν και τον περσινό αντίστοιχο μήνα.

"Το 2020 ήταν με διαφορά η χειρότερη χρονιά από πλευράς εισπράξεων, για τον ΟΑΣΘ. Βρεθήκαμε με περίπου 23,2 εκατ. λιγότερα σε σχέση με το 2019, ποσόν το οποίο καλύφθηκε χάρη στην πλήρη στήριξη της κυβέρνησης" δήλωνε τον Γενάρη ο κ. Σκόδρας. Εκτιμούσε, δε, ότι "το 2021 θα είναι μια πολύ καλύτερη χρονιά καθώς θα κοντεύουμε τα πεντακόσια λεωφορεία στους δρόμους. Αρκεί να μην καθηλωθούμε σε πολύμηνα lockdown όπως συνέβη πέρυσι", κάτι που τελικά δεν αποφεύχθηκε.

Αποτέλεσμα της κατάρρευσης των εσόδων ήταν ο ΟΑΣΘ να ζητήσει την προκαταβολή της κρατικής επιχορήγησης έως και τον μήνα Οκτώβριο προκειμένου να καλυφθούν οι βασικές ανάγκες που αφορούν τη μισθοδοσία και τις λοιπές ανελαστικές δαπάνες. Έως τώρα υπολογίζεται ότι έχει προεισπράξει περί τα 15 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, πριν από μερικές εβδομάδες, με δύο αποφάσεις τις οποίες υπέγραψε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής χορηγείται στον ΟΑΣΘ ποσόν 13.250.000 ευρώ το οποίο αφορά την πριμοδότηση του εισιτηρίου για μετακινήσεις ατόμων τα οποία απαλλάσσονται πλήρως ή μερικώς από την υποχρέωση καταβολής κομίστρου (άνεργοι, φοιτητές, ΑμεΑ κ.ο.κ.). Το ποσό αφορά μετακινήσεις οι οποίες έγιναν το 2020. Με τη δεύτερη απόφαση καταβάλλονται στον ΟΑΣΘ άλλα 1.519.581 ευρώ "λόγω μείωσης των εσόδων του από τον Μάιο του 2020 έως τον Φεβρουάριο του 2021", κατά την περίοδο δηλαδή της πανδημίας.

ΜΗΝΑΣ

ΕΣΟΔΑ 2018

ΕΣΟΔΑ 2019

ΕΣΟΔΑ 2020

ΕΣΟΔΑ 2021

Ιανουάριος

3.713.107,70

2.950.363,03

2.697.263,54

775.293,49

Φεβρουάριος

2.806.903,83

2.431.589,15

1.727.329,36

481.558,82

Μάρτιος

3.139.758,37

2.555.638,69

1.047.963,04

567.306,36

Απρίλιος

2.928.558,11

2.589.757,31

184.876,44

617.487,67

Μάιος

2.922.278,33

2.603.717,63

715.652,52

793.251,80

Ιούνιος

2.780.188,60

2.260.759,92

1.028.885,22

~1.000.000,00

ΣΥΝΟΛΟ

17.290.794,94

15.391.825,73

7.401.970,12

~4.234.898,14

 




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ