Skip to main content

Ορεινή Αρκαδία: Nέες προοπτικές στον τουριστικό χάρτη για το στολίδι της Πελοποννήσου

Πρωτοβουλία δυναμικής προώθησης της περιοχής αναλαμβάνει το Επιμελητήριο Αρκαδίας – Ποιες δράσεις βρίσκονται σε εξέλιξη.

Ανταποκρίνεται επάξια στις προσδοκίες κάθε ταξιδιώτη, σε κάθε περίσταση διαθέτοντας φυσικό κάλος, παράδοση και ιστορία. Επιβλητική ομορφιά, πετρόκτιστα σπιτάκια, γραφικά καλντερίμια, τρεχούμενα νερά, απότομες χαράδρες, κατάφυτες διαδρομές στην καρδιά του Μαινάλου, η Ορεινή Αρκαδία συνθέτει ένα ακαταμάχητο “πακέτο” κυρίως για τον χειμώνα. Και όμως, το στολίδι της Πελοποννήσου υστερεί σε επισκεψιμότητα, έναντι των άλλων νομών που απαρτίζουν την Πελοπόννησο, και δη από αλλοδαπούς τουρίστες, που εσχάτως, όμως αρχίζουν να την μαθαίνουν. Αμερικάνοι, δυτικοευρωπαίοι και Ισραηλινοί ανακαλύπτουν σταδιακά τις ομορφιές της.

Σύμφωνα με τον Γιάννη Τρουπή, πρόεδρο του Επιμελητηρίου Αρκαδίας, που διοργάνωσε πρόσφατα ταξίδι εξοικείωσης ( fam trip) δημοσιογράφων και τουριστικών πρακτόρων με τα χωριά - διαμάντια της Ορεινής Αρκαδίας «οι αριθμοί που αφορούν την Αρκαδία είναι οι πιο χαμηλοί σε σχέση με τους άλλους νομούς της Πελοποννήσου, κατάσταση την οποία προσπαθούμε, με τις δυνάμεις που διαθέτουμε, να βελτιώσουμε».

Είναι χαρακτηριστικό όπως προκύπτει από τα πιο πρόσφατα στοιχεία, που είναι του 2017, πως στο σύνολο των αφίξεων αλλοδαπών επισκεπτών στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, η Αρκαδία έχει μερίδιο που αγγίζει μόλις το 1,26% (το 2010 το ποσοστό αυτό ήταν 2,07), ενώ στο σύνολο των αφίξεων ημεδαπών τουριστών μερίδιο 7,9% και ένα ποσοστό πληρότητας 12,6%. Όσον αφορά στις διανυκτερεύσεις, το ποσοστό διανυκτερεύσεων αλλοδαπών τουριστών στην Αρκαδία ήταν 0,9% το 2017, ενώ των διανυκτερεύσεων ημεδαπών τουριστών 6,5%.

Τα νούμερα είναι πραγματικά απογοητευτικά και κατατάσσουν την Αρκαδία τελευταία και μάλιστα με διαφορά στις επιδόσεις της στην τουριστική ζήτηση σε σύγκριση με τους άλλους νομούς της Περιφέρειας Πελοποννήσου, φέρουν όμως και μια «αχτίδα φωτός», καθώς και στην Αρκαδία παρατηρείται αύξηση, έστω και μικρή, της επισκεψιμότητας το τελευταίο έτος.

Σε επίπεδο δυναμικότητας παρατηρώντας τα στοιχεία, βλέπουμε ότι η Αρκαδία υστερεί σε ξενοδοχειακές μονάδες έναντι των άλλων νομών της Πελοποννήσου. Συγκεκριμένα, το 2017 η Αρκαδία διέθετε 109 ξενοδοχειακές μονάδες, μόλις το 16,54% στο σύνολο του ξενοδοχειακού δυναμικού της Περιφέρειας Πελοποννήσου και 3.547 κλίνες (ποσοστό 9,4%), έναντι 5.861 που διέθετε η αμέσως επόμενη σε δυναμικότητα Λακωνία. Βρίσκεται λοιπόν στην τελευταία θέση της Περιφέρειας όσον αφορά το ξενοδοχειακό δυναμικό.

Προσπάθειες για αύξηση της επισκεψιμότητας

Το όχημα, με τις προσπάθειες που καταβάλει, επιχειρεί να γίνει το Επιμελητήριο Αρκαδίας προκειμένου η περιοχή να μην συνεχίσει να αποτελεί τον ουραγό μεταξύ των νομών της περιφέρειας Πελοποννήσου, η οποία με τη σειρά της βρίσκεται και αυτή σε χαμηλή θέση σε σχέση με άλλες περιφέρειες, όσον αφορά στην τουριστική ανάπτυξη.
Αναμφίβολα στόχος είναι η αύξηση της επισκεψιμότητας της περιοχής που διαθέτει μια μοναδική φυσική ομορφιά καθώς και η βελτίωση των υποδομών, η ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων και των άλλων επισκέψιμων σημείων του νομού (μοναστήρια, φυσικές ομορφιές κ.ά.).

Μεταξύ των δράσεων που έχει αναλάβει το Επιμελητήριο της Αρκαδίας είναι τα ταξίδια εξοικείωσης, που συμβάλουν, παράλληλα, στην ενίσχυση της εξωστρέφειας του Επιμελητηρίου και των μελών του.

Όπως σημείωσε ο κ. Τρουπής θα ακολουθήσουν αντίστοιχες πρωτοβουλίες εντός του τρέχοντος έτους. Όπως τόνισε στους στόχους του Επιμελητηρίου εμπεριέχεται η αύξηση του αριθμού των τουριστών στην Αρκαδία, τόσο από την Ελλάδα όσο και το εξωτερικό όλο το χρόνο, εξέλιξη που θα ενισχύσει σημαντικά το οικονομικό αποτύπωμα του προορισμού, προκειμένου να πάψει να είναι ο τουριστικός παρίας της Πελοποννήσου.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο βίντεο που δημιουργήθηκε πέρυσι με τον τίτλο This is Arcadia, που ως στόχο έχει να επανακαθοριστεί η Αρκαδία στον τουριστικό χάρτη ως προορισμός με απαράμιλλες εναλλαγές και ανεξερεύνητες αντιθέσεις και το οποίο με την προβολή του και την προώθηση του, στην Ελλάδα αλλά κυρίως στο εξωτερικό, έχει ήδη αρχίσει να δείχνει κάποια θετικά δείγματα στην περιοχή.

«Μέσα από το βίντεο This is Arcadia θέλουμε να δείξουμε ότι σε μισή ώρα – τρίτα τέταρτα από τις παραλίες της Βόρειας και Νότιας Κυνουρίας μπορεί να βρεθεί ο επισκέπτης στην ορεινή Αρκαδία, μπορεί δηλαδή να έχει εναλλαγές από τη θάλασσα μέχρι το χιονοδρομικό» ανέφερε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αρκαδίας.

Οι δράσεις του Επιμελητηρίου

Το Επιμελητήριο της Αρκαδίας αποτελεί ένα από τα μικρότερα επιμελητήρια της χώρας καθώς διαθέτει περί τα 5.500 μέλη, ωστόσο οικονομικά τακτοποιημένα ώστε να ψηφίζουν είναι περί τα 2.000 – 2.500.
Το διάστημα που διανύουμε το Επιμελητήριο δρομολογεί το πρόγραμμα Συνεργατικοί Σχηματισμοί Καινοτομίας (ΣΣΚ), μέσω του οποίου θα υλοποιηθεί μία πλατφόρμα τύπου Booking. Mέσα από την εν λόγω πλατφόρμα τα μέλη του θα μπορούν να διαφημίσουν δωρεάν την επιχείρησή τους (εστίαση ή κατάλυμα), ενώ οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να κάνουν κράτηση. Σκοπός των ΣΣΚ είναι η ανάπτυξη και αξιοποίηση καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας με διεθνή αναγνώριση και υψηλό βαθμό ανταγωνιστικότητας.

Παράλληλα τρέχει η ψηφιοποίηση του Επιμελητηρίου ώστε να γίνονται όλα αυτοματοποιημένα. Μάλιστα μέσω ενός hub θα μπορεί να πραγματοποιείται η ψηφιακή γνωριμία των απανταχού Αρκάδων, οι οποίοι εν συνεχεία αν το επιθυμούν θα μπορούν να συνάψουν εμπορικές συναλλαγές.