Skip to main content

Πώς θα αλλάξει τον ενεργειακό χάρτη της Ελλάδας ο νέος σταθμός LNG στην Αλεξανδρούπολη

Το Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου Αλεξανδρούπολης θεωρείται κομβικής σημασίας για τον ενεργειακό ανεφοδιασμό της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης

Στρατηγικής σημασίας έργο για τη σταδιακή απεξάρτηση της χώρας από το ρωσικό φυσικό αέριο αποτελεί ο τερματικός σταθμός LNG της Αλεξανδρούπολης, την έναρξη της υλοποίησης του οποίου κήρυξαν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Βούλγαρος ομόλογός τους Κίριλ Πέτκοφ, παρουσία του προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ, του προέδρου της Σερβίας, Αλεξάνταρ Βούτσιτς και του πρωθυπουργού της Βόρειας Μακεδονίας, Ντίμιταρ Κοβατσέφσκι.

Διαβάστε: Μητσοτάκης από Αλεξανδρούπολη: Με τον νέο σταθμό LNG θα υποκαταστήσουμε το ρωσικό αέριο

Το Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης, το οποίο κατασκευάζουν η ελληνική εταιρία Gastrade και η βουλγαρική BEH, θεωρείται κομβικής σημασίας για τον ενεργειακό ανεφοδιασμό της Ελλάδας, αλλά και της Ευρώπης, καθώς προστιθέμενος σε μία σειρά νέων επενδύσεων εκτιμάται ότι θα μπορεί να υπερκαλύψει τις ενεργειακές ανάγκες της χώρας.

Ο πλωτός σταθμός προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG θα αγκυροβολήσει νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, σε απόσταση 10 χιλιομέτρων από την ακτή της Μάκρης, δηλαδή εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων. Η μονάδα, που προγραμματίζεται να τεθεί σε λειτουργία στα τέλη του 2023 θα περιλαμβάνει δεξαμενές χωρητικότητας περίπου 153.500 κυβικών μέτρων LNG και υπολογίζεται ότι θα έχει τη δυνατότητα να εφοδιάζει το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου με περίπου 5,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα καυσίμου ανά έτος, καλύπτοντας σε ποσοστό 80% τις ανάγκες της χώρας σε φυσικό αέριο. Ο υπεράκτιος σταθμός της Αλεξανδρούπολης θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς μέσω υποθαλάσσιου και επίγειου αγωγού μήκους 28 χιλιομέτρων. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 363,7 εκατομμύρια ευρώ, στα οποία περιλαμβάνεται χρηματοδότηση ύψους 166,7 εκατομμυρίων ευρώ από τους πόρους του ΕΣΠΑ 2014-2020.

Το έργο σε συνδυασμό με τη νέα πλωτή δεξαμενή LNG της Ρεβυθούσας, η οποία θα ανεβάσει τη δυναμικότητά της κατά 155.000 κυβικά μέτρα, αλλά και με μια σειρά από επενδύσεις, όπως η προσθήκη νέου σταθμού στην Κόρινθο, διαμορφώνουν τις προϋποθέσεις ώστε μέσα στους επόμενους 20 μήνες η Ελλάδα να μπορεί να υποδεχθεί πολύ αυξημένες ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου, με τη συνολική δυναμικότητα αεριοποίησης να φτάνει τα 58,5 εκατομμύρια κυβικά μέτρα ημερησίως. «Οι ελληνικοί σταθμοί LNG θα είναι σε θέση πια να καλύψουν πλήρως, όχι μόνο την εθνική αγορά, αλλά να υποκαταστήσουν και ένα σημαντικό τμήμα της προμήθειας ρωσικού φυσικού αερίου στα Βαλκάνια. Και σε συνδυασμό βέβαια με την αναβάθμιση κάποιων αγωγών και τη λειτουργία των διασυνδετήριων αγωγών, του IGB, αλλά φυσικά και του αγωγού IBS, Βουλγαρίας - Σερβίας, του αγωγού Ελλάδος - Βορείου Μακεδονίας», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Μάλιστα ο πρωθυπουργός επισήμανε πως επιπλέον ποσότητες θα μπορούσαν να προωθηθούν μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας και προς τις αγορές της Μολδαβίας και της Ουκρανίας, ιδιαίτερα αν η Ευρωπαϊκή Ένωση φροντίσει για την προώθηση και των έργων, τα οποία έχει προτείνει η ελληνική κυβέρνηση και την πρωτοβουλία RΕPowerEU, που αποσκοπούν στην επαύξηση της δυνατότητας νέων ποσοτήτων φυσικού αερίου να οδεύουν προς τις βόρειες χώρες.

Πώς θα λειτουργεί η μονάδα

Ο τερματικός LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) της Αλεξανδρούπολης είναι εντυπωσιακός τόσο ως προς την κατασκευή του, όσο και κυρίως ως προς τη χρησιμότητά του, ειδικά αυτή την περίοδο με τα ζητήματα τροφοδοσίας, που προκαλεί η Ρωσία. Το πλοίο (υπεράκτια πλωτή μονάδα), που κατασκευάζεται στο ναυπηγείο Keppel της Σιγκαπούρης, είναι μήκους περίπου 300 μέτρων και υπολογίστηκε ότι το φθινόπωρο του 2023 θα αγκυροβολήσει με το όνομα "Orfeas" σε απόσταση 17,6 χλμ. από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και θα συνδεθεί με τον τερματικό σταθμό με αγωγό μήκους 28 χλμ. Η πλωτή αυτή μονάδα θα παραλαμβάνει από δεξαμενόπλοια το υγροποιημένο φυσικό αέριο και θα το αποθηκεύει στις δεξαμενές του. Όταν αεριοποιείται θα εισάγεται στον αγωγό και θα μπαίνει στο σύστημα τροφοδοσίας. Μάλιστα, η σύνδεση θα γίνει στον νέο σταθμό εισόδου του ΕΣΦΑ, στο ύψος της Αμφιτρίτης, που κατασκευάζεται από τον ΔΕΣΦΑ σε μικρή απόσταση από τον υφιστάμενο σταθμό εξόδου της Αλεξανδρούπολης.

Σύμφωνα με τις αναδόχους εταιρίες, το ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης μπορεί να συνδεθεί και με άλλα συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου, όπως ο αγωγός ΤΑΡ.