Skip to main content

439 νεκροί κάθε χρόνο στις ελληνικές θάλασσες, οι περισσότεροι 7-8 μέτρα από την ακτή

Εκατοντάδες πνιγμοί και δυστυχήματα κατά τη διάρκεια θαλάσσιων σπορ κάθε χρόνο στη χώρα μας - Κυρίως παιδιά και ηλικιωμένοι τα θύματα - Τα στοιχεία

Πνιγμοί νέων και ηλικιωμένων ατόμων και δυστυχήματα κατά τη διάρκεια θαλάσσιων σπορ συνθέτουν τα καλοκαίρια στις ελληνικές παραλίες.

Σύμφωνα με τον Οργανισμό Safe Water Sports (SWS) και τα στοιχεία που έχει από το 2017 έως το 2021, κατά μέσο όρο χάνονται 439 άτομα στις ελληνικές θάλασσες συνεπεία πνιγμού ή θαλάσσιων δυστυχημάτων.

Όπως ανέφερε στη Voria.gr η υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων του SWS, κ. Ελίζα Καραμπατιάν-Νικοτιάν, κάθε χρόνο το παρατηρητήριό τους καταγράφει πολλούς πνιγμούς ενώ το 80% των ατόμων που πνίγονται είναι άνω των 60 ετών.

«Είναι πολύ μεγάλο νούμερο και για αυτό ο Οργανισμός μας από φέτος μαζί με το υπουργείο Υγείας, τον ΕΟΔΥ και το υπουργείο Ναυτιλίας κάνει μια ενημερωτική καμπάνια για τα άτομα της τρίτης ηλικίας τι θα πρέπει να προσέχουν» είπε η κ. Καραμπατιάν- Νικοτιάν.

Μεταξύ των χρήσιμων συμβουλών προς τους ηλικιωμένους είναι να επιλέγουν παραλία με ναυαγοσώστη, να μην πηγαίνουν τις πολύ πρωινές ώρες που λείπει ο ναυαγοσώστης, «οι οποίοι βρίσκονται στα πόστα τους από τις 10 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα» ενώ όπως αναφέρει η κ. Καραμπατιάν- Νικοτιάν «τους συμβουλεύουμε να κολυμπούν κοντά στο βάθρο του ναυαγοσώστη».

Ένας από τους βασικότερους κανόνες που όπως αναφέρει η υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων του SWS είναι ότι ο κόσμος δεν τηρεί τη χρονική απόσταση μεταξύ γεύματος και εισόδου στη θάλασσα. «Πρέπει να κολυμπάνε μετά από 2-3 ώρες αφότου έχουμε φάει» τόνισε προσθέτοντας ότι επίσης δεν πρέπει να καταναλώνουμε ποσότητες αλκοόλ και μετά να κολυμπάμε ή να κάνουμε θαλάσσια σπορ.

Πέρσι το καλοκαίρι, όπως έχει αναφέρει η Ένωση Σχολών Ναυαγοσωστικής Ελλάδας, στις ελληνικές παραλίες πνίγηκαν 336 άτομα.

Για τον έμπειρο ναυαγοσώστη, διευθυντή της Ελληνικής Ναυαγοσωστικής Ακαδημίας και μέλος της διοίκησης της Ένωσης Σχολών Ναυαγοσωστικής Ελλάδας, Νίκο Γιοβανίδη, «δύο είναι κυρίως οι ηλικιακές ομάδες που πνίγονται, τα μικρά παιδιά και οι ηλικιωμένοι».

«Τα μικρά παιδιά λόγω ελλιπούς επιτήρησης και μη σωστής προετοιμασίας των γονιών για τη θάλασσα, δηλαδή δεν επιτρέπεται τα παιδιά να μην ξέρουν μπάνιο από το πρώτο έτος. Το φαινόμενο με τα μπρατσάκια είναι ελληνικό και είναι απαράδεκτο, πρέπει το παιδί πριν συμπληρώσει το 1 έτος να μάθει την επίπλευση στο νερό και μετά να μάθει να κολυμπά. Όσον αφορά τους ηλικιωμένους ο πνιγμός συνήθως ακολουθεί όταν έχει προηγηθεί μια φυσιοπαθολογική διαταραχή και μετά έρχεται και πνιγμός. Έχουμε όμως θανάτους κι από πνιγμούς γιατί οι μεγάλοι άνθρωποι υπερεκτιμούν τις δυνάμεις τους, μπαίνουν κουρασμένοι στη θάλασσα, απομακρύνονται από την ακτή και εκτιμούν ότι έχουν δυνάμεις και αντοχές όπως είχαν νεότεροι» τόνισε στη Voria.gr ο κ. Γιοβανίδης που πρόσθεσε ότι η πλειονότητα των πνιγμών σημειώνεται σε λίγα μέτρα μακριά από την ακτή. «Τα περισσότερα περιστατικά γίνονται σε απόσταση 7-8 μέτρων από εκεί που σκάει το κύμα» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Πάντως ο κ. Γιοβανίδης επισημαίνει ότι σε περίπτωση που αντιληφθούμε ότι κάποιος συνάνθρωπός μας πνίγεται τότε θα πρέπει να βρούμε κάποιο αντικείμενο που επιπλέει προκειμένου να του το δώσουμε για να μπορέσουμε στη συνέχεια να τον τραβήξουμε στην ακτή κι όχι να σπεύσουμε να τον πιάσουμε με τα χέρια καθώς μπορεί να κινδυνέψει και η δική μας ζωή.

Οι κίνδυνοι των θαλάσσιων σπορ

Στις παραλίες λειτουργούν και πολλές εταιρείες με θαλάσσια σπορ και όπως επισημαίνει η κ. Καραμπατιάν- Νικοτιάν σημειώνονται πολλά ατυχήματα -αρκετά μάλιστα θανατηφόρα- ενώ «για πρώτη φορά το 2021 δεν είχαμε θάνατο από θαλάσσιο σπορ».

Πλημμελή μέτρα προστασίας των υπευθύνων που λειτουργούν τις επιχειρήσεις με τα θαλάσσια σπορ αλλά και άγνοια των χρηστών συνθέτουν ένα αρνητικό μείγμα πρόκλησης ατυχημάτων.

Τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται με ταχύπλοα ενώ όπως ανέφερε ιδιαίτερα επικίνδυνα είναι τα τζετ σκι καθώς αρκετές εταιρείες «τα νοικιάζουν σε άτομα που δεν διαθέτουν άδεια ταχύπλοου ενώ απαιτείται».

«Για παράδειγμα στο θαλάσσιο σπορ που λέγεται μπανάνα εμείς έχουμε επισημάνει ότι εκτός από τον οδηγό του ταχύπλοου πρέπει να υπάρχει και δεύτερο άτομα πάνω στο σκάφος που πρέπει να έχει τον ρόλο του παρατηρητή προκειμένου να ελέγχει ποιος πέφτει στο νερό και αν όλα πηγαίνουν ομαλά» ανέφερε.

Η SWS, μάλιστα, τόσο στην ιστοσελίδα της όσο και στην εφαρμογή της για τα κινητά, παρέχει χρήσιμες συμβουλές έτσι ώστε και οι χρήστες να είναι προσεκτικοί. «Για παράδειγμα, πρέπει να ξέρουμε τους κανόνες και τι απαιτεί το κάθε θαλάσσιο σπορ ή αν ο καιρός είναι καλός για να κάνουμε για παράδειγμα θαλάσσιο αλεξίπτωτο. Ανεβαίνοντας σε ένα ταχύπλοο πρέπει οι ίδιοι να ελέγξουμε εάν είναι καλά τα σωσίβια αλλιώς θα πρέπει να ζητήσουμε από την εταιρεία να μας δώσει άλλα. Μέσα από τη σελίδα μας επίσης δίνεται η δυνατότητα να γίνονται και καταγγελίες προκειμένου να ελέγχονται στη συνέχεια οι επιχειρήσεις από τις αρμόδιες αρχές» ανέφερε χαρακτηριστικά.