Skip to main content

Ποια προβλήματα λύνει και τι αφήνει ανοιχτό η τροπολογία για τον ΟΑΣΘ

Λύσεις σε σοβαρά προβλήματα του ΟΑΣΘ επιχειρεί να δώσει η κυβέρνηση - Ποιο ερώτημα αφήνει αναπάντητο. Κρίσιμη συνάντηση Καραμανλή - Συνδικάτου.

Λύσεις στα σοβαρά προβλήματα που ταλανίζουν τον ΟΑΣΘ και κατά συνέπεια και το επιβατικό κοινό, επιχειρεί να δώσει η κυβέρνηση με την τροπολογία την οποία έφερε χθες το απόγευμα στη Βουλή. Παράλληλα, όμως, αφήνει αναπάντητο το ερώτημα “τι θα γίνει μετά την παρέλευση της τριετίας, όταν θα λήξει το σημερινό καθεστώς λειτουργίας του ΟΑΣΘ”, εάν δηλαδή, μετά την 31η Δεκεμβρίου 2022 οι συγκοινωνίες θα παραμείνουν δημόσιες ή θα παραχωρηθούν σε ιδιώτες.

Η τροπολογία κατατέθηκε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης που αφορά τη διαμεσολάβηση σε εμπορικές και αστικές υποθέσεις. Οι βασικότερες αλλαγές που επιφέρει στο νόμο 4482/2017 με τον οποίο έγινε η κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ είναι οι εξής:

- Παρατείνεται για μία τριετία, έως τις 31-12-2022, το σημερινό καθεστώς της εκκαθάρισης εν λειτουργία του ΟΑΣΘ, το οποίο με βάση τον ν.4482/2017 έληγε την προσεχή Τρίτη 3 Δεκεμβρίου. Η διαδικασία της εκκαθάρισης καθυστέρησε να ξεκινήσει και βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη αν και θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί μέσα στον Νοέμβριο.

Καταργείται η ΑΣΥΘ

- Καταργείται η εταιρεία ΑΣΥΘ (Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης) στην οποία θα μεταβιβαζόταν το αργότερο ως τις 3 Δεκεμβρίου 2019 όλη η περιουσία, μαζί και το προσωπικό του ΟΑΣΘ. Η ΑΣΥΘ θα ήταν θυγατρική του ΟΣΕΘ (Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης) και θα αναλάμβανε αυτή το συγκοινωνιακό έργο. Όπως αναφέρεται στην έκθεση αξιολόγησης των συνεπειών η οποία συνοδεύει την τροπολογία, η κατάργηση της ΑΣΥΘ ήταν αναγκαία καθώς θα έπρεπε να έχει συσταθεί ήδη από τον περασμένο Ιούνιο, κάτι όμως, που δεν συνέβη με ευθύνη της προηγούμενης κυβέρνησης. Κατόπιν αυτού, το συγκοινωνιακό έργο θα εξακολουθήσει να το ασκεί ο ΟΑΣΘ έως και τις 31/12/2022.

- Εξ αιτίας της κατάργησης της ΑΣΥΘ καταργούνται και μια σειρά διατάξεις οι οποίες αφορούσαν αρμοδιότητες του ΟΣΕΘ οι περισσότερες από τις οποίες σχετίζονταν με την ΑΣΥΘ.

Η παραχώρηση στα ΚΤΕΛ

- Διατηρείται η δυνατότητα ανάθεσης συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΘ στο ΚΤΕΛ ή και σε άλλους ιδιώτες, όπως προβλέπεται στο ν.4568/2018, άρθρ0 54, παρ.3 και 4.
Αυτή είναι και η κύρια επιδίωξη του υπουργείου καθώς, μέσω της εκχώρησης του 1/3 του συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΘ στο ΚΤΕΛ εκτιμάται ότι θα ομαλοποιηθεί σε σημαντικό βαθμό η αστική συγκοινωνία καθώς θα είναι εφικτή η υλοποίηση κατά 85% έως 90% του προβλεπόμενου συγκοινωνιακού έργου.

- Διατηρείται η διασφάλιση των θέσεων των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, καθώς στην τροπολογία επαναδιατυπώνεται ότι "επιτρέπεται η καταγγελία συμβάσεων, πλην των συμβάσεων εξηρτημένης εργασίας". Η επαναδιατύπωση θεωρήθηκε αναγκαία μετά την κατάργηση της ΑΣΥΘ, καθώς σε αυτήν θα μεταφέρονταν οι εργαζόμενοι μετά τις 3 Δεκεμβρίου 2019.

- Αίρεται το καθεστώς οικονομικής ασφυξίας του ΟΑΣΘ καθώς με την τροπολογία αναστέλλεται ο συμψηφισμός απαιτήσεων του δημοσίου με απαιτήσεις από το δημόσιο που έχει ο ΟΑΣΘ. Η αναστολή αυτή ίσχυε και στο ν.4482, αλλά αφορούσε οφειλές του ΟΑΣΘ προς το Δημόσιο έως 25/7/2017 ενώ τώρα περιλαμβάνει και οφειλές έως τις 9/8/2019. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η αρμόδια Εφορία δεν θα μπορεί να κατάσχει τις επιδοτήσεις τις οποίες λαμβάνει ο ΟΑΣΘ από διάφορα υπουργεία, ενώ παράλληλα θα χορηγείται στον Οργανισμό φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα (στο ν.4482 υπήρχε πρόβλεψη μόνο για φορολογική ενημερότητα), παρά το γεγονός ότι ο ΟΑΣΘ οφείλει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σε Εφορία και ασφαλιστικά ταμεία.

Μεταχειρισμένα λεωφορεία

- Επιτρέπεται στον ΟΑΣΘ να μισθώνει μεταχειρισμένα λεωφορεία τύπου Euro 4 και Euro 5, κατασκευής έτους 2005 ή μεταγενέστερα. Επιλέχθηκε η λύση της μίσθωσης αντί της αγοράς μεταχειρισμένων οχημάτων καθώς η πρώτη λύση μπορεί να υλοποιηθεί σε πολύ πιο σύντομο χρόνο σε σχέση με τη δεύτερη.

- Στην τροπολογία συμπεριλήφθηκαν και διατάξεις οι οποίες τροποποιούν ορισμένες από τις αρμοδιότητες που είχε το δ.σ. του ΟΑΣΘ. Συγκεκριμένα, από τη νέα διατύπωση του άρθρου 25 του ν.4482 φαίνεται πως το βάρος της εκκαθάρισης πέφτει περισσότερο στην εταιρεία η οποία έχει αναλάβει το έργο αυτό και λιγότερο στο δ.σ. του Οργανισμού. Παράλληλα, οι οικονομικές χρήσεις κάθε έτους θα κλείνουν πλέον στις 31 Δεκεμβρίου και όχι στις 31 Ιουλίου που ήταν επί προηγούμενης διοίκησης.

Τι θα γίνει μετά το 2022

Πάντως, το μεγάλο ερώτημα “τι θα γίνει μετά την παρέλευση της τριετίας, όταν θα πάψει να υπάρχει ο ΟΑΣΘ” δεν απαντάται. Η μόνη νύξη που γίνεται επ' αυτού περιέχεται στην “έκθεση αξιολόγησης συνεπειών” της τροπολογίας όπου αναφέρεται πως η ισχύς αυτών των νέων ρυθμίσεων θα είναι “μέχρι τη δημιουργία της κατάλληλης υποδομής για την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου”, χωρίς όμως να διευκρινίζεται εάν το διάδοχο σχήμα του ΟΑΣΘ θα παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο ή εάν στο μεταξύ, θα έχει προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός για την παραχώρηση του συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες.

Συνάντηση Καραμανλή – Συνδικάτου

Το θέμα αυτό αναμένεται να είναι μεταξύ αυτών που θα συζητηθούν στη συνάντηση την οποία θα έχουν αργά το μεσημέρι ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής με αντιπροσωπεία του Συνδικάτου των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, επικεφαλής της οποίας είναι ο πρόεδρος Δημήτρης Τσερμενίδης. Πρόκειται για τη συνέχεια της συνάντησης που είχε χθες το Συνδικάτο με τον γενικό γραμματέα Μεταφορών Νίκο Σταθόπουλο ο οποίος, όπως έγραψε χθες η Voria.gr κατέβαλε προσπάθεια να πείσει τους εκπροσώπους των εργαζομένων ότι είναι προς το συμφέρον όλων να προχωρήσει η συμφωνία με το ΚΤΕΛ. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο γενικός γραμματέας είπε πως δεν πρόκειται στο μέλλον να υπάρξει περαιτέρω εκχώρηση συγκοινωνιακού έργου προς το ΚΤΕΛ, πέραν αυτών των 32 γραμμών (οι πρώτες έξι είχαν εκχωρηθεί ήδη από τον περασμένο Μάιο). Επίσης, τους διαβεβαίωσε πως δεν θα γίνει καμία απόλυση εργαζόμενου, κάτι το οποίο αποτυπώθηκε άλλωστε στη συνέχεια και στην τροπολογία.

Η σημερινή συνάντηση θεωρείται κρίσιμη καθώς από το αποτέλεσμά της θα εξαρτηθεί εάν το Συνδικάτο θα προσφύγει δικαστικά κατά της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στο ΚΤΕΛ. Σύμφωνα με πληροφορίες στη συνάντηση θα τεθούν και άλλα θέματα, μεταξύ των οποίων και η υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας.