Skip to main content

Θεσσαλονίκη - Πετρέλαιο θέρμανσης: Άλλη μια κακή χρονιά - Οι αιτίες της πτώσης

Οι ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης που διατέθηκαν ήταν μειωμένες κατά περίπου 35% σε σχέση με πέρσι - Πού κινήθηκαν οι τιμές

Στις 30 Απριλίου έκλεισε η σεζόν για τη διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης η οποία φαίνεται πως ήταν χειρότερη, ακόμη και από την περσινή που ήταν ήδη μια κακή χρονιά. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Σωματείου Πρατηριούχων Καυσίμων «Άγιος Χριστόφορος», Θέμη Κιουρτζή κατά τη φετινή περίοδο η οποία είχε ανοίξει τον Οκτώβριο και ολοκληρώθηκε στο τέλος Απριλίου, οι ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης που διατέθηκαν στη Θεσσαλονίκη ήταν μειωμένες κατά περίπου 35% σε σχέση με πέρυσι.

Οι λόγοι της περαιτέρω πτώσης στην κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι αρκετοί. «Πρώτα απ' όλα πέρυσι τέτοια εποχή, επειδή η τιμή ήταν πολύ χαμηλή, περίπου στα 70 λεπτά το λίτρο, οι καταναλωτές είχαν γεμίσει τις δεξαμενές τους. Αυτό μετρίασε μεν τις περσινές μας απώλειες, αλλά ταυτόχρονα, ο κόσμος προαγόρασε τις ποσότητες που θα έπαιρνε το φθινόπωρο, δηλαδή από τον Οκτώβριο του 2020 ως και τις γιορτές των Χριστουγέννων».

Ο δεύτερος λόγος, σύμφωνα με τον κ. Κιουρτζή είναι ότι αυξήθηκαν και άλλο τα νοικοκυριά, κυρίως στα αστικά κέντρα, τα οποία εντάχθηκαν στο δίκτυο του φυσικού αερίου το οποίο είναι πιο φθηνό σε σχέση με το πετρέλαιο, λόγω της χαμηλότερης φορολογίας. Επίσης πολλά νοικοκυριά προτίμησαν να θερμανθούν με ηλεκτρικές συσκευές καθώς «το μεν πετρέλαιο το πληρώνεις με την παραλαβή, ενώ το ρεύμα δύο και τρεις μήνες αφού το καταναλώσεις. Βεβαίως, είμαι σίγουρος, ότι αρκετοί λογαριασμοί ρεύματος έχουν μείνει απλήρωτοι, αλλά ο κόσμος όταν έχει ανάγκη να ζεσταθεί, δεν θα σκεφτεί τι θα γίνει τρεις μήνες μετά».

Μια άλλη αιτία, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Σωματείου Πρατηριούχων Καυσίμων «Άγιος Χριστόφορος», είναι ότι φέτος το επίδομα θέρμανσης ήταν μεσοσταθμικά μικρότερο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. «Επίσης, δίνεται και σε νοικοκυριά τα οποία χρησιμοποιούν και πηγές θέρμανσης φθηνότερες από το πετρέλαιο και αυτό είναι άδικο για τους καταναλωτές που πληρώνουν ακριβότερο καύσιμο, λόγω της υπερφορολόγησης, προκειμένου να ζεσταθούν».

Ακριβότερο φέτος κατά 35%-40%

Πέραν αυτών, οι τιμές στη διάρκεια της σεζόν ήταν υψηλότερες σε σχέση με πέρυσι. Η τιμή ανοίγματος τον Οκτώβριο μπορεί να ήταν γύρω στα 78 λεπτά το λίτρο, ωστόσο, στο μεγαλύτερο διάστημα της σεζόν κινήθηκε στη ζώνη των 85 με 90 λεπτών, για να κλείσει κοντά στα 95, παρουσιάζοντας αύξηση γύρω στο 35% με 40% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. «Στο κλείσιμο η τιμή ήταν στο υψηλότερο σημείο της, στα 95 λεπτά το λίτρο γι' αυτό και, σε αντίθεση με ό,τι είχε γίνει πέρυσι, φέτος οι καταναλωτές απέφυγαν να γεμίσουν τις δεξαμενές τους, ευελπιστώντας ότι τον Οκτώβριο η αγορά θα ανοίξει χαμηλότερα», αναφέρει ο κ. Κιουρτζής.

Πάντως στα καύσιμα κίνησης η περίοδος του δεύτερου lockdown ήταν κάπως καλύτερη σε σχέση με αυτήν του πρώτου. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Σωματείου Πρατηριούχων Καυσίμων «Άγιος Χριστόφορος» ☺στο πρώτο lockdown τον Μάρτιο – Απρίλιο του 2020 η κατανάλωση καυσίμου είχε μειωθεί κατά περίπου 75%, τώρα ήταν μειωμένη κατά 40% καθώς δεν ήταν τόσο αυστηρή η καραντίνα. Ήταν βεβαίως πολύ μεγαλύτερη η διάρκεια αυτή τη φορά, άρα η ζημιά στο ταμείο ήταν εξ ίσου μεγάλη».

Όπως επισημαίνει ο ίδιος «για να πιάσουμε τις καταναλώσεις που είχαμε πριν από την πανδημία θα πρέπει να λειτουργήσουν όλοι οι τομείς της οικονομίας με πρώτο και κυριότερο τον τουρισμό καθώς και τα σχολεία. Ας ελπίσουμε ότι σιγά σιγά θα ανοίξουν όλα αυτά για να μπορέσουμε να πάρουμε μια ανάσα».

Στο ερώτημα κατά πόσο αυτό το 15μηνο της πανδημίας θα φέρει λουκέτα σε πρατήρια υγρών καυσίμων ο κ. Κιουρτζής απαντά ότι «αυτό θα φανεί το επόμενο διάστημα. Τα χρέη θα αρχίσουν να εμφανίζονται τους προσεχείς μήνες. Τότε θα καταλάβουμε πόσοι από εμάς δεν θα μπορέσουν να αντέξουν». Τονίζει, πάντως, ότι «μια επιχείρηση με κέρδος 5% είναι πάρα πολύ δύσκολο να μπορέσει να απορροφήσει επί μακρόν πτώση στην κατανάλωση της τάξης του 30% με 40%».