Skip to main content

Πρωθυπουργός μόνος στη Θεσσαλονίκη: Μία κατάκτηση του... κορωνοϊού

Η Θεσσαλονίκη δεν χρειάζεται θεαματικές επισκέψεις, αλλά ουσιαστικές αποφάσεις που θα οδηγήσουν σε χειροπιαστά αποτελέσματα και θα δείξουν προοπτική

Ένα από τα ελάχιστα καλά των ημερών του κορωνοϊού είναι η μέχρι ενός σημείου απομυθοποίηση των μετακινήσεων και των προσωπικών συναντήσεων. Όχι ότι όλα μπορούν να γίνουν εξ’ αποστάσεως. Αλλά σίγουρα υπάρχουν πολλά που μπορούν να συζητηθούν και να διεκπεραιωθούν χωρίς φυσικές συναντήσεις. Αρκεί να υπάρχουν αφενός τα τεχνικά μέσα, που ακόμη κι αν δεν υπήρχαν αποκτήθηκαν, και αφετέρου η απαιτούμενη βούληση. Κατ’ αυτόν τον τρόπο οι αναγκαίες προσωπικές παρουσίες θα αποκτήσουν το ειδικό βάρος και τη σημασία που τους αξίζει.  

Αύριο –για παράδειγμα- ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη. Είναι η πρώτη πρωθυπουργική επίσκεψη μετά την καραντίνα και ως τέτοια έχει συμβολική σημασία. Συγχρόνως είναι μια από τις λίγες πρωθυπουργικές επισκέψεις στη Θεσσαλονίκη εδώ και χρόνια χωρίς την παρουσία σημαντικού αριθμού υπουργών. Στις επαφές του θα είναι παρών ο Θ. Καράογλου, ως οικοδεσπότης υφυπουργός Μακεδονίας – Θράκης. Ο μόνος υπουργός που θα συναντήσει ο Μητσοτάκης στη Θεσσαλονίκη είναι ο υπουργός Μεταφορών Κ. Καραμανλής. Κάτι λογικό, αφού τα πολύ μεγάλα προβλήματα της Θεσσαλονίκης, αλλά και πολύ μεγάλα προβλήματα της κυβέρνησης στη Θεσσαλονίκη, είναι της δικής του αρμοδιότητας.

Σε κάθε περίπτωση ο συμβολισμός μιας πρωθυπουργικής επίσκεψης χωρίς κουστωδίες είναι κάτι θετικό για τη Θεσσαλονίκη. Και αν –επίσης λόγω κορωνοϊού- υπάρξουν ανάλογες ρυθμίσεις και στα εγκαίνια της 85ης Διεθνούς Εκθέσεως, τότε το κέρδος θα μπορεί να κεφαλαιοποιηθεί. Έχει γραφτεί πολλές φορές και ειπωθεί ακόμη περισσότερες, αλλά είναι αλήθεια: Η Θεσσαλονίκη δεν χρειάζεται θεαματικές επισκέψεις, αλλά ουσιαστικές αποφάσεις που θα οδηγήσουν σε χειροπιαστά αποτελέσματα και θα δείξουν προοπτική. Πολύ περισσότερο δεν έχει καμία ανάγκη να γίνεται σκηνικό για βιντεοληψίες, φωτογραφίες και δηλώσεις. Η εικόνα του συνωστισμού γύρω από τον εκάστοτε πρωθυπουργό κυβερνητικών και αυτοδιοικητικών παραγόντων που συζητούν για τα προβλήματα της πόλης και της περιοχής είναι παλαιομοδίτικη. Ήταν και πριν τον κορωνοϊό, είναι πολύ περισσότερο μετά τις εμπειρίες της καραντίνας. Λες και δεν ξέρουν τα προβλήματα. Ή λες και για να ενημερωθεί απευθείας ο εκάστοτε πρωθυπουργός και να σχηματίσει προσωπική αντίληψη χρειάζεται δίπλα στους τεχνοκράτες υποχρεωτικά τον αρμόδιο υπουργό.  Μόνο η παλαιοκομματική αντίληψη έχει ανάγκη αυτές τις καταστάσεις.

Η δημιουργία «Γραφείου Πρωθυπουργού» στη Θεσσαλονίκη από τον Αλέξη Τσίπρα ήταν μία περισσευούμενη δομή, την οποία για λόγους εντυπώσεων δεν καταργεί ο Κ. Μητσοτάκης, παρά τις προεκλογικές του δηλώσεις. Απολύτως τίποτα δεν έτρεξε γρηγορότερα στη Θεσσαλονίκη επειδή στο ΥΜΑΘ υπήρχε ένα γραφείο –του πρώην Γενικού Γραμματέα- που έγραφε «Γραφείο Πρωθυπουργού» και δυο – τρεις υπεύθυνοι και γραμματείς. Όπως απέδειξε ακόμη και στους πλέον δύσπιστους ο κορωνοϊός η πραγματική δουλειά στις μέρες μας γίνεται και αλλιώς. Εξ’ αποστάσεως, ώστε όταν υπάρχει φυσική παρουσία να σηματοδοτεί κάτι σημαντικό. Ολόκληρη Ευρωπαϊκή Ένωση, με ηγέτες που μετακινούνται μόνοι με κρατικά αεροπλάνα και κατήργησε τα ταξίδια και τις προσωπικές συναντήσεις και δεν μπορεί να το κάνει η Ελλάδα;

Δηλαδή συνεννοούνται εξ’ αποστάσεως η καγκελάριος Μέρκελ και ο πρόεδρος Μακρόν για 500 δισ. ευρώ, που μπορεί να γίνουν ένα τρισ. ευρώ, ίσως και περισσότερα, και δεν μπορούν να τα πούνε μέσω τηλεδιάσκεψης για τα θέματα της Θεσσαλονίκης  ο Μητσοτάκης και οι υπουργοί του;  

Υ.Γ. Η αλήθεια είναι ότι στην παρούσα συγκυρία τα μεγάλα αγκάθια της Θεσσαλονίκης άπτονται του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.  Επειδή πρόκειται για δύσκολες καταστάσεις που δημιουργούς πονοκεφάλους και –κυρίως- δεν έχουν δεδομένες λύσεις και διεξόδους, η παρουσία του Κ. Καραμανλή δίπλα στον πρωθυπουργό σήμερα έχει νόημα. Κατ’ αρχήν υπάρχει το μετρό, όπως λέμε το «γεφύρι της Άρτας», που ολημερίς το χτίζανε το βράδυ γκρεμιζόταν. Η κατασκευή του ξεκίνησε το 2006 και μετά την τελευταία αναθεώρηση προ ολίγων μηνών προγραμματίζεται να λειτουργήσει πλήρως το 2023. Καλό θα ήταν οι αρμόδιοι να έχουν υπόψιν τους ότι ο μέσος κάτοικος της πόλης ουσιαστικά το έχει ξεχάσει, εκτός κι αν τον ενοχλεί προσωπικά, όπως τους επιχειρηματίες που υφίστανται τις λαμαρίνες. Θα το θυμηθεί πάλι όταν λειτουργήσει. Ακολουθεί σε σημασία ο ΟΑΣΘ, που εδώ και χρόνια διεκδικεί επάξια τον τίτλο του χειρότερου συγκοινωνιακού φορέα στην Ευρώπη για μια πόλη σαν τη Θεσσαλονίκη. Επίσης τον έχουν ψιλοξεχάσει οι κάτοικοι της πόλης, αφού –λόγω μέτρων για τον κορωνοϊό- πολλοί επιβάτες του μέχρι τις 15 Μαρτίου μετακινούνται με ιδιωτικά αυτοκίνητα ή με τα πόδια.

Ουσιαστικό είναι και το ζήτημα της νέας περιφερειακής, ώστε να αναπνεύσει το κυκλοφοριακό και να διευκολυνθούν οι μετακινήσεις. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις οι ιθύνοντες της Εγνατίας Οδού επιλέγουν μία Fly Over κατασκευή, πάνω από την υφιστάμενη. Κάτι σαν τεράστια γέφυρα στη διαδρομή της σημερινής περιφερειακής οδού, από την είσοδο μέχρι την έξοδο, ώστε το έργο να γίνει γρήγορα, με μικρότερο κόστος, αλλά και περιορισμένη περιβαλλοντική επιβάρυνση, έναντι της εξωτερικής περιφερειακής για την οποία θα χρειαζόταν να γίνουν απαλλοτριώσεις, να κοπούν πολλά δέντρα και να γίνουν μεγάλα σκαψίματα. Για όλα αυτά νεότερα θα υπάρχουν εντός της ημέρας, μετά την ολοκλήρωση της σημερινής επίσκεψης του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη.