Skip to main content

Θεσσαλονίκη: 60.000 οχήματα σε έναν μήνα στο πάρκινγκ της Πλατείας Ελευθερίας

Εντός του 2022 η ολοκλήρωση των μελετών για τη διπλή ανάπλαση. Τα στοιχεία δικαιώνουν την απόφαση του δήμου για προσωρινό πάρκινγκ, λέει ο Ζέρβας

Εξήντα χιλιάδες οχήματα μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα ενός μηνός στάθμευσαν στο προσωρινό πάρκινγκ της πλατείας Ελευθερίας, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, με το μέσο όρο να υπολογίζεται στις 1.800 σταθμεύσεις ημερησίως.

Πολλά έχουν ειπωθεί για την εκ νέου μετατροπή της πλατείας Ελευθερίας σε υπαίθριο πάρκινγκ. Η απόφαση του δήμου Θεσσαλονίκης να μετατρέψει έστω και προσωρινά, πέντε χρόνια μετά το κλείσιμο του προϋπάρχοντος υπαίθριου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων, την πλατεία σε πάρκινγκ ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών και επιτιμητικών σχολίων, ενώ αμφισβητήθηκε και η ίδια η τύχη της πλατείας, που σχεδιάζεται να αναπλαστεί και να γίνει εκεί το πάρκο μνήμης των χιλιάδων Θεσσαλονικιών Εβραίων που βίωσαν το «Μαύρο Σάββατο» της 11ης Ιουλίου 1942. Η ιστορικότητα της πλατείας πηγαίνει κι άλλο πίσω στο χρόνο, στο 1908 με τους πανηγυρισμούς για την ανακήρυξη του οθωμανικού συντάγματος, αλλά και στην πυρκαγιά του 1917 με τους τότε σχεδιασμούς να μην υλοποιούνται τελικά. Είναι σε κάθε περίπτωση μέχρι σήμερα ένας ζωτικός χώρος του ιστορικού κέντρου της πόλης.

Παρά τις διαβεβαιώσεις του ίδιου του δημάρχου, Κωνσταντίνου Ζέρβα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που δυσπιστούν στη λογική του «ουδέν μονιμότερο του προσωρινού». Με το ιστορικό που έχει η συγκεκριμένη ανάπλαση δεν έχουν κι άδικο...

Ωστόσο, η διοίκηση του δήμου ήταν σαφής ως προς τις προθέσεις της, αλλά και ως προς τα χρονοδιαγράμματα. Από τη στιγμή, δε, που αποφασίστηκε να γίνει η ανάπλαση, αλλά και να κατασκευαστεί υπόγειο πάρκινγκ, τα δεδομένα του έργου άλλαξαν, οπότε άλλαξε και η συνολική διαχείριση του χώρου από τον δήμο.

Προσωρινό το υπαίθριο πάρκινγκ

Ο δήμος τονίζει ότι το προσωρινό πάρκινγκ θα λειτουργεί μέχρι την ολοκλήρωση των μελετών της ανάπλασης της πλατείας και της κατασκευής του υπόγειου πάρκινγκ. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έχει δώσει την έγκρισή του στον σχεδιασμό του δήμου (και για το υπόγειο πάρκινγκ), όμως οι αντιδράσεις παραμένουν διότι ο σχεδιασμός αυτός θεωρείται ανέφικτος, καθώς το έργο θα καταστεί, όπως υποστηρίζουν όσοι αντιδρούν, μη βιώσιμο και το όλο σχέδιο θα καταλήξει σε αδιέξοδο, όπως άλλωστε είχε καταλήξει και η προσπάθεια που έγινε προ πενταετίας, με το κλείσιμο του τότε πάρκινγκ, προκειμένου να γίνει η ανάπλαση χωρίς υπόγειο πάρκινγκ. Μια ανάπλαση που τελικά δεν προχώρησε...

Η πορεία της ανάπλασης και της κατασκευής του υπόγειου πάρκινγκ θα αξιολογηθεί το επόμενο διάστημα. Ωστόσο, τα στοιχεία που έχει ο δήμος στα χέρια του σχετικά με την απόφασή του να μετατρέψει τον επιφανειακό χώρο εκ νέου σε πάρκινγκ καταδεικνύουν, όπως υποστηρίζει η διοίκηση, την ορθότητα της απόφασης.

Στο προσωρινό πάρκινγκ που λειτουργεί με τιμολόγηση μέσω του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης «Thesi», μέσα σε ένα μήνα (από τις 23 Δεκεμβρίου 2021) καταγράφηκαν 60.000 σταθμεύσεις ΙΧ οχημάτων, δηλαδή πάνω από 1.800 σταθμεύσεις ημερησίως. Ταυτόχρονα, όπως τονίζουν οι αρμόδιοι του δήμου, η απελευθέρωση 130 θέσεων στάθμευσης στο κέντρο της πόλης, σε κομβικούς δρόμους, και η απόδοσή τους στους μόνιμους κατοίκους, περιόρισε τα κυκλοφοριακά ζητήματα, που προκαλούνται από την αναζήτηση χώρου στάθμευσης στην «πυρίκαυστη» ζώνη, ενώ παράλληλα ικανοποιήθηκε κι ένα αίτημα της αγοράς και των εμπόρων, που εν μέσω πανδημίας θεωρούν ότι η τόνωση της κίνησης στο κέντρο μπορεί να γίνει και με μια τέτοια προσωρινή παρέμβαση.

Ο δήμαρχος μάλιστα, σε μια προσπάθεια να δείξει την αποφασιστικότητά του για την υλοποίηση του όλου πρότζεκτ συναντήθηκε με τον πρόεδρο της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης, Δαυίδ Σαλτιέλ, προκειμένου να καταδείξουν ότι βρίσκονται σε διαρκή και στενή συνεργασία για το πρότζεκτ της ανάπλασης της πλατείας Ελευθερίας και για την ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωσή του. Μάλιστα, όπως έγραψε η Voria.gr, συμφωνήθηκε το έργο για τη δημιουργία του Πάρκου Μνήμης να το χρηματοδοτήσει η Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης.

Ο κ. Ζέρβας, παρά τις αντιδράσεις, επιμένει στην προεκλογική άλλωστε εξαγγελία του για την ολοκλήρωση της ανάπλασης, με ταυτόχρονη όμως κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ (διπλή αξιοποίηση). Ο ίδιος μιλώντας στη Voria.gr υπογράμμισε ότι «τα στοιχεία του πρώτου μήνα από το προσωρινό πάρκινγκ δείχνουν την ορθότητα της απόφασης να αξιοποιήσουμε τον ενδιάμεσο χρόνο μέχρι την ολοκλήρωση του πρότζεκτ της πλατείας Ελευθερίας, που είναι δεδομένο ότι θα γίνει και εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση».

Το προσωρινό πάρκινγκ θα λειτουργεί μέχρι την ολοκλήρωση των μελετών, κάτι που η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης υπολογίζει ότι θα γίνει εντός του 2022. Η ωρίμανση των μελετών και της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη διπλή αξιοποίηση της πλατείας Ελευθερίας (πάρκο μνήμης και αναψυχής – υπόγειο πάρκινγκ) έχει ανατεθεί σε εξειδικευμένη μελετητική εταιρεία.