Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Έξι αναπάντητα ερωτήματα για το λούνα παρκ στη Νέα Παραλία

Η Voria.gr ξετυλίγει το κουβάρι της υπόθεσης, η οποία εγείρει ζητήματα σχετικά την αρμοδιότητα της παραχώρησης της χρήσης του παραλιακού μετώπου

Πολλά αναπάντητα ερωτήματα έχει αφήσει πίσω της η υπόθεση της εγκατάστασης τέντας σε πάρκο της Νέας Παραλίας, προκειμένου να λειτουργήσει χριστουγεννιάτικο λούνα παρκ.

Μπορεί τελικά το σχέδιο να οδεύει, όπως όλα δείχνουν, σε ματαίωση, καθώς η διοίκηση του δήμου έχει ήδη ενημερώσει την Πολεοδομία κάνοντας λόγο για παράνομη κατασκευή, εγείρει όμως ζητήματα που σχετίζονται με την αρμοδιότητα της παραχώρησης της χρήσης του παραλιακού μετώπου.

Την αγανάκτηση που προκάλεσε η -αν μη τι άλλο- ασύμβατη με τη φυσιογνωμία του παραλιακού μετώπου κατασκευή και λειτουργία διαδέχτηκε η έκπληξη ότι η μίσθωση του χώρου σε επιχειρηματία έγινε από την ΕΤΑΔ. Πηγές της ΕΤΑΔ ανέφεραν στη Voria.gr ότι η έκταση υπάγεται στην αρμοδιότητά της, οπότε έλαβε τη σχετική απόφαση, η οποία προβλέπει τη  μίσθωση του χώρου, με άδεια μικρής κλίμακας για την ανάπτυξη λούνα παρκ ενόψει της εορταστικής περιόδου. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν πως ο χώρος ήταν παρατημένος και ενόψει της μίσθωσης τακτοποιήθηκε και καθαρίστηκε, καθώς επίσης ότι έχουν ακολουθηθεί όλες οι νόμιμες διαδικασίες που σχετίζονται με την ασφάλεια.

Διαβάστε: Θεσσαλονίκη: Χριστουγεννιάτικο λούνα παρκ στις… τέντες της Νέας Παραλίας

Πέρα όμως από καθαυτά τα θέματα της αισθητικής και της νομιμότητας της συγκεκριμένης κατασκευής, προκύπτουν εύλογα ερωτήματα για τα δικαιώματα χρήσης της παραλίας μετά την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας που συνυπέγραψε ο δήμος Θεσσαλονίκης με την ΕΤΑΔ και το ΤΑΙΠΕΔ τον Μάρτιο του 2016 για την παραχώρηση του τμήματος από τον Λευκό Πύργο μέχρι το Μέγαρο Μουσικής.

Ο δήμος Θεσσαλονίκης, επί διοίκησης Παπαγεωργόπουλου, προκειμένου να υλοποιήσει το έργο ανάπλασης της Νέας Παραλίας και να διαχειρίζεται τους χώρους και τις εγκαταστάσεις επί της περιοχής αυτής, είχε συνάψει προγραμματική σύμβαση με την πρώην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου (ΚΕΔ), που αφορούσε την παραχώρηση στο δήμο της χρήσης και εκμετάλλευσης τμημάτων δημοσίων ακινήτων του παραλιακού μετώπου. Η σύμβαση αυτή όμως θεωρήθηκε ότι πάσχει από νομικά ελαττώματα από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης, η οποία στην υπ’αρ. 106/2013 σχετική απόφαση έκρινε μεταξύ άλλων ότι δεν ξεκαθαριζόταν το ιδιοκτησιακό καθεστώς, ενώ είχε συναφθεί πριν από την εκτέλεση των έργων ανάπλασης. Γι’ αυτό, εξάλλου, δεν ήταν δυνατή η εκμετάλλευση των γυάλινων περιπτέρων και άλλων εγκαταστάσεων της Νέας Παραλίας, ενώ παρέμενε υπό αμφισβήτηση το καθεστώς συντήρησης και προστασίας του έργου ανάπλασης.

Το μνημόνιο συνεργασίας

Το πρόβλημα επιχείρησε να λύσει ο δήμος επί διοίκησης Μπουτάρη με το μνημόνιο συνεργασίας, με το οποίο παραχωρήθηκε το δικαίωμα εκμετάλλευσης, αξιοποίησης μαζί με την υποχρέωση συντήρησης και προστασίας της έκτασης για 49 χρόνια υπό συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις. Δύο από τους βασικούς όρους ήταν η δέσμευση από πλευράς δήμου για την υποβολή αναπτυξιακού σχεδίου εντός 18 μηνών από την υπογραφή του μνημονίου και η υποχρέωσή του να καταβάλλει στην ΕΤΑΔ ως αντάλλαγμα για τις παραχωρήσεις» ποσοστό 20% επί των πάσης φύσεως εσόδων από εκμεταλλεύσεις εμπορικού ή επιχειρηματικού χαρακτήρα και εν γένει από την ιδιωτικοοικονομική εκμετάλλευση των παραχωρούμενων ακινήτων». Στο μνημόνιο αναφερόταν επίσης ότι «η παραχώρηση χρήσης των παραπάνω εκτάσεων των δημοσίων αυτών ακινήτων θα ολοκληρωθεί με την έκδοση των σχετικών παραχωρητηρίων/αποφάσεων παραχώρησης από την ΕΤΑΔ ΑΕ» και πως οι ειδικότεροι όροι της παραχώρησης που δεν προβλέπονται, «θα περιληφθούν στα σχετικά επιμέρους παραχωρητήρια των παραχωρούμενων εκτάσεων του άρθρου 1 του παρόντος, τα οποία θα εκδοθούν άμα τη υποβολή του Αναπτυξιακού Σχεδίου του άρθρου 1.2 του παρόντος».

Ειδικά για τα γυάλινα περίπτερα, το μνημόνιο συνεργασίας έδινε στον δήμο τη δυνατότητα να προβεί στην εκμίσθωσή τους και πριν από την έκδοση των σχετικών παραχωρητηρίων, κατόπιν γνωστοποίησης στην ΕΤΑΔ και καταβάλλοντας το προβλεπόμενο αντίτιμο. Για την ορθή παρακολούθηση της εφαρμογής του μνημονίου συστάθηκε κοινή τριμελής επιτροπή αποτελούμενη από εκπροσώπους της ΕΤΑΔ του ΤΑΙΠΕΔ και του δήμου Θεσσαλονίκης.

Στελέχη της διοίκησης Μπουτάρη ανέφεραν στη Voria.gr ότι η εκπόνηση του αναπτυξιακού σχεδίου δεν ολοκληρώθηκε μέσα στον προβλεπόμενο χρόνο των 18 μηνών και ζητήθηκε παράταση. Το σχέδιο τελικά ολοκληρώθηκε με τη συνδρομή της Παγκόσμιας Τράπεζας τον Μάρτιο του 2019, οπότε κατατέθηκε στην ΕΤΑΔ, η οποία όμως ουδέποτε προχώρησε στο επόμενο στάδιο της υπογραφής των συμβάσεων. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η ΕΤΑΔ παραμένει τυπικά αρμόδια για την έκταση, οπότε νομιμοποιείται στη μίσθωσή της. Αντίστοιχα, στελέχη της διοίκησης Ζέρβα, όπως άλλωστε ανέφερε και ο ίδιος ο δήμαρχος, σημείωσαν ότι παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις η κοινή αυτή επιτροπή δεν συνεδρίασε ποτέ.

Τα δεδομένα αυτά δημιουργούν τα εξής εύλογα ερωτηματικά:

1. Γιατί όλο αυτό το διάστημα δεν ολοκληρώθηκε η διαδικασία με την υπογραφή των επιμέρους παραχωρητηρίων;

2 Γιατί δεν συνεδρίασε ποτέ η κοινή επιτροπή;

3 Στα 5,5 χρόνια που μεσολάβησαν από την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας ο δήμος Θεσσαλονίκης ήταν ο φορέας που χορηγούσε άδεια χρήσης της έκτασης της Νέας Παραλίας για διάφορες δραστηριότητες, όπως, για παράδειγμα, για αθλητικές εκδηλώσεις ή το φεστιβάλ βιβλίου. Πώς οι άδειες εγκρίνονταν από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης χωρίς τα επίσημα παραχωρητήρια;

4 Είναι νόμιμη η εκμίσθωση των περιπτέρων της Νέας Παραλίας από τον δήμο Θεσσαλονίκης, εφόσον δεν έχει γίνει η παραχώρηση;

5 Εφόσον η παραχώρηση δεν έχει λάβει ακόμα νομική υπόσταση, γιατί ο δήμος Θεσσαλονίκης επωμίζεται το κόστος συντήρησης, καθαριότητας και προστασίας; Γιατί δεν εκτελεί αυτές τις εργασίες ο κατά νόμον κύριος του έργου, η ΕΤΑΔ;

6 Πώς δόθηκε άδεια για τη συγκεκριμένη επιχειρηματική δραστηριότητα σε χώρο πρασίνου; Να σημειωθεί ότι τέτοιου είδους δραστηριότητα δεν περιλαμβάνεται στις επιτρεπόμενες χρήσεις του ισχύοντος ρυμοτομικού σχεδίου, ούτε βέβαια του μνημονίου συνεργασίας. Σύμφωνα, μάλιστα, με τον αντιδήμαρχο Οικονομικών του δήμου, Μιχάλη Κούπκα, ανεξαρτήτως κυριότητας της έκτασης και πάλι απαιτείται άδεια από τον δήμο, η οποία στην προκειμένη περίπτωση δεν θα δινόταν.

Σε επικοινωνία που είχε η Voria.gr με υπεύθυνο της ΕΤΑΔ ενημερώθηκε ότι για το ζήτημα της επίμαχης μίσθωσης θα δοθεί επίσημη απάντηση της εταιρείας στην επιστολή του δημάρχου Θεσσαλονίκης. Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα ερωτήματα που υποβλήθηκαν και γραπτώς, αναμένονται απαντήσεις.