Skip to main content

«Δίας»: Μέσω... Θεσσαλονίκης για το εθνικό όχημα των Ενόπλων Δυνάμεων (φωτο)

Το ειδικό στρατιωτικό όχημα που παρουσίασε εχθές η ισπανική UROVESA και φιλοδοξεί μέσω του ομίλου Κουϊμτζή να ενταχθεί στις Ένοπλες Δυνάμεις.

Ξεκίνησε από τη Μαδρίτη και μέσω Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να τεθεί στην υπηρεσία των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Πρόκειται για το VAMTAC, το ειδικό στρατιωτικό όχημα που παρουσιάστηκε χθες το μεσημέρι στο Πεντάγωνο, από την ισπανική κατασκευάστρια εταιρεία UROVESA και τον στρατηγικό συνεργάτη της στην Ελλάδα, τον όμιλο Κουϊμτζή, που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη, στην επιτροπή επιλογής εθνικού οχήματος, την οποία έχει συστήσει το υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Η παρουσίαση πραγματοποιήθηκε στο ευρύτερο πλαίσιο έρευνας των Ε.Δ. για αντικατάσταση του στόλου και την επιλογή εθνικού οχήματος, το οποίο να καλύπτει τις ειδικές, επιχειρησιακές και υποστηρικτικές ανάγκες του ελληνικού στρατού. Στη συζήτηση, εκτός από τα στελέχη των δύο εταιρειών και τα μέλη της επιτροπής επιλογής, συμμετείχαν μέσω τηλεδιάσκεψης από τη Μαδρίτη Ισπανοί αξιωματούχοι, αλλά και στελέχη της πρεσβείας της Ισπανίας στην Αθήνα, απόδειξη του μεγάλου ενδιαφέροντος της Μαδρίτης για το θέμα. Εκείνο που υπογράμμισαν σε πολλούς τόνους οι Ισπανοί είναι ότι το συγκεκριμένο πρότζεκτ μπορεί να επεκταθεί πολύ πέρα από μια συνεργασία στον αμυντικό τομέα, καθώς η ισπανική κυβέρνηση το βλέπει ως αφορμή για στενότερες οικονομικές σχέσεις ανάμεσα στις δύο χώρες.

Τι είναι το όχημα «Δίας»



Η ναυαρχίδα του στόλου, που παρουσιάστηκε στους επιτελείς του ελληνικού Πενταγώνου, είναι το στρατιωτικό τακτικό όχημα υψηλής κινητικότητας, το λεγόμενο VAMTAC. Στην προτεινόμενη για τις ανάγκες της χώρας μας έκδοση θα ονομάζεται «Δίας», θα διαθέτει κινητήρα  Steyr ή Cummins και αυτόματο κιβώτιο Allison. Το όχημα μπορεί να παραχθεί με το ίδιο πλαίσιο σε αρκετές παραλλαγές και με διαφορετικό βαθμό θωράκισης, αναλόγως της χρήσης. Για παράδειγμα: όχημα μεταφοράς προσωπικού, φορέας οπλικών συστημάτων, όχημα επιτήρησης συνόρων, ασθενοφόρο, πυροσβεστικό όχημα άμεσης επέμβασης, αλλά και ειδικό πυροσβεστικό όχημα αεροδρομίων, ακόμη και όχημα καταστολής ταραχών. Το ωφέλιμο φορτίο του είναι 1,5 τόνοι, η ισχύς του κινητήρα ξεκινάει από 272 ίππους, η αυτονομία του 500 χλμ., η μέγιστη ταχύτητά του 135 χλμ. την ώρα, ενώ διαθέτει μέγιστη δυνατότητα αναρρίχησης. Σήμερα, βρίσκονται σε επιχειρησιακή χρήση διεθνώς περισσότερα από 15.000 οχήματα VAMTAC, σε 30 χώρες του κόσμου και σε δεκάδες διαφορετικές διαμορφώσεις.

Τέσσερις στόχοι



Με τη συγκεκριμένη συνεργασία ο όμιλος Κουϊμτζή, που δραστηριοποιείται πέραν του αμυντικού χώρου, τόσο στα συστήματα ασφαλείας, όσο και στα γεωργικά μηχανήματα, με παραγωγικές εγκαταστάσεις στη Σίνδο, σκοπεύει στη μέγιστη δυνατή συμμετοχή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας στην κατασκευή των οχημάτων «Δίας», ώστε να επιτευχθούν τέσσερις στόχοι:

Πρώτον, η κάλυψη των αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας.
Δεύτερον, η αναγέννηση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας.
Τρίτον, η ενίσχυση της απασχόλησης εξειδικευμένου προσωπικού υψηλής κατάρτισης.
Τέταρτον, η ενίσχυση της εθνικής οικονομίας.

Ποια είναι η UROVESA

Η UROVESA είναι ισπανική εταιρία, που δραστηριοποιείται στη διεθνή αγορά εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Διαθέτει παρουσία σε περισσότερες από 30 χώρες. Κατασκευάζει μια ευρεία γκάμα στρατιωτικών οχημάτων, από ελαφρό επιχειρησιακό όχημα (Light Tactical Vehicles) 3,5 τόνων μέχρι όχημα πλήρους θωράκισης και εξοπλισμού 10 τόνων. Τα οχήματά της έχουν δοκιμαστεί σε επιχειρησιακές συνθήκες –για παράδειγμα στο Αφγανιστάν και στο Ιράκ-, ενώ βρίσκονται στη διάθεση Ενόπλων Δυνάμεων στις πέντε ηπείρους, καθώς τα εμπιστεύονται –μεταξύ άλλων- στο Βέλγιο, στη Σαουδική Αραβία, στην Αργεντινή, στη Σιγκαπούρη.

Ο όμιλος Κουϊμτζή διατηρεί πολυετή συνεργασία με τη UROVESA, ως προμηθευτής εξαρτημάτων μηχανικών εφαρμογών και ανταλλακτικών. Όπως υποστηρίζουν στελέχη του ελληνικού ομίλου στην επιτυχή συνεργασία των δύο πλευρών συμβάλλει σημαντικά η κοινή νοοτροπία.