Skip to main content

Rhoé: Η startup από τη Θεσσαλονίκη που πρασινίζει τις μεταφορές

Έξι φίλοι αναπτύσσουν ψηφιακά εργαλεία που γεφυρώνουν το χάσμα ανάμεσα στην εφαρμογή μορφών πράσινης ενέργειας και τις τεχνολογίες στις μεταφορές.

Η Θεσσαλονίκη ήταν η έμπνευσή τους, αφού ζώντας σε αυτή αναζητούσαν τρόπους να κάνουν τις συγκοινωνίες της πιο φιλικές. Με έντονες περιβαλλοντικές ανησυχίες και βλέποντας την κλιματική αλλαγή να έχει φτάσει απειλητική θέλησαν να γίνουν ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στην πράσινη ενέργεια, τις μεταφορές και την τεχνολογία, αναπτύσσοντας ψηφιακά εργαλεία –μοντέλα και λογισμικά βελτιστοποίησης- που θα «πρασίνιζαν» τις συγκοινωνίες και θα τους εξασφάλιζαν μια ανεμπόδιστη ροή. Κάπως έτσι, το 2019 έξι νέα παιδιά στα 22 τους μόλις χρόνια, δημιούργησαν στη Θεσσαλονίκη τη Rhoé Urban Technologies, μια εταιρεία ψηφιακών εργαλείων και υπηρεσιών γύρω από την πράσινη ενέργεια, η οποία συμμετέχει πλέον ως ισότιμος εταίρος σε μεγάλα ευρωπαϊκά προγράμματα, αναπτύσσοντας αλγόριθμους και πλατφόρμες που γεφυρώνουν το χάσμα ανάμεσα στην εφαρμογή μορφών πράσινης ενέργειας και τις τεχνολογίες αιχμής στον χώρο των μεταφορών.



Οι έξι φίλοι και τα μεγάλα πρότζεκτ

Ο Γιάννης Καλεντερίδης, ο Αιμίλιος Μουχταρόπουλος, ο Δημήτρης Κοντοσφύρης, ο Θεοχάρης Βλαχοπαναγιώτης, ο Γιώργος Κωστάλας και ο Κωνσταντίνος Γκρίζος, στα 25 τους πλέον, όλοι πολιτικοί μηχανικοί, απόφοιτοι από το ΑΠΘ, έχουν ήδη στο πορτφόλιο τους ήδη δύο μεγάλα πρότζεκτ. Το πρώτο –στο πλαίσιο της εκπόνησης Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Σ.Φ.Η.Ο.)- είναι το electr.io, μια καινοτόμα μέθοδος υπολογισμού της τάσης στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και της βέλτιστης χωροθέτησης σταθμών φόρτισης τους. Ειδικότερα, πρόκειται για έναν αλγόριθμο που ανέπτυξαν, ο οποίος συνυπολογίζοντας διάφορες παραμέτρους, όπως προβλέψεις για τη μελλοντική κυκλοφορία ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων ανά περιοχή, υπολογίζει χωροταξικά και λειτουργικά πού πρέπει να χωροθετηθούν οι σταθμοί φόρτισης. Το electr.io μπορεί να εφαρμοστεί σε κάθε πόλη ή δήμο.

Το δεύτερο πρότζεκτ αφορά την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στα πλοία στο πλαίσιο του Horizon 2020, έχει την ονομασία Current Direct και εφαρμόζει ένα πρωτοποριακό, οικονομικό, λειτουργικό και φιλικό προς το κλίμα μοντέλο εναλλαγής μπαταριών για τις παραποτάμιες μεταφορές, την ακτοπλοΐα και τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Σε αυτό η Rhoé συμμετέχει μαζί με άλλους 12 partners και η συνεισφορά της είναι η ανάπτυξη μιας πλατφόρμας, της EaaS Platform (Energy as a service Platform), η οποία θα διαχειρίζεται το σύστημα εναλλασσόμενων μπαταριών, θα μεταφέρει πληροφορίες, θα αποφασίζει και θα παρέχει οδηγίες τις οποίες θα αξιοποιεί όλο το δίκτυο. Η πλατφόρμα θα λειτουργεί ως ένας επιχειρησιακός εγκέφαλος για τη διαδικασία και θα ασχολείται με πολλά ζητήματα, με σκοπό να παρέχει στους ιδιοκτήτες των πλοίων κερδοφόρες και βιώσιμες υπηρεσίες εναλλαγής μπαταριών στις μεταφορές τους. Για παράδειγμα θα ασχολείται με τον χωροταξικό σχεδιασμό (π.χ. πόσοι σταθμοί εναλλαγής μπαταριών, τι μέγεθος και πού), με την ανάπτυξη υποδομών (π.χ. πόσους φορτιστές και τι απόθεμα μπαταριών θα πρέπει να έχει ο κάθε σταθμός εναλλαγής), με τη στρατηγική φόρτισης (π.χ. πότε πρέπει να φορτίζονται οι μπαταρίες), αλλά και με τις μεθοδολογίες διαχείρισης κερδών (π.χ. βελτιστοποίηση της τιμολόγησης). Στόχος της Rhoé είναι η εμπορευματοποίηση της πλατφόρμας αυτής, η δημιουργία της οποίας βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη. Μάλιστα, το 2023 θα την παρουσιάσει στο λιμάνι του Ρότερνταμ.

Οι έξι φίλοι έχουν ήδη κάνει την πρώτη τους επιστημονική δημοσίευση για τους σταθμούς φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και ακολούθησε πρόσφατα και η δεύτερη που αφορά την πλατφόρμα τους για το σύστημα των εναλλάξιμων μπαταριών στις θαλάσσιες μεταφορές.  


Το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και η έμπνευση

Ο Γιάννης, ο Αιμίλιος, ο Δημήτρης, ο Θεοχάρης, ο Γιώργος και ο Κωνσταντίνος ήταν συμφοιτητές στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ και δημιούργησαν το 2016 μια ερευνητική ομάδα με αντικείμενο τη βιώσιμη κινητικότητα και πεδίο εξειδίκευσης τα αστικά κέντρα. Μάλιστα, ως ερευνητική ομάδα διακρίθηκαν το 2017 στο Green Challenge, στη Δανία. Στο πλαίσιο της έρευνάς τους διαπίστωσαν από την πρώτη στιγμή την έλλειψη τεχνολογιών για την εφαρμογή πράσινης ενέργειας στις συγκοινωνίες. Αυτές οι πρώτες ερευνητικές ανησυχίες εξελίχθηκαν γρήγορα και οι έξι φίλοι άρχισαν να ρίχνουν στο τραπέζι ιδέες για το τι θα μπορούσαν να αλλάξουν στην πόλη όπου ζούσαν. Θέλοντας να αποκρυσταλλώσουν το επιχειρηματικό τους πλάνο για τη Rhoé πήγαν μάλιστα το 2017 στο OK!Thess και δημιούργησαν τη startup τους το 2019. «Είδαμε ότι στην Ελλάδα ήμασταν γενικά πολύ πίσω στην εφαρμογή μορφών πράσινης ενέργειας στις μεταφορές, βρήκαμε ένα κενό στην αγορά και εισφέραμε τη δική μας επιχειρηματική ιδέα» λένε στη Voria ο Αιμίλιος Μουχταρόπουλος και ο Γιάννης Καλεντερίδης, σημειώνοντας πως όραμα της ομάδας είναι να πρωταγωνιστήσει στη μετάβαση σε πιο καθαρές μορφές ενέργειας, δημιουργώντας ένα πιο πράσινο και βιώσιμο περιβάλλον, προσιτό σε όλους.