Skip to main content

Πού θα κριθεί η επιτυχία του OPEN MALL σε Δ. Γούναρη και πλατεία Ναυαρίνου

Τι περιλαμβάνει και πού θα κριθεί το νέο υπό διαμόρφωση OPEN MALL της Δημητρίου Γούναρη, μια νέα προσπάθεια του ΕΣΘ την οποία στηρίζει ο δήμος

Στη Θεσσαλονίκη συχνά -για την ακρίβεια πολύ συχνά σε ανησυχητικό σημείο- «οι όμορφες ιδέες, άσχημα καίγονται», για να παραφράσουμε τον Εμίρ Κουστουρίτσα. Ενώ, δηλαδή, κατά καιρούς διατυπώνονται ενδιαφέρουσες προτάσεις και σε ορισμένες περιπτώσεις διαμορφώνονται σχεδιασμοί που υπακούν στη λογική και στην πραγματικότητα, τελικά τις περισσότερες φορές τα πράγματα δεν προχωρούν ή και να προχωρήσουν αυτό συμβαίνει με βραδύτητα επιπέδου στασιμότητας και τελικά η όμορφη ιδέα καταλήγει καρικατούρα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα -ελάχιστα χρόνια πριν- υπήρξε η προσπάθεια του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης να δημιουργήσει στο κέντρο το THESS MAL, ένα Open Mall, δηλαδή μια ανοιχτή μεν, σχετικώς οργανωμένη δε, αγορά των τοπικών εμπορικών καταστημάτων που λειτουργούν χοντρικά στο τετράγωνο Λεωφόρος Νίκης, Εθνικής Αμύνης, Αλεξάνδρου Σβώλου με προέκταση στην Ερμού, Ίωνος Δραγούμη. Στόχος ήταν να περιοριστεί μέχρι ενός σημείου η διαρροή πελατών προς τα περιφερειακά εμπορικά κέντρα, τουλάχιστον ως προς το ποσοστό της που οφείλεται σε πρακτικούς λόγους, όπως η δυσκολία στο παρκάρισμα. Το σχέδιο μισο-υλοποιήθηκε για ελάχιστο χρονικό διάστημα και τελικά εγκαταλείφθηκε κυρίως λόγω της απροθυμίας των εμπόρων να συμμετάσχουν σε αυτό. Παρά το γεγονός ότι δεν υπήρχε σχεδόν καμία οικονομική επιβάρυνση, παρά μόνο η δέσμευση να τηρούνται κάποιοι κανόνες, το ποσοστό του εμπορικού κόσμου που δραστηριοποιείται στην περιοχή και ενδιαφέρθηκε ήταν πολύ μικρό. Ίσως διότι οι δυσκολίες της περασμένης δεκαετίας της ύφεσης έχουν κουράσει και ταυτόχρονα κάμψει το ηθικό, ίσως επειδή κάποιοι δεν πιστεύουν στις ομαδικές δράσεις, ίσως για άλλους λόγους το σχέδιο δεν προχώρησε και σήμερα το θυμίζουν μόνο κάτι μουντζουρωμένα σημεία.

Με αυτό το δεδομένο η νέα προσπάθεια του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης που στηρίζει ενεργά ο δήμος Θεσσαλονίκης για τη δημιουργία Open Mall, που πιθανόν έχει και την ονομασία OPEN MALL, στην περιοχή του κέντρου που έχει ως επίκεντρο τον πεζόδρομο της Δημητρίου Γούναρη και την πλατεία Ναυαρίνου, έχει ενδιαφέρον ως προς την κατάληξή της. Το μόνο παρήγορο είναι ότι το συγκεκριμένο έργο έχει δύο διακριτά επίπεδα υλοποίησης. Κατ’ αρχάς ο δήμος Θεσσαλονίκης στοχεύει στην αναβάθμιση του άξονα της Δημητρίου Γούναρη, με προϋπολογισμό 1,4 εκατ. ευρώ, δίνοντας έμφαση στην καλύτερη ανάδειξη των αρχαιοτήτων, στην αύξηση της ελκυστικότητας και της επισκεψιμότητας στην περιοχή, στην αύξηση του πρασίνου, στη βελτίωση των δημόσιων κοινόχρηστων χώρων και κυρίως στη δημιουργία καλύτερων συνθηκών άσκησης της επιχειρηματικότητας από τους καταστηματάρχες της περιοχής, καθώς πρόκειται για έναν από τους πλέον εμπορικούς δρόμους του κέντρου της πόλης. Χωρίς αμφιβολία αυτά τα έργα θα προχωρήσουν και θα παραμείνουν προς χρήση στους πολίτες, ανεξαρτήτως της τελικής κατάληξης του συνολικού εγχειρήματος. Διότι οι αμφιβολίες ως προς το σκέλος της ουσιαστικής εμπορικής αναβάθμισης της περιοχής με τη συμμετοχή των καταστημάτων υπάρχουν. Και αυτό διότι για μία ακόμη φορά καταγράφεται απροθυμία από τους περισσότερους εμπόρους της περιοχής να συμμετάσχουν στο εγχείρημα.

Συγκεκριμένα πρόκειται για την περιοχή που ξεκινώντας από την οδό Αλεξάνδρου Σβώλου στο ύψος της Δημητρίου Γούναρη, κατευθύνεται στην Παύλου Μελά, την οποία ακολουθεί μέχρι τη συμβολή με την Δημητρίου Γούναρη στα παλιά Ηλύσια, απ’ όπου ανεβαίνει μέχρι την Αλεξάνδρου Σβώλου. Σύμφωνα με τον ΕΣΘ στόχος είναι να υπάρξει μία σχετικώς ενιαία διαμόρφωση των προσόψεων των καταστημάτων από αισθητική άποψη. Συγκεκριμένα προγραμματίζεται να γίνουν παρεμβάσεις στις κολώνες των πολυκατοικιών, όπου θα τοποθετηθούν αλουμινοκατασκευές σε βυσσινί χρώμα, με χαραγμένο το όνομά του κάθε καταστήματος -το οποίο εννοείται ότι θα διατηρεί τη δική του ονομασία, σήμανση και βιτρίνα-, που θα φωτίζεται με άσπρα φώτα led. Στόχος είναι η αναβάθμιση της εξωτερικής εικόνας των συγκεκριμένων δρόμων και καταστημάτων και ταυτόχρονα η δημιουργία προϋποθέσεων ενιαίου μάρκετινγκ και κοινής προβολής, που θα προσελκύσει καταναλωτές στο συγκεκριμένο τετράγωνο. Όμως, παρά το ότι για τις επιχειρήσεις δεν απαιτείται ούτε ένα ευρώ συμμετοχής στο πρόγραμμα, από τα 481 καταστήματα που υπάρχουν στη συγκεκριμένη διαδρομή έχουν συμφωνήσει και υπογράψει μόνο τα 140, τα οποία συμφωνούν με τη δημιουργία Open Mall. Αυτή η υστέρηση μπορεί να μην πτοεί τον ΕΣΘ, αλλά σίγουρα αποδεικνύει την παλιομοδίτικη νοοτροπία ενός σημαντικού ποσοστού του εμπορικού κόσμου της Θεσσαλονίκης, που όχι μόνο δεν έχει μάθει να συνεργάζεται, αλλά το αντίθετο λειτουργεί προς γείτονες και συναδέλφους με αρνητισμό και καχυποψία. «Ο έμπορος είναι λαγός, δεν μπαίνει σε κοπάδι» υποστηρίζει από παλιά ο πρόεδρος του Συλλόγου Παντελής Φιλιππίδης, μία άποψη που, πλέον, γυρίζει μπούμερανγκ. Διότι οι εποχές αλλάζουν. Η ιστορία του εμπορίου γυρίζει σελίδα, κάτι που επιτάχυνε η πανδημία. Στις μέρες μας δεν είναι αρκετή η κλασική συνταγή «έχω ένα μαγαζί -εννοείται καλό μαγαζί- με ψαγμένο εμπόρευμα και δίκαιες τιμές» για να πάει κανείς μπροστά. Απαιτείται μάρκετινγκ, προβολή, παροχή εμπειρίας στον καταναλωτή, ο οποίος δικαιούται να ζήσει τον δικό του μύθο. Ασφαλώς χρειάζεται και ψηφιακός μετασχηματισμός, αλλά και -όπου είναι δυνατόν- αύξηση μεγεθών και οικονομίες κλίμακος. Για τη Θεσσαλονίκη, δηλαδή για τους εμπόρους της πόλης η εμβέλεια των οποίων υποχωρεί σταθερά εδώ και δεκαετίες, οι κοινές δράσεις και πρωτοβουλίες στα όρια της συνεργασίας -η συνεργασία είναι μια λέξη ελάχιστα δημοφιλής σε αυτούς τους κύκλους- είναι μονόδρομος, κυριολεκτικά όρος επιβίωσης. Το θέμα είναι αφενός αν το κατανοούν και αφετέρου εάν είναι έτοιμοι -κυρίως ψυχολογικά- να το εφαρμόσουν. Το νέο υπό διαμόρφωση OPEN MALL της Δημητρίου Γούναρη θα κριθεί σε αυτό ακριβώς το επίπεδο. Στη συμμετοχή των εμπόρων και στη συνεργασία.